Regizorul Kirill Serebrennikov nu a putut să părăsească Rusia pentru a-şi prezenta spectacolul "Outside", consacrat fotografului Ren Hang, la festivalul de la Avignon. Într-un interviu acordat revistei Le Point, el consideră că în teatru misiunea este de "a crea un univers". "Ruşii cunosc preţul libertăţii şi al lipsei ei", spune artistul, şi de aceea spiritul rus înclinat către catastrofă este "un carburant excelent" pentru munca sa.
"Dacă teatrul şi arta pot schimba ceva, obligând o persoană să gândească, să simtă şi să privească lucrurile obişnuite într-o manieră diferită, asta nu se va întâmpla imediat. Nimeni nu pleacă de la teatru pentru a se grăbi să facă o revoluţie. Este foarte dificil să schimbi conştiinţa oamenilor, să transformi masele inerte în cetăţeni activi care gândesc", este părerea artistului despre cum ar putea arta să schimbe societatea rusă.
Se spune adesea că ruşii au tendinţa către "un spirit catastrofic". Kirill Serebrennikov afirmă că spritul acesta este un "carburant" excelent pentru munca sa.
"Rusia va rămâne cu mine oriunde aş trăi, pentru că vorbesc şi gândesc în rusă. Vorbesc două limbi, am învăţat o a treia, dar, atât timp cât visele şi gândurile mele îmi vin în rusă, sunt rus. Ruşii ca naţie au tendinţa de a avea un spirit de catastrofă? Şi voi, toţi ceilalţi, sunteţi nepăsători şi nonşalanţi? Cum să nu ai un spirit de catastrofă într-o lume modernă care se îndreaptă către un infern ecologic? După câţiva ani, situaţia climatică poate deveni ireversibilă; nu este asta o catastrofă? Ruşii văd pur şi simplu mai multe probleme: ei cunosc preţul libertăţii şi al lipsei ei, ştiu ce sunt războaiele, prăbuşirea imperiului, revoluţiile, evacuarea forţată de popoare întregi. Chiar şi generaţia mea a fost martoră la prea multe evenimente complexe şi n-aş vrea în niciun caz să renunţ sau să critic spiritul meu, aşa cum spuneţi, de catastrofă. Este un carburant excelent pentru munca mea".
Serebrennikov a vorbit şi despre graniţa unde se termină zona de confort din teatru: "Pacea absolută este pentru cimitire. Conflictul provoacă naşterea subiectului. Electricitatea provine din diferenţa de potenţial, sângele circulă prin vene ca urmare a unei presiuni diferite. Însă, suferinţa pe care toată lumea o vede în mod tradiţional în arta rusă, în marea literatură rusă, este pentru mine un lucru facultativ. Eu sunt budist şi cred că oamenii au fost născuţi pentru fericire. Dar fericirea nu este sinonimă cu pacea. Fericirea poate fi activă, conflictuală, agitată, cu câştig, cu pierderi şi descoperiri, cu decăderi şi măriri".
Kirill Serebrennikov, născut în 1969, considerat a fi unul dintre cei mai talentaţi regizori de teatru şi film din Rusia s-a făcut remarcat în 2008, cu „Yuri's Day", triplu premiat la Locarno. În 2012, a fost selecţionat în competiţie la Veneţia cu „Betrayal". În 2016, „(M)ucenic" a fost selectat în competiţia Un Certain Regard la Cannes, iar „Leto" a fost proiectat în competiţia principală a festivalului în 2018.
În calitate de regizor de teatru, Serebrennikov a fost distins cu Premiul Europa şi Premiul „Daniil Harms", pentru baletul „Nureev", în 2017, premiul Masca de Aur pentru regia spectacolului de operă „Chaadsky" şi premiul „Benois de la danse", în 2018.
Kirill Serebrennikov a fost reţinut la Sankt Petersburg în august 2017, chiar în timpul filmărilor la „Leto" şi acuzat de deturnare de fonduri - acuzaţii calificate de regizor drept „absurde".
Anul acesta, în aprilie, Kirill Serebrennikov a fost eliberat după un an şi jumătate din arestul la domiciliu.
El a făcut montajul filmului din arestul la domiciliu, în apartamentul lui din Moscova.
Reţinerea lui Serebrennikov a declanşat o revoltă în lumea artistică din întreaga lume.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.