Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) reclamă „divergenţele majore” între companiile de asigurări şi servie-urile auto, într-un „sector esenţial pentru mobilitatea şi siguranţa cetăţenilor”. POSA consideră că, în loc să colaboreze în interesul asiguratului, cele două părţi se află într-o „permanentă dispută, alimentată de politici comerciale care prioritizează costurile minime în detrimentul calităţii reparaţiilor şi al siguranţei rutiere”. Potrivit lui Marian Lazar, prim-vicepreşedintele asociaţiei patronale, principala sursă a conflictului este încercarea asigurătorilor de a impune tarife de reparaţie nerealiste, care nu reflectă costurile reale ale pieselor, manoperei şi tehnologiilor moderne de reparaţie.
„Ne aflăm în faţa unei realităţi periculoase: asigurătorii sunt interesaţi doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparaţiilor. Există o tendinţă de a forţa service-urile să accepte preţuri sub nivelul sustenabil, ceea ce duce la compromisuri tehnice şi, implicit, la periclitarea siguranţei rutiere. În timp ce asigurătorii au reuşit să îşi externalizeze o mare parte a serviciilor de daune, în multe situaţii gratuit către unităţile reparatoare, aceleaşi optimizări nu pot fi
aplicate de service-uri, deoarece procesul de reparaţie implică un flux tehnologic dependent în proporţie de 90% de factorul uman” a declarat Marian Lazar.
Potrivit sursei citate, unul dintre marile paradoxuri ale pieţei auto din România este lipsa unor proiecte comune între asigurători şi service-uri care să aducă beneficii reale pentru asiguraţi, în condiţiile în care, în prezent, primează interesele comerciale ale asigurătorilor, care au ca „obiectiv exclusiv reducerea costurilor”.
„Nu se discută despre calitatea reparaţiilor, nu se pun bazele unui sistem care să asigure respectarea standardelor producătorilor auto, nu se ia în considerarea soluţia tehnică dată de unitatea reparatoare. În schimb, se impun soluţii rapide şi ieftine, de către angajaţi sau colaboratori ai asiguratorului, fără nicio analiză a impactului pe termen lung”, a adăugat Marian Lazar.
POSA consideră că, în loc să „prioritizeze siguranţa participanţilor la trafic”, companiile de asigurări „promovează politici care duc la reparaţii de calitate îndoielnică” prin promovarea conceptului ”regie proprie” şi folosirea unor piese neconforme, punând în pericol siguranţa auto.
„Când discutăm despre un vehicul avariat, nu vorbim doar despre o maşină, ci despre viaţa şi siguranţa oamenilor care circulă cu ea. Fiecare reparaţie făcută la standarde inferioare înseamnă un pericol real în trafic. Acest aspect ar trebui să fie în centrul preocupărilor atât pentru asigurători, cât şi pentru autorităţi”, subliniază Marian Lazar.
Un proprietar de sevice auto din Făgăraş afirmă că este obligat să menţină „preţurile jos, la limita supraveţuirii”, din cauza celor care „lucrează la negru, dar au pretenţii de la statul român la: autostrăzi, şcoli, grădiniţe şi servicii ca în străinătate”.
„Asta înseamnă pe scurt ”regia proprie” promovată de asiguratori. Ca să înţeleagă toată lumea: cei care lucrează cu bani veniţi din ”regia proprie” primesc 10 lei - le rămân 10 lei în buzunar. Cei care plătim taxe, salarii, autorizaţi, scule, utilaje, etc., dacă câştigăm 10 lei, ne rămân undeva la maximum 3 lei în buzunar”, punctează proprietarul service-ului auto.
Pentru a depăşi această situaţie conflictuală şi pentru a construi un sistem echitabil, POSA propune o serie de măsuri esenţiale: stabilirea unui mecanism de calcul al tarifelor de reparaţie bazat pe costurile reale ale materialelor, tehnologiilor şi manoperei, introducerea unor criterii clare de evaluare a calităţii reparaţiilor şi obligativitatea respectării standardelor producătorilor auto, crearea unui cadru legislativ care să protejeze asiguratul de practicile abuzive ale asigurătorilor şi să ofere garanţia unor reparaţii sigure, implementarea unor programe comune de educaţie şi informare privind siguranţa rutieră şi impactul reparaţiilor de calitate scăzută asupra participanţilor la trafic, anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători, astfel încât preţul orei de manoperă să fie stabilit liber, pe principiile pieţei economice şi garantat prin Constituţia României, cu supravegherea şi intervenţia directă a Consiliului Concurenţei pentru a preveni orice formă de monopol sau cartelare a pieţei de reparaţii auto.
„Avem nevoie de o schimbare de paradigmă. Nu putem discuta despre costuri fără să discutăm despre calitate şi siguranţă. Este momentul ca asigurătorii să înţeleagă că fiecare economie făcută în detrimentul unei reparaţii corecte poate avea consecinţe grave pe drumurile publice,” a conchis ing. Marian Lazar prim-vicepreşedinte al Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA).

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.