In-Herit, centru de informare şi promovare a patrimoniului cultural, va funcţiona într-un imobil monument istoric, Casa de târgoveţ din Calea Şerban Vodă nr. 33, clădire simbol pentru patrimoniul cultural al Bucureştiului, anunţă Institutul Naţional al Patrimoniului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Casa de târgoveţ va fi amenajată şi pregătită pentru a deveni un spaţiu deschis şi util publicului. 

Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) dă startul proiectului In-Herit - Centrul naţional de informare şi promovare a patrimoniului cultural, CALL02-7 şi primei dezbateri naţionale despre viitorul patrimoniului cultural românesc.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Proiectul, un parteneriat între Institutul Naţional al Patrimoniului, Fundaţia ProPatrimonio, Asociaţia Da' De Ce şi Norwegian Crafts Institute (Institutul meşteşugurilor din Norvegia), finanţat prin Programul Ro-Cultura, cu sprijinul Granturilor SEE 2014-2021, îşi propune dezvoltarea unui centru de informare şi promovare a patrimoniului cultural şi îmbunătăţirea accesului publicul larg la servicii de informare şi educare în acest domeniu pe cât de fascinant, pe atât de complex şi încercat.

Potrivit INP, fie că vorbim despre monumente istorice, patrimoniu mobil, imaterial sau digital, Centrul naţional de informare şi promovare a patrimoniului cultural va oferi deopotrivă informaţie şi mecanisme de educaţie şi promovare care să îmbunătăţească accesul publicului larg şi capacitatea comunităţii de specialitate de a răspunde nevoilor societăţii actuale.

„Patrimoniul cultural este, de regulă, fie privit ca o povară sau o sursă de limitări, fie simplificat excesiv şi chiar instrumentat în cadrul unor discursuri patriotarde sau populiste. Ori, patrimoniul nostru cultural este mult mai divers şi mai bogat decât decupajele şi clişeele care ajung frecvent în atenţia publicului larg şi are un potenţial important de a influenţa pozitiv dezvoltarea comunităţilor afectate de tranziţia postcomunism, migraţie, depopulare/supra-populare şi mai nou pandemie. Dar aceasta înseamnă că trebuie să-l facem mai accesibil, în moduri diverse, mai bine-cunoscut şi mai folositor oamenilor, dincolo de graniţele comunităţii de specialişti. Începem cu acest parteneriat româno-norvegian implicând organizaţii şi specialişti recunoscuţi pentru impactul lor în domeniu şi sperăm să creştem o adevărată mişcare pentru patrimoniu la nivel naţional”, spune Ştefan Bâlici, directorul INP.

Proiectul In-Herit prevede dezvoltarea primei structuri care să acţioneze la nivel naţional şi să aibă drept misiune informarea şi educarea publicului cu privire la protejarea, promovarea şi valorificarea patrimoniului cultural.

Ideea şi raza de acţiune a Centrului de Informare se va extinde dincolo de structura fizică asociată acestei entităţi, pentru a asigura o accesibilitate crescută şi pentru a răspunde orientării din ce în ce mai evidente a publicului spre consum digital - online sau mobil - de informaţie, educaţie şi divertisment.

Potrivit celui mai recent Barometru al consumului cultural, doar 48% dintre respondenţi vizitează măcar o dată pe an un monument istoric din România. 

„Aici este vorba despre un potenţial imens pe care din păcate sectorul cultural din România îl ratează - motivat sau nu. Iar soluţiile pot fi cât se poate de diverse - de la deschiderea şi accesibilizarea monumentelor, la programe de educaţie dedicate, digitalizare şi conţinut complementar, etc. Prin ideea şi prin întreg procesul de definire şi funcţionalizare a acestui Centru de informare, vrem să (re)conectăm comunitatea de specialişti şi conţinutul valoros produs de aceştia cu acel Mare Public, care poate nu aşteaptă decât o interfaţă unificatoare, instrumente simplificate şi un ghidaj prietenos prin lumea patrimoniului cultural”, adaugă Ştefan Bâlici.

În contextul actualei crize sanitare, se observă o dinamică accentuată a obiceiurilor de consum cultural, puternic condiţionate de restricţiile de mobilitate şi/ sau de regulile de siguranţă în spaţiile publice impuse de autorităţi. Dacă în primele săptămâni de restricţii muzeele şi obiectivele de patrimoniu au fost închise, iar consumul online de informaţie culturală a crescut vertiginos, primele măsuri de relaxare au inversat parţial această tendinţă, astfel că obiectivele de patrimoniu, muzeele şi evenimentele culturale în aer liber sau care au putut implementa rapid măsuri de siguranţă au urcat temporar în preferinţele românilor.

Proiectul In-Herit, beneficiar al unui sprijin financiar nerambursabil în valoare de 948.211 lei şi implementat pe o durată de 18 luni (iulie 2020 - decembrie 2021), porneşte cu o serie de consultări ample, atât cu specialiştii şi organizaţiile implicate deja în protejarea şi promovarea patrimoniului, cât şi cu publicul viitor al Centrului naţional de informare şi promovare a patrimoniului cultural.

Platforma https://laviitor.patrimoniu.ro va găzdui în lunile ce urmează, invitaţii diverse la discuţie, sondaje, dezbateri şi evenimente publice în jurul principalelor dileme şi soluţii pentru promovarea patrimoniului cultural şi pentru extinderea accesului publicului larg la informaţia despre moştenirea noastră culturală. Publicul interesat este invitat să se înscrie în această comunitate în formare.

În plus, un loc important în dezvoltarea Centrului naţional de informare şi promovare a patrimoniului cultural şi a ofertei acestuia îl vor avea, pe de o parte, componenta educaţională adresată copiilor şi dezvoltată în cadrul acestui proiect în parteneriat cu Asociaţia Da’DeCe (ce va include ateliere educaţionale pentru copii, kituri pedagogice şi un ghid pedagogic despre patrimoniu), respectiv instrumentele adresate proprietarilor de monumente istorice precum Ghidul online Salva-Monument, ce urmează a fi elaborat în parteneriat cu Fundaţia Pro Patrimonio.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.