Atunci când întrebi un medic despre satisfacţiile profesionale, răspunsul este, fără echivoc, salvarea de vieţi omeneşti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Însă chirurgul ORL Marius Chiţac, de la Hyperclinica MedLife Medical Park mai are un motiv de mândrie: românii stabiliţi peste hotare, care aleg să vină în ţară atunci când au nevoie de servicii medicale. Iar asta i se pare cu atât mai important cu cât, la rândul lor, mulţi medici români aleg să-şi practice meseria în alte ţări:

„În ultimii 10-15 ani, românii care trăiesc în străinătate vin să-şi rezolve problemele medicale în România şi foarte mulţi spun că, oricât de bine ar fi dincolo, pentru medicină vin aici, pentru că au încredere în noi. Şi pentru noi este o mare bucurie, mai ales că mentalitatea generală ar spune că medicina se face mai bine în afară. Dar iată că totuşi, pentru a-şi rezolva problemele repede şi bine, tot pe noi ne aleg”, spune cu mândrie medicul.

Este unul dintre cele mai puternice apeluri la speranţă şi încredere pe care comunitatea medicală românească îl transmite societăţii: şi anume cel că medicina românească are încă un cuvânt greu de spus pe plan internaţional, cu atât mai mult cu cât oferta s-a diversificat considerabil, iar accesul la servicii de calitate a devenit mult mai facil.

Evenimente

24 octombrie - Eveniment News.ro - IMM-urile, Oxigen pentru România
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Chirurg nu ieşi din şcoală, ci devii după ani de experienţă

Deşi în liceu s-a orientat mai degrabă către inginerie, dr. Marius Chiţac a realizat că nu şi-ar dori neapărat o meserie monotonă. Cu tatăl medic şi mama farmacistă, nu i-a fost greu să se reorienteze, renunţând la inginerie în favoarea medicinei. Pe care admite că a înţeles-o cu adevărat abia atunci când a intrat în contact direct cu pacienţii, în timpul rezidenţiatului:

„Odată ce ajungi să practici o meserie care îţi place - şi acesta este un sfat foarte important pentru cei tineri, să facă ce le place şi nu să se chinuie cu ceva cu care nu sunt confortabili – ajungi să dai totul pentru aceasta. M-a prins din toate punctele de vedere, atât sentimental, cât şi profesional, m-am transformat din student în doctor”, îşi aminteşte el cu nostalgie. 

Alegerea specialităţii însă a fost pură întâmplare, spune el: s-au scos la concurs posturi pe chirurgie ORL, i s-a părut fascinant domeniul şi… uite aşa s-au împlinit trei decenii de când dr. Chiţac abordează unele dintre cele mai dificile cazuri din domeniu. L-au ajutat mult şi anii petrecuţi la Institutul de Fonoaudiologie şi Chirurgie Funcţională O.R.L. „Prof. Dr. Dorin Hociotă”, unde l-a şi cunoscut pe faimosul profesor care a pus bazele instituţiei. Iar anii petrecuţi în sălile de operaţie l-au făcut să realizeze un lucru foarte important:

„Pentru chirurgii tineri este o problemă dacă, după ce termină rezidenţiatul, nu pot lucra într-un spital care să le ofere posibilitatea de a evolua. Pentru că la început este foarte important să ai pe cineva deasupra ta care să te depaneze în situaţiile dificile. Meseria nu se învaţă în rezidenţiat, ci brusc, după ce devii specialist, când ai responsabilitatea medicală şi medico-legală a cazurilor. Iar pentru chirurgi ar fi ideal ca, după ce termină rezidenţiatul, să lucreze într-un spital în care să existe doctori cu experienţă, care pot ajuta la cazurile în care sunt depăşiţi. Durează mulţi ani până când te formezi drept chirurg, până când ai siguranţa că poţi să faci lucrurile bine de unul singur. Iar până atunci, echipa şi mentorul contează foarte mult”, crede cu tărie specialistul.

Viaţa bate filmul

Când „creşti” pe o secţie de chirurgie oncologică, îţi dai seama că nici în cele mai negre coşmaruri nu ţi-ai putea imagina ce urmează să întâlneşti acolo. Inevitabil, sentimentele sunt pe măsură:

„Eşecurile, greşelile rămân o piatră grea pe care fiecare chirurg o cară, dar din care am învăţat foarte mult. Iar cazurile interesante sunt prezentate în conferinţe, întâlniri şi sunt discutate apoi anecdotic cu colegii. Pentru că ceea ce întâlneşti într-un spital, mai ales de chirurgie, depăşeşte ceea ce vezi în filme. Niciun film nu poate cuprinde nici a 10-a parte din ceea ce vezi într-un mare spital de urgenţă”, mărturiseşte dr. Chiţac.

