Alegerile, indiferent dacă este vorba despre alegerile europene, naţionale, sau alegerile personale, au o constantă foarte importantă: educaţia.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În viaţă, pentru a face cele mai bune alegeri avem nevoie să fim informaţi, să fim la curent cu toate variantele şi consecinţele pe care le pot avea deciziile noastre, să avem o viziune realistă ca să putem alege şi decide în cunoştinţă de cauză.

Dar este oare sistemul de învăţământ românesc la un nivel performant, capabil să facă faţă cu succes cerinţelor actuale ale pieţei, dar şi a celor mai competitive modele europene?

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

Teoretic, am putea spune că da, dacă am lua în considerare performanţele Lotului României la prestigioasele competiţii internaţionale, unde ţara noastră ocupă locul 1 în lume la Olimpiada de matematică, sau locul 1 în Europa la Olimpiada internaţională de fizică. Cu toate acestea, rezultatele dezolante pe care le obţin elevii din învăţământul de masă, la testele PISA, ne surprind mereu, neplăcut.

Care este adevărata faţă a şcolii româneşti, prinsă ca-ntr-o capcană în aceste două extreme? Este clar că problema sistemului de educaţie autohton ţine de  politicile greşite, perimate şi neperformante pe care guvernanţii le menţin de atâţia ani, din inerţie, neştiinţă sau indolenţă.

Este evident că şcoala românească are probleme majore, fiind incapabilă să-i ajute pe tineri, dar în acelaşi timp, să fie capabilă să se reformeze singură. Este evident că proiectul de ţară „România educată”, lansat acum 6 ani, s-a dovedit a fi un proiect eşuat, din doar o „formă fără fond”, o proiecţie golită de conţinut.

Din păcate, proiectul de ţară „România educată” nu a fost în stare să producă modelele necesare pentru copiii României, adică acele modele pe care să le poată adopta, modele ce formează caractere şi care sunt oferite de familie, şcoală şi societate.

În România se predă multă informaţie, enormă informaţie, fără însă a învăţa elevii un lucru elementar: cum să gândească şi cum să integreze informaţia primită cu nemiluita.

De aceea Forţa Dreptei şi Alianţa Dreapta Unită susţin ca prioritate absolută reformarea sistemului actual de educaţie la standarde europene.

Avem nevoie urgent de o reformă curriculară, care să pună accent pe competenţe esenţiale (ştiinţe, tehnologii, inginerie, matematică - STEM).

Avem nevoie urgentă de introducerea unor programe educaţionale care să dezvolte abilităţi practice şi gândirea critică, dar şi de programe de formare continuă pentru profesori.

Avem nevoie urgentă de crearea unei platforme naţionale de e-learning, care să ofere acces la resurse educaţionale de calitate, pentru toţi elevii şi care să integreze tehnologiile digitale în procesul de predare-învăţare.

Meritocraţie versus plagiatori

Forţa Dreptei şi Alianţa Dreapta Unită susţin cu fermitate creşterea calităţii educaţiei prin cultivarea meritocraţiei şi combaterea imposturii academice, creşterea atractivităţii profesiei de dascăl, încurajarea înfiinţării de şcoli private, creşterea autonomiei şcolilor de stat şi implementarea programului „Şcoala într-un schimb”.

Partea bună este că avem fonduri europene pe care le putem folosi pentru modernizarea învăţământului şi pentru reducerea decalajelor din educaţie în diferite zone ale ţării.

Ce nu avem este voinţă politică, dedicare, bun-simţ şi responsabilitate. Este absolut incredibil cum cel mai important program al ţării în privinţa educaţiei a eşuat lamentabil, în timp ce impostura, incultura şi plagiatorii, adică exact aceia care au copiat cu bună ştiinţă la examene, au ajuns în fruntea ţării, să lecţii de meritocraţie.

Exemplele de bună practică ale Europei

Însă alegerile europarlamentare din acest an, ne dau şansa de a ne alege politicienii de care avem nevoie pentru a trăi cu demnitate şi valoare într-o Românie guvernată după valorile europene.

Or, educaţia este una dintre valorile fundamentale ale Europei, iar exemplele ei de bună practică ne sunt mereu la îndemână:

  • Finlanda este recunoscută pentru Reforma Educaţională,  sistemul educaţional finlandez fiind considerat unul dintre cele mai bune din lume, datorită reformelor continue şi accentului pe calitatea educaţiei. Finlanda pune accent pe metode de predare interactive şi pe dezvoltarea competenţelor critice şi creative ale elevilor. Profesorii din Finlanda sunt bine pregătiţi şi foarte respectaţi. Sistemul de formare a profesorilor este riguros, iar profesorii beneficiază de autonomie în planificarea lecţiilor şi în predare.
  • Olanda este recunoscută pentru Educaţia Incluzivă şi Multiculturală, sistem care oferă suport personalizat elevilor cu nevoi speciale şi promovează diversitatea şi incluziunea. Sistemul educaţional olandez utilizează metode moderne de predare, inclusiv învăţarea bazată pe proiecte şi utilizarea tehnologiei în clasă.
  • Danemarca este recunoscută pentru Învăţarea Activă şi Colaborativă, încurajând elevii să lucreze în echipă şi să dezvolte abilităţi practice. Sistemul de educaţie timpurie din Danemarca este bine dezvoltat, oferind programe de calitate pentru copii înainte de a începe şcoala primară.
  • Germania: Are un sistem dual foarte bun de educaţie profesională, combinând teoria cu practica în colaborare cu companiile.
  • Estonia: Este lider în digitalizarea educaţiei, oferind acces universal la tehnologie şi resurse digitale pentru elevi.

Astfel, prin adoptarea şi implementarea acestor standarde şi principii, adecvate la specificul naţional, România poate îmbunătăţi semnificativ calitatea şi eficienţa sistemului său educaţional, asigurându-se astfel, că toţi cetăţenii beneficiază de oportunităţi egale de învăţare şi dezvoltare. Pentru acest lucru este nevoie de implicarea tuturor părţilor interesate, nu doar într-o zonă limitată a procesului educaţional, ci inclusiv prin participarea la procesul democratic al alegerilor, precum cele europarlamentare din 9 iunie. În acest mod pot fi sprijiniţi cei care în mod real pariază pe Educaţie şi îşi propun să facă diferenţa în acest domeniu.

(Comandat de Partidul Forţa Dreptei – Alianta Dreapta Unita

CMF: 41240007)

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.