Jean-Michel Jarre, preşedinte al Confederaţiei internaţionale a societăţilor de autori şi compozitori (Cisac), a declarat pentru AFP că, pentru a susţine artiştii afectaţi de criză, trebuie "taxate marile companii digitale pentru a reechilibra lucrurile".
"Este nevoie de o remunerare corectă din partea GAFA (Google, Apple, Facebook şi Amazon), aceşti giganţi ai tehnologiei care nu au câştigat niciodată atât de mulţi bani. Dacă nu, în 2021, 50% dintre actorii culturali vor dispărea în lume", a spus muzicianul.
Cisac şi Unesco, al căror ambasador al bunăvoinţei este, au lansat ResiliArt, mişcare pentru susţinerea culturii în vremea pandemiei. "Fără cultură nu este posibilă o societate", a spus pentru AFP cântăreaţa Angélique Kidjo, vicepreşedinte al Cisac.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
"Guvernele trebuie să-i ajute pe artişti urgent. Europa şi Franţa au un rol de jucat", a continuat Jarre. Covid-19 este înainte de toate o criză sanitară, cu bolnavi de salvat. "Dar în timpul izolării, există adesea doar două activităţi, a ieşi pentru a-ţi cumpăra hrana şi a consuma cultură".
"Îi considerăm adesea pe artişti ca pe subalterni, dar vă imaginaţi o lume izolată fără muzică, fără film, fără carte? Artiştii aduc oxigen în existenţele noastre", a adăugat compozitorului albumului "Oxygene".
"În afara Europei, situaţia unor artişti este dezastruoasă, nu mai au nimic de mâncare", a spus şeful Cisac. "Şi în anumite ţări, unii nu se supără că artiştii au fost slăbiţi, pentru că vocile lor, libere, contează acum mai puţin. Este o provocare profundă pentru libertatea de exprimare", a afirmat Angelique Kidjo.
În faţa lobby-ului făcut de giganţii sectorului digital "pentru a readuce în discuţie ideea de drepturi de autor", Jean-Michel Jarre susţine "un copyright etern: drepturile să ajungă într-un fond de solidaritate pentru artiştii aflaţi în situaţii precare".
Jean-Michel Jarre se gândeşte şi la perioada de după izolare: "Va trebui să învăţăm să respectăm valoarea artistului şi să monetizăm practicile culturale pe platforme online, să ieşim din ideea de gratuitate".
Muzicianul se enervează când unii spun că o "aplicaţie de 4 euro sau un album de 9 euro sunt puţin cam scumpe, dar aceeaşi cumpără pantofi sport la 100 de euro sau tricouri la 50 de euro".
"Oamenii care administrează platformele online sunt plătiţi să o facă iar artiştii de ce nu ar fi plătiţi pentru munca lor? Este imposibil de înţeles", a concluzionat cântăreaţa Kidjo.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.