Aşadar, pe lângă lupta de zi cu zi cu moartea, medicii mai au de dus încă o bătălie - pe cea cu ei înşişi: să o iei de la capăt zi de zi ştiind ce urmează să înfrunţi poate doborî şi cele mai puternice caractere. 

„Mi-am pus în cap că trebuie să trec peste momentele grele, pentru că a doua zi trebuie să mă duc înapoi, la următorii pacienţi. Dar noi, spre deosebire de mulţi alţii, nu putem să închidem uşa odată ce am plecat de la spital, nu ai închis un dosar şi-l reiei a doua zi - gândul îţi rămâne la pacienţi, te frământă. De foarte multe ori chiar sunt chemat de acasă. Am trecut prin mii de gărzi, ani întregi dacă ar fi să le pun cap la cap. Dar te obişnuieşti şi cu stilul acesta de viaţă, cu gândurile cvasi-permanente - este o meserie vocaţională până la urmă, dar care îţi oferă nişte satisfacţii pe care nu le găseşti în altă parte.”

Iar provocările nu întârzie să apară - fie că vorbim despre cazuri de cancer la pacienţi tineri sau afecţiuni din ce în ce mai des întâlnite, greu de tratat şi ale căror cauză se lasă greu descoperită:

„Am observat că după pandemia de COVID-19 au apărut mai multe cazuri de alergie: rinite, sinuzite care se complică şi necesită tratamente mai ample decât până acum; noi alergeni, cum ar fi ambrozia, apărută în ultimii ani  - deci foarte mulţi alergici în ultima perioadă, atât copii cât şi adulţi şi încă nu ştim de ce, pentru că este o chestiune încă nouă. Este probabil o problemă de mediu, de alimentaţie, consum de medicamente în exces, în special antibiotice - aici colegii alergologi pot spune mai multe. Dar cazurile clar s-au înmulţit”, avertizează specialistul.

Este empatia calitatea definitorie a unui medic bun?

Un medic bun se apleacă asupra cazului şi îşi dă toată silinţa să-l rezolve, spune dr. Chiţac. Deşi este genul de medic care îşi programează pacienţii la control atunci când pot ei şi nu când poate el, chirurgul este de părere că, deşi importantă, empatia ar cântări mai puţin decât pregătirea profesională în ecuaţia rezolvării cu succes a unui caz:

„În cazul meu, fiind o persoană mai empatică, a contat foarte mult acest aspect în relaţia cu pacienţii. Şi am avut, într-adevăr, cazuri la care am fost mişcat, îndurerat chiar, dar nu cred că este neapărat o condiţie pentru a-ţi putea practica meseria. Este vorba mai degrabă şi de ceea ce-şi doreşte pacientul în relaţie cu doctorul – unii dintre ei mi-au spus că foarte mult a contat faptul că am fost comunicativ, am explicat în detaliu etc. Deci, este important să discuţi cu pacientul, să-i urmăreşti evoluţia, să ţi se poată adresa uşor atunci când are nevoie, însă cunosc şi foarte mulţi doctori care au aparent o răceală faţă de cazuri, dar care sunt extraordinar de eficienţi în ceea ce priveşte patologia pacientului”, povesteşte medicul.

Medicina este efervescenţă, concluzionează dr. Chiţac, căruia faptul că, în fiecare clipă, are ceva de făcut îi umple sufletul. Şi asta îşi doreşte şi pentru fiul său, care tocmai se pregăteşte de rezidenţiat. Indiferent că va alege să rămână sau nu în România - pentru că lumea e în continuă mişcare şi aşa ar trebui să rămână, conchide el. 

***

Acest articol este susţinut de MedLife, cea mai mare reţea de servicii medicale private din România, şi îşi propune să fie o sursă de informare şi inspiraţie pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată.

Sănătatea reprezintă principala sursă de fericire a românilor. La MedLife, fericirea oamenilor ne bucură şi ne motivează să oferim soluţii medicale la cele mai înalte standarde.

Indiferent de specialitate, la MedLife găseşti oricând medici buni, a căror expertiză este completată de cele mai avansate tehnologii din domeniul medical şi o infrastructură modernă, asigurând o îngrijire personalizată fiecărui pacient.

Află mai multe detalii despre toate serviciile pe www.medlife.ro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.