Lucrătorii portuari americani şi operatorii portuari au ajuns la un acord provizoriu care va pune capăt imediat unei greve paralizante de trei zile ce a blocat transportul maritim pe Coasta de Est a SUA şi pe Coasta Golfului, au anunţat joi cele două părţi, relatează Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Acordul de principiu prevede o creştere salarială de aproximativ 62% pe o perioadă de şase ani, au declarat pentru Reuters două surse familiarizate cu această chestiune, inclusiv un lucrător de pe linia de pichetare, care a auzit anunţul. Aceasta ar ridica salariul mediu la 63 de dolari pe oră, de la 39 de dolari pe oră.

Sindicatul lucrătorilor de la International Longshoremen's Association (ILA) solicitase o creştere de 77%, în timp ce grupul angajator - United States Maritime Alliance (USMX) - îşi majorase anterior oferta la o creştere de aproape 50%.

Evenimente

7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania

Acordul pune capăt celei mai mari greve de acest gen din aproape o jumătate de secol, care a blocat descărcarea containerelor din nave din Maine până în Texas şi ameninţa cu penuria de orice, de la banane la piese auto, obligând o serie de nave să ancoreze în afara porturilor majore.

Sindicatul şi operatorii portuari au declarat într-un comunicat că vor prelungi contractul lor cadru până la 15 ianuarie 2025 pentru a reveni la masa negocierilor ca să negocieze toate problemele restante. „Cu efect imediat, toate acţiunile curente de la locurile de muncă vor înceta şi toate lucrările acoperite de contractul cadru vor fi reluate”, se arată în comunicat.

Printre problemele-cheie care rămân nerezolvate se numără automatizarea care, potrivit lucrătorilor, va duce la pierderea locurilor de muncă.

Şeful sindicatului, Harold Daggett, a declarat anterior că angajatori precum operatorul de nave de containere Maersk şi compania sa APM Terminals North America nu au fost de acord cu cererile de a opri proiectele de automatizare portuară care ameninţă locurile de muncă.

O GREVĂ CU REPERCUSIUNI POLITICE 

Administraţia preşedintelui american Joe Biden a fost de partea sindicatului, făcând presiuni asupra angajatorilor portuari să îşi majoreze oferta pentru a asigura un acord şi a menţionat profiturile uriaşe ale industriei de transport maritim de la pandemia COVID-19.

Acordul provizoriu „reprezintă un progres esenţial către un contract solid”, a declarat Biden joi. „Negocierea colectivă funcţionează”, a adăugat el.

Administraţia sa a rezistat în mod repetat solicitărilor din partea grupurilor de afaceri şi a congresmenilor republicani de a recurge la prerogative federale pentru a opri greva - o măsură care ar submina sprijinul democraţilor în rândul sindicatelor înainte de alegerile prezidenţiale din 5 noiembrie.

Casa Albă a fost puternic implicată în discuţiile pentru a ajunge la un acord, au declarat sursele Reuters.

Greva portuară a avut loc în timp ce statele din sud-estul ţării se chinuiau să se aprovizioneze după uraganul mortal.

ILA a declanşat marţi greva celor 45 000 de lucrători portuari, prima sa întrerupere majoră a activităţii din 1977, după ce negocierile pentru un nou contract pe şase ani au eşuat.

Cel puţin 45 de nave de containere care nu au putut descărca erau ancorate miercuri în afara porturilor de pe Coasta de Est şi Coasta Golfului, afectate de grevă, faţă de doar trei înainte de începerea grevei, duminică, potrivit Everstream Analytics.

CONSECINŢE ECONOMICE

Analiştii de la JP Morgan au estimat că greva ar costa economia americană aproximativ 5 miliarde de dolari pe zi.

Greva a afectat 36 de porturi - inclusiv New York, Baltimore şi Houston - care manipulează o gamă largă de mărfuri în containere.

„Decizia de a pune capăt grevei actuale şi de a permite porturilor de pe coasta de est şi de pe coasta Golfului să se redeschidă este o veste bună pentru economia naţiunii”, a declarat National Retail Federation într-un comunicat. „Cu cât ajung mai repede la un acord (final), cu atât mai bine pentru toate familiile americane”, a adăugat asociaţia.

Economiştii au declarat că închiderea porturilor nu ar creşte iniţial preţurile de consum, deoarece companiile au accelerat livrările de bunuri-cheie în ultimele luni. Cu toate acestea, conform economiştilor de la Morgan Stanley, o întrerupere prelungită s-ar fi propagat în cele din urmă, iar preţurile alimentelor ar fi fost probabil primele care ar fi reacţionat.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.