Franţa, Grecia, Italia şi Polonia vor vota vineri în favoarea unor tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice fabricate în China, au spus surse, suficient pentru a promova măsurile comerciale cele mai importante ale Uniunii Europene, riscând potenţiale represalii din partea Beijingului, relatează Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Comisia Europeană, care desfăşoară o investigaţie anti-subvenţii referitoare la vehiculele electrice fabricate în China, şi-a prezentat propunerea de tarife finale celor 27 de state membre ale UE pentru un vot aşteptat vineri.

Sprijinul reprezintă un impuls semnificativ pentru Bruxelles, deoarece urmăreşte unul dintre cele mai ample cazuri comerciale din toate timpurile.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Rămâne neclar cum va vota cea mai mare economie din regiune şi principalul producător de maşini, Germania.

Conform regulilor UE, Comisia poate impune tarifele pentru următorii cinci ani, cu excepţia cazului în care o majoritate calificată din 15 ţări UE, reprezentând 65% din populaţia UE, votează împotriva planului.

Franţa, Grecia, Italia şi Polonia vor vota pentru, au declarat oficiali şi surse din aceste ţări, pentru Reuters. Împreună, ei reprezintă 39% din populaţia UE.

Preşedintele Comisiei, Ursula von der Leyen, care a lansat investigaţia în urmă cu un an, a declarat că UE trebuie să se protejeze împotriva unui potenţial flux de importuri ieftine de vehicule electrice din China, care beneficiază de subvenţii de stat.

Comisia spune că înregistrarea vehiculelor electrice construite în China a crescut de la 3,5% din piaţa UE în 2020 la 27,2% în al doilea trimestru al anului 2024, iar mărcile chineze de la 1,9% la 14,1%.

Capacitatea de producţie excedentară a Chinei, de 3 milioane de vehicule electrice pe an, care trebuia exportată, era de două ori mai mare decât piaţa UE, a spus marţi Comisia.

Industria auto din UE s-a opus, în general, tarifelor, în special producătorii auto germani, care se bazează pe China pentru aproape o treime din vânzările lor.

Într-o mişcare văzută ca o răzbunare împotriva investigaţiei de la Bruxelles cu privire la vehiculele electrice, Beijingul a lansat în acest an propriile anchete privind importurile de brandy, lactate şi produse din carne de porc din UE.

Dacă tarifele vor fi implementate, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să decidă dacă le absorb sau îşi majorează preţurile pentru a acoperi noile costuri de miliarde de dolari la graniţele europene, într-un moment în care cererea de pe piaţa internă scade.

Perspectiva taxelor i-a determinat pe unii producători de automobile chinezi să caute să investească în fabrici din Europa, în ciuda costurilor mai mari ale forţei de muncă şi de producţie.

SUBVENŢIILE CHINEZE ”DE NESUPORTAT”

Preşedintele francez Emmanuel Macron a declarat miercuri că nivelul subvenţiilor chineze este ”insuportabil”.

”În linii mari, trebuie să protejăm condiţiile de concurenţă echitabile în toate sectoarele diferite ale industriei noastre”, a spus el la Berlin.

Ministerul ceh al industriei şi comerţului, deşi a refuzat să spună cum va vota, a anunţat că ia în serios concluziile Comisiei cu privire la ”practicile neloiale ale Chinei” şi a remarcat că SUA, Canada, Turcia şi Brazilia au luat deja măsuri.

Poziţia Spaniei, un susţinător anterior al tarifelor, a fost neclară după ce prim-ministrul Pedro Sanchez a declarat într-o vizită în China, în septembrie, că UE ar trebui să-şi reconsidere poziţia.

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat miercuri că discuţiile cu China trebuie să continue, dar ţara sa, care s-a abţinut de la un vot pe această temă în iulie, ar putea face acest lucru din nou, având în vedere diferenţele de opinie în guvernul său tripartit.

”Un război comercial cu China ne-ar face mai mult rău decât bine pentru o industrie cheie europeană şi un sector crucial în Germania”, a declarat miercuri ministrul de Finanţe Christian Lindner.

Volkswagen a îndemnat Germania să voteze împotriva tarifelor, argumentând că acestea nu vor îmbunătăţi competitivitatea.

Comisia ar putea promova tarifele doar cu sprijinul a patru ţări. Cu toate acestea, executivul UE ar putea prezenta o propunere modificată dacă doreşte să-şi asigure un sprijin mai mare.

Executivul UE a declarat că este dispus să continue negocierea cu China a unei alternative la tarife şi ar putea reexamina un angajament de preţ - care implică un preţ minim de import şi, de obicei, un plafon de volum -, după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.

O opţiune aflată în negociere este preţuri minime de import calculate folosind criterii precum autonomia, performanţa bateriei şi lungimea vehiculului electric, precum şi dacă este vorba despre vehicule cu două sau patru roţi, a spus o sursă familiarizată cu problema.

O alternativă este angajamentul de a investi în UE, cu cote pentru o perioadă de tranziţie.

Tarifele variază de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC şi alte companii considerate că nu au cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife sunt în plus faţă de taxa standard de import de 10% din UE pentru maşini.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.