Peste 60 de percheziţii au loc, miercuri dimineaţă, în Bucureşti şi în nouă judeţe, într-un dosar al DIICOT vizând CFR Marfă şi privind vânzarea unor vagoane de tren de marfă la un preţ subevaluat, la fier vechi. Prejudiciul în acest caz depăşeşte şase miloane de euro. Întreaga conducere executivă a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A, în frunte cu fostul director general Mihuţ Crăciun, este implicată într-o grupare infracţională constituită în cursul anului 2016 la nivelul ”CFR MARFĂ” S.A, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, în folosul SC REMAT S.A. Călăraşi, spun procurorii DIICOT. CFR Marfă susţine că în consiliul de administraţie al companiei urmează să fie luată o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societăţii

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

UPDATE 14:07 - Primii angajaţi ai CFR Marfă au fost aduşi la sediul DIICOT Timişoara, pentru audieri

Primii angajaţi ai CFR Marfă au ajuns la sediul DIICOT Timişoara, la ora transmiterii acestei ştiri, pentru a fi audiaţi în dosarul privind vânzarea vagoanelor de tren casate, la fier vechi, aceştia declarând jurnaliştilor că ei doar au verificat vagoanele care urmau să fie trimise la fier vechi.

Angajaţii CFR Marfă care au fost aduşi la sediul DIICOT Timişoara au declarat iniţial că sunt simpli angajaţi şi nu ştiu de ce sunt chemaţi.

Apoi, unul dintre cei care urmează să fie audiaţi a susţinut că el şi colegii lui doar au verificat vagoanele înainte de a fi trimise la fier vechi.

„Noi aşa am înteles, că era un contract de vânzare a vagoanelor cu firma de la Călaraşi. Erau casate. De la sucursală ne-au înştiinţat că au băgat în cont cinci miliarde şi urmează să taie 200 de vagoane de pe Regionala CFR Timişoara. Ne-am dus, am verificat osiile, noi atâta am făcut, reviziile, am luat seriile şi am verificat ca fiecare vagon să fie tăiat în parte. Osiile erau din oţel special şi vagoanele erau ruginite, putregai”, a spus unul dintre angajaţii CFR Timişoara adus la audieri la DIICOT.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

UPDATE 13:16 - DGA: Sunt ridicate documente de la CFR Marfă, Bursa de Mărfuri şi societatea Remat Călăraşi

Ofiţerii Direcţiei Generale Anticorupţie ridică documente de la compania CFR Marfă, Bursa de Mărfuri şi societatea Remat Călăraşi, în dosarul în care se fac cercetări pentru delapidare, după vânzarea ca fier vechi a 2.450 de vagoane, la un preţ care ar fi fost subevaluat, a declarat, miercuri, purtătorul de cuvânt al DGA, Sarmizia Fetcu.

Ea a precizat că ofiţerii DGA, din dispoziţia procurorilor DIICOT Timişoara, au făcut 20 de percheziţii la sediile unor instituţii publice şi la domiciliile unor persoane suspectate în acest dosar. Şase dintre percheziţii au fost făcute la sediul CFR Marfă, în birourile conducerii companiei. 

Sarmizia Fetcu a precizat că ofiţerii DGA ridică documente de la CFR Marfă, Bursa de Mărfuri şi societatea Remat Călăraşi, care vor fi folosite ca probe în dosar.

Ofiţerii DGA pun în executare 11 mandate de aducere la audieri, dispuse de procurorul de caz, persoanele vizate fiind duse la sediul DGA, de unde vor fi transportate la DIICOT Timişoara.

UPDATE 12:27 - Bursa Română de Mărfuri despre ancheta DIICOT: Am organizat licitaţia respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă

Bursa Română de Mărfuri (BRM) a anunţat miercuri, ca reacţie la ancheta DIICOT, că a organizat licitaţia privind vânzarea de fier vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane pe roţi proprii ”conform reglementărilor în vigoare şi respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă”.

CITEȘTE ȘI Bursa Română de Mărfuri, despre ancheta DIICOT: Am organizat licitaţia pentru fier vechi respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă. BRM nu răspunde pentru derularea ulterioară a contractului

UPDATE 11:13 - CFR Marfă: Cele 2.450 de vagoane de marfă îndeplinesc condiţiile de casare

Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT vizează valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai sunt funcţionale, iar consiliul de administraţie al companiei de stat CFR Marfă va lua o decizie referitoare la numirea unei conduceri interimare, a informat miercuri compania.

În contextul în care la sediile centrale şi teritoriale ale companiei au loc percheziţii, fiind o anchetă în curs de desfăşurare, reprezentanţii CFR Marfă au anunţat că ”nu pot face alte declaraţii referitoare la acest subiect”.

Totodată, consiliul de administraţie CFR Marfă ”urmează să adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societăţii”.

Referitor la anchetă, CFR Marfă a precizat că vagoanele respective îndeplineau condiţiile de casare.

”Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii”, se arată în comunicat.

