Artistul vizual Dan Perjovschi a prezentat, duminică, la Timişoara, „expoziţia pe roţi”, un tramvai desenat cu mesaje ce fac referire la Capitala Europeană a Culturii, libertate, multiculturalitate, revoluţie, comunitate, un tramvai care va circula tot anul pe liniile 1, 2 şi 6, care leagă cele mai importante puncte ale oraşului, inclusiv spaţiile expoziţionale din Piaţa Libertăţii şi Piaţa Traian.
În turul la care Dan Perjovschi a fost ghid, artistul le-a vorbit călătorilor despre relaţia sa cu Timişoara, cu arta performativă şi cu intervenţiile în spaţiul public încă din anii 1980.
Legătura artistului Dan Perjovschi cu Timişoara este una emoţională. Prima expoziţie fără cenzură a sa a avut loc în acest oraş, s-a numit „Stare fără titlu”.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Turul este al lucrărilor din spaţiul public ataşate de expoziţia colectivă centrală „Sete cronică” din programul „Timişoara - Capitală Europeană a Culturii.
Publicul a putut vedea, de la ora 12.00, lucrările artistului din Albania Sead Kazanxhiu, mai exact instalaţia „Nu am graniţe de protejat” la Comenduirea Garnizoanei, pe Strada Praporgescu, Matei Bejenaru a prezentat o instalaţie prin care arată „oameni invizibili”, adică mari cercetători în laboratoarele lor, pe care nu-i vede nimeni, iar a treia - tramvaiul desenat de Perjovschi.
„Ideea de la care a pornit a fost cum să facem să avem piese în spaţiul public? Pentru oamenii care nu-şi cumpără bilet, pentru cei pe care nu-i interesează că este un muzeu, cărora Victor Brauner nu le spune nimic”, a spus Perjovschi.
„Era vorba să fac nişte desene pe banere. Anul trecut am lucrat aici, în Timişoara, la un proiect care se numeşte Bienala BETA, de arhitectură, şi cea de anul trecut a avut un nivel social, cu inserţii politice, sociale. Şi atunci, a venit ideea cu tramvaiul. Eu am mai făcut un tramvai la Iaşi. La Iaşi, există un colectiv de designeri care au un program special cu mijloacele de transport şi, până acum au vreo 20 de tramvaie pictate: tramvaiul Literaturii, al Crăciunului, al Iei... Şi pe mine m-au chemat în 2019, când celebrau 30 de ani de la Revoluţiei. Iaşul are o poveste înaintea Timişoarei, dar care a fost reprimată imediat. Acolo, a fost o mişcare studenţească care a fost reprimată, cred, cu o lună înainte de Timişoara. Şi pentru asta au făcut un tramvai, care e mai greu de înghiţit, dar se plimbă prin Iaşi din 2019”, a povestit artistul.
Tramvaiul-expoziţie prezintă referinţe la Capitală Europeană a Culturii, la Timişoara, în general. Exemplu: „Timişoara nu-i uşoară”, „N-am să uit niciodată că libertatea mea de artist şi de om începe în Timişoara, decembrie 1989”, „Tramvaiul ăsta-i un tablou care a fugit din muzeu şi acum umblă hai hui prin oraş”, „Generalii măcelarii”, sunt câteva dintre mesajele înscrise în „expoziţia pe roţi”.
Prima expoziţie fără cenzură a artistului, în 1991, la Timişoara
„Pentru mine, e oraşul din care începe libertatea mea ca artist”, spune Dan Perjovschi. „De altfel, prima mare expoziţie liberă a generaţiei mele, a fost aici, în 1991, s-a chemat „Stare fără titlu”. Făceam parte dintr-o poveste numită Atelier 35, Grădiniţa UAP. Pentru că la UAP, Ceauşescu a zis că sunt prea mulţi artişti în ţara asta, trebuia să fii membru UAP. Nu erai membru UAP, n-aveai dreptul să expui în galeriile UAP sau să-ţi cumperi culori. Şi atunci, au inventat o „grădiniţă”, ai cărei membri aveau până în 35 de ani şi care a fost foarte activă”.
„Era un act de disidenţă să faci ceva”
Pentru artist a fost un moment important, pentru că atunci a transformat mediul de desen într-un mediu performativ. „Am stat închis în camera portarului de aici de la Muzeu trei zile şi am desenat. Nu m-am uitat la generaţia mea pentru că pe vremea aici credeam că am fost laş, că nu m-am luptat cu comunismul. Dar, de fapt e mai complicat, m-am mai împăcat cu faza asta. Uitaţi-vă la Rusia, că nu prea te poţi lupta cu dictaturile aşa pe faţă. Noi ne-am luptat aşa, metaforic, a la Tarkovski. Acum îmi reconsider un pic poziţia. Era o ţară îngheţată. Pe vremea aia, era un act de disidenţă să faci ceva. Şi grupul meu de la Oradea făcea expoziţie în fiecare săptămână, aşa încât ăia de la Cenzură ziceau: Nu mai venim, iarăşi faceţi voi expoziţii”.
„Tramvaiul va călători prin oraş de luni” şi, spune Dan Perjovschi, „va circula tot anul”.
Corina Oprea este curatoarea expoziţiei.
„Insert” 2023 este un proiect al lui Dan Perjovschi, parte din expoziţia colectivă centrală „Sete cronică”, care are trei părţi.
„Insert” este o infiltrare in process în media tipărită, reviste de artă, de cultură sau reviste care încă mai păstrează un interes pentru artele vizuale („Revista 22”, „Observator cultural”, „IDEA”, „Etaj”, „Propagarta”, „Orizont”, „Timpul”, „Scena”, „Banatul Azi”, „Capital cultural”), distribuite în Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Sibiu.
„Insert” reprezintă, în acelaşi timp, o modestă formă de susţinere a presei tipărite şi un portal de comunicare pentru expoziţia de grup Chronic Desire - Sete cronică. Inserturile vor fi publicate înainte şi în timpul expoziţiei.
A doua parte din proiect, tot în spaţiul public, este un tramvai desenat (revoluţie, libertate, multiculturalitate, comunitate), care va circula în Timişoara pe parcursul anului 2023, pe liniile 1, 2 şi 6, ce leagă punctele importante ale oraşului, inclusiv spaţiile expoziţionale din Piaţa Libertăţii şi Piaţa Traian.
A treia parte este un avizier stradal al Muzeului Naţional de Artă Timişoara - intrarea angajaţilor, de pe strada Mercy -, care rememorează prezenţa artistului prin proiecte anterioare în spaţii neconvenţionale din muzeu.
Dan Perjovschi desenează critic, cu umor, direct pe pereţii instituţiilor de artă din toată lumea, comentând politic, social şi cultural cotidianul societăţii globale. Desenele lui alb-negru sunt de fapt editoriale vizuale.
A avut expoziţii personale la Tate Modern Londra, MoMA New York, Macro Roma, Moderna Museet Stockholm, Reykjavik Art Museum, Vannabbe Eindhoven, Ludwig Cologne, Nasher Duke University sau Kiasma Helsinki şi expoziţii de grup la Centre Pompidou Paris, Tate Liverpool, Castello di Rivoli Torino, MoMA San Francisco, MUAC Mexico, MAM Varşovia, MCBA Lausanne sau MOT Tokyo.
A participat la Documenta 15 şi la bienalele de artă Istanbul, Veneţia, São Paulo, Moscova, Sydney, Lyon, Dublin, Iaşi, Timişoara şi Jakarta.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.