Partitura-manuscris „Oedipe” cu patru adnotări de George Enescu a fost adjudecată, în licitaţia „George Enescu - Univers şi creaţie”, organizată miercuri seară de casa Historic, cu 100.000 de euro, iar vioară model Joseph Guarnerius del Gesù, primită de marele compozitor din partea familiei regale a României, atelierul fraţilor Wolff Kreuznach, 1885, a fost vândută pentru suma de 50.000 de euro, valoarea la care fusese estimată.
Acest lot a fost estimat iniţial între 150.000 şi 300.000 de euro, potrivit site-ului casei.
Partitura-manuscris a operei „Oedipe” de George Enescu, formată dintr-o filă, în care sunt prezentate laitmotivele lucrării, linia melodică pe care trebuie să o urmeze fiecare personaj, precum şi un scurt rezumat al lucrării. Aceste laitmotive, alăturate personajelor, situaţiilor, simbolurilor, evoluează independent faţă de determinarea dramaturgică, afirmându-se cu aceeaşi intensitate şi în cealaltă arie majoră a muzicii. Enescu este un continuator al lui Wagner, dar alege să creeze laitmotivele după reguli proprii, astfel că dacă la Wagner se remarcă o distincţie între laitmotivele care semnifică eroi şi cele care aparţin simbolurilor, la Enescu asistăm la o contopire a celor două ipostaze. Simfonismul operei este potenţat de dimensiunea considerabilă a aparatului orchestral; acesta fiind gândit în concordanţă cu unitatea spectacolului, în care orchestra devine personaj foarte important, fiind construit într-un echilibru perfect cu ansamblul coral şi cu soliştii, potrivit casei Historic.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Potrivit informaţiilor casei Historic, vioară model Joseph Guarnerius del Gesù a fost creată de compania Gebrüder Wolff în anul 1885. Vioara a fost oferită tânărului George Enescu din partea familiei regale a României.
Lotul 087 a fost estimat între 75.000 şi 100.000 de euro.
Instrumentul a fost realizat dintr-un lemn de paltin, iar faţa viorii a fost realizată din lemn de molid, ambele esenţe cu un ton excepţional, au fost lăcuite cu un lac portocaliu. Fileurile au fost foarte atent şi frumos executate. Melcul nu prezintă reparaţii. Vioara a