În luna ianuarie, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că CFR Marfă se află într-o situaţie dificilă, fiind ”un caz delicat” unde nu există progrese, iar ”Sabia lui Damocles” îi atârnă de la Comisia Europeană, din cauză că societăţii i s-ar şters datoriile în urmă cu câţiva ani cu promisiunea din partea statului român că va fi privatizată, ceea ce nu s-a întâmplat.

CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei în 2014.

Mihuţ Crăciun a fost revocat din funcţia de director general al CFR Marfă în decembrie 2016, la şase luni de la numire.

UPDATE 08:02 - Toată conducerea executivă a CFR Marfă, în frunte cu fostul director general Mihuţ Crăciun, vizată de ancheta DIICOT

Întreaga conducere executivă a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A, în frunte cu fostul director general Mihuţ Crăciun, este implicată în gruparea infracţională vizată de percheziţiile care au loc, miercuri dimineaţă, în Bucureşti şi în nouă judeţe, spun procurorii DIICOT. Potrivit acestora, în cursul anului 2016, la nivelul ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, în folosul SC REMAT S.A. Călăraşi.

Potrivit DIICOT, în cursul anului 2016, la nivelul Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC REMAT SA Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza procedurii de licitaţie deschisă iniţiată de S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A a unui număr de 2450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară.

"Manopera frauduloasă a fost premeditată de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A în conivenţă cu reprezentanţii SC REMAT SA Călăraşi. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul SC REMAT SA Călăraşi a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru deşeu fier vechi greu era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă", spun procurorii DIICOT.

Potrivit acestora, primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii S.N.T.F. MARFĂ ”C.F.R. MARFĂ” S.A, compusă din directorul general Mihuţ Constantin Crăciun, directorul operaţiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Bărculeţ, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, şeful Biroului Urmărire Contracte Mariana Căpăţână şi şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu.

Aceştia au iniţiat vânzarea la Bursa de mărfuri a celor 2450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală, mai spune DIICOT. 

Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către funcţionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFĂ ”C.F.R. MARFĂ” S.A. Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj şi Constanţa, iar al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii S.C. REMAT S.A.Călăraşi, beneficiara contractului.

Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi, mai precizează sursa citată.

În acest dosar, miercuri dimineaţă au loc 63 de percheziţii în Bucureşti şi în judeţele Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa şi ar urma să fie duse la asudieri 40 de persoane suspectate de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Mihuţ Crăciun a fost revocat din funcţia de director general al CFR Marfă în decembrie 2016, la şase luni de la preluarea conducerii societăţii.

Ceilalţi directori din CFR Marfă vizaţi de ancheta DIICOT sunt în funcţii.

UPDATE 07:15 - Poliţia Română: Percheziţiile în dosarul CFR Marfă vizează 40 de persoane, prejudiciul depăşeşte şase milioane de euro

Percheziţiile în dosarul vizând CFR Marfă au loc în Bucureşti şi în nouă judeţe şi vizează 40 de persoane, iar prejudiciul depăşeşte 6 milioane de euro, anunţă Poliţia Română, care precizează că este vizat un grup infracţional care ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.

Potrivit Poliţiei Române, la această oră poliţiştii structurilor de combatere a criminalităţii organizate şi cei de la transporturi, sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Timişoara fac 63 de percheziţii domiciliare în Bucureşti şi în judeţele Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa.
 
Percheziţiile au loc într-un dosar penal în care sunt cercetate 40 de persoane pentru constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
 
"În cursul anului 2016, la nivelul unei societăţi de transporturi feroviare s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport. Membrii grupării sunt bănuiţi că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate", arată Poliţia Română.
 
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară. Preţul de achiziţie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro per tonă.
 
Prejudiciul cauzat societăţii de transport prin activitatea infracţională este de 6.313.748 de euro, mai spune Poliţia Română.
 
Percheziţii la CFR Marfă, în Bucureşti şi Timişoara, într-un dosar privind vânzarea de vagoane de tren la fier vechi; prejudiciul - 3,6 milioane euro
 
Aproximativ 60 de percheziţii au loc, miercuri dimineaţă, în Bucureşti şi la Timişoara, într-un dosar al DIICOT vizând CFR Marfă şi privind vânzarea unor vagoane de tren de marfă la preţ subevaluat, la fier vechi. Prejudiciul în acest caz se ridică la 3,6 miloane de euro, au declarat pentru News.ro surse din cadrul anchetatorilor.

Percheziţiile au loc la unităţi ale CFR Marfă şi la mai multe societăţi care se ocupă cu comercializarea fierului vechi, atât în Timişoara, cât şi în Bucureşti.

Anchetatorii spun că angajaţii CFR vindeau vagoanele de marfă care sunt făcute dintr-un oţel special, la preţ de fier vechi, deci la un preţ mai mic decât adevărata loc valoare, iar diferenţa de bani şi-o însuşeau.

Prejudiciul în acest caz - instrumentat de DIICOT Timişoara - ar fi de aproximativ 3,6 milioane de euro.

Aproximativ 30 de persoane ar urma să fie duse la sediul DIICOT pentru audieri, mai spun sursele citate, potrivit cărora printre cei vizaţi s-ar număra şi şeful CFR Marfă din Timişoara.

Infracţiunile în acest dosar sunt constituire de grup infracţional organizat şi abuz în serviciu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.