Lansarea volumului „Teatrul ca rezistenţă. Oameni de teatru în arhivele Securităţii”, de Cristina Modreanu, apărut de curând la Editura Polirom, va fi lansat joi, la ora 19.00, la Librăria Humanitas Kretzulescu din Bucureşti (Calea Victoriei 45).
Vor vorbi alături de autoare: Oana Cristea Grigorescu, Alex Tocilescu, Matei Martin. Lansarea va fi urmată de o sesiune de autografe.
„Ce ştim noi despre rezistenţa în cazul oamenilor de teatru este numai ce a răbufnit în afară – spectacole interzise, mari scandaluri, număr mare de vizionări la unele producţii, înlocuiri de directori. O mitologie care ţine loc de istorie pentru teatrul românesc. Dar „rezistenţa prin cultură” nu se reduce numai la gesturi extreme, de curaj spectaculos, de natură să atragă instantaneu atenţia publică internaţională, pentru a aduce în dezbatere un regim criminal sau opresiv. Pe cât de utile sunt aceste gesturi de disidenţă şi pe cât de admirabil este curajul celor care le comit, asumându-şi riscuri personale incalculabile, pe atât de importante rămân şi actele de rezistenţă mai puţin vizibile, dar care revin recurent pe parcursul carierei unor artişti. […] Această permanentă luptă de „guerilă culturală”, acest „balet” periculos ai cărui paşi pot părea astăzi ridicoli sau desueţi, lipsiţi de sens sau de eficienţă – într-o lume dominată de eficienţa raportată prin indici clar estimabili –, era în epocă o declaraţie silenţioasă, difuză, desemnând însă o poziţie etică asumată de nişte oameni care refuzau să fie cu totul „sub vremuri”, exersându-şi conştiinţa şi libertatea interioară şi îndemnându-i şi pe alţii, în mod mai mult sau mai puţin deschis, să o facă”, spune autoarea în argumentul cărţii.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
După lansarea de la Bucureşti, volumul va mai fi prezentat la Timişoara şi la Cluj. La Timişoara, în cadrul Festivalului European de Teatru „Eurothalia”: joi, 29 septembrie, ora 18.00, Teatrul German de Stat. Despre volum vor vorbi Ada Hausvater, directoarea Teatrului Naţional din Timişoara, şi Lucian Vărşăndan, directorul Teatrului German de Stat.
La Cluj vor avea loc două evenimente dedicate noului volum semnat de Cristina Modreanu. Sâmbătă, 1 octombrie, începând cu ora 15.30, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, în cadrul „Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj”, cartea va fi prezentată de conf. univ. dr. Anca Haţiegan, iar marţi, 4 octombrie, ora 18.30, la Librăria Humanitas din Cluj, vor vorbi despre volumul recent apărut prof.univ.dr. Miruna Runcan şi prof.univ.dr. Liviu Maliţa, decanul Facultăţii de Teatru şi Film din cadrul UBB.
În luna noiembrie a acestui an volumul va fi lansat şi în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (Bucureşti, 5-13 noiembrie 2022, ediţia nr. 32).
Istoricul Adrian Cioroianu scrie în postfaţa cărţii: „Cine o cunoştea pe Cristina Modreanu ca jurnalistă şi cronicar de teatru va fi plăcut impresionat(ă) să afle de recentele sale pasiuni «detectivistice»: în ultimii ani a lucrat efectiv în cercetare istorică, fiind astăzi asociată Universităţii «Babeş-Bolyai» din Cluj ca cercetătoare. Iar subiectul abordat e unul de ţinută: istoria teatrului ca parte a istoriei lumii româneşti în timpul regimului comunist. Fiind, în raport cu societatea, un regim «total» şi totalitar, comunismul nu putea pierde din vedere scena teatrelor. Mesajele transmise aici, personajele create de scenarişti, regizorii în vogă sau actorii cu priză la public s-au aflat, logic, în atenţia Securităţii. Cristina Modreanu a avut curiozitatea de a căuta aceste dosare la CNSAS. Şi, plecând de la un studiu de caz iniţial axat pe teatre din Timişoara, ulterior extins spre Bucureşti, autoarea caută logica acelui «escapism» estetic devenit tactica de opoziţie a unor intelectuali faţă de regimul politic. Teza cărţii este una pe care o împărtăşesc: discursul dominant de azi insistă pe supunerea civică şi pe conformismul de grup al românilor din deceniile 1950-1980, însă, în realitate, România regimului comunist a fost scena unei confruntări subtile, dar persistente: revolta artiştilor prin «acte recurente de nonconformism», «refuz de supunere» şi «tatonarea neobosită a graniţelor trasate de cenzură», cum demonstrează autoarea aici. Cartea de faţă probează cu brio un adevăr: da, în România comunizată chiar a existat o rezistenţă prin cultură”.
Cristina Modreanu este critic şi istoric de teatru, curatoare de artele spectacolului, cercetătoare la Janovics Center for Screen and Performing Arts Studies din cadrul Facultăţii de Teatru şi Film a Universităţii „Babeş-Bolyai” şi redactoarea-şefă a revistei de artele spectacolului Scena.ro. Coordonează din 2020 proiectul Dicţionarul Multimedia al Teatrului Românesc (www.dmtr.ro), produs de Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, în parteneriat cu Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi Universitatea de Arte din Târgu Mureş (Premiul AFCN pentru activarea patrimoniului imaterial, 2021). Este doctor în teatru (UNATC Bucureşti) şi Fulbright alumna şi a fost visiting scholar la Tisch School of the Arts din cadrul Performance Studies Department, New York University. A publicat şase cărţi despre teatru în limba română şi numeroase articole despre teatrul românesc (în ţară şi în străinătate). A History of Romanian Theatre from Communism to Capitalism: Children of a Restless Time este prima ei carte în engleză, apărută în 2020 la Routledge.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.