Un studiu neurologic efectuat în Ţările de Jos a arătat că operele de artă reale dintr-un muzeu stimulează creierul de 10 ori mai puternic decât privitul unei reproduceri.
Comandat de Muzeul Mauritshuis din Haga, unde se află tabloul "Girl with a Pearl Earring/ Fata cu cercel de perlă" a lui Johannes Vermeer, studiul independent a utilizat tehnologia de urmărire a ochilor şi scanări RMN pentru a înregistra activitatea cerebrală a voluntarilor care priveau opere de artă autentice şi reproduceri, scrie The Guardian.
Oamenii de ştiinţă au constatat că răspunsul celor 20 de voluntari a fost de 10 ori mai puternic atunci când au privit originalul.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Un factor de 10 este o diferenţă enormă, iar acest lucru se întâmplă atunci când te uiţi la o reproducere în comparaţie cu o lucrare reală”, a declarat miercuri Martine Gosselink, directoarea Mauritshuis. "Devii mental mai bogat atunci când vezi lucruri, fie că eşti conştient de acest lucru sau nu, pentru că faci conexiuni în creierul tău”.
Gosselink a declarat că a fost convinsă de puterea realului înainte de studiu, dar a dorit ca bănuiala ei să fie investigată în mod oficial. „Cu toţii simţim diferenţa - dar este ea măsurabilă, este ea reală?”, a spus ea că şi-a întrebat colegii în urmă cu un an. „Acum, astăzi, putem spune cu adevărat că este adevărat”.
Martin de Munnik, co-fondator al institutului de cercetare Neurensics, care a efectuat cercetarea împreună cu alţi specialişti în neurologie, a declarat că studiul a avut două elemente.
Voluntarii, cu vârste cuprinse între 21 şi 65 de ani, au fost conectaţi la un scaner cerebral cu electroencefalogramă (EEG) şi la un echipament de urmărire a ochilor şi au fost rugaţi să se uite la cinci picturi din muzeu, precum şi la reproduceri ale acestora din magazinul muzeului.
Cercetătorii au analizat, de asemenea, efectele imaginilor operelor reale faţă de reproduceri afişate de ochelarii voluntarilor, în interiorul unui aparat de scanare MRI funcţional al Universităţii din Amsterdam. „Dacă vrei să ştii ce gândesc oamenii, este mai bine să măsori decât să îi întrebi”, a spus el. „Rezultatele au fost extraordinare”.
Lucrările de artă originale au evocat un răspuns pozitiv puternic în precuneus, parte a creierului implicată în conştiinţă, autoreflecţie şi amintiri personale, au declarat cercetătorii. De exemplu, "The Violin Player" al lui Gerrit van Honthorst a dat un stimul pozitiv de "abordare" de 0,41 din 1 la original, dar doar 0,05 în formă de poster.
Pictura "Girl with a Pearl Earring" a fost de asemenea analizată. Lucrarea populară a atras cea mai mare atenţie şi a atras privirea în ceea ce cercetătorii au descris ca fiind o "buclă de atenţie susţinută" - un triunghi între ochiul, gura şi cercelul de perlă al fetei.
Erik Scherder, profesor de neuropsihologie clinică invitat să comenteze rezultatele, a declarat că studiul a subliniat importanţa culturii, în special atunci când guvernul de dreapta din Ţările de Jos impunea reduceri publice. "Arată ce face pentru creierul tău atunci când vezi o operă de artă", a spus el. "Acesta este un mediu bogat care chiar face diferenţa... în special pentru copiii aflaţi în faza de creştere".
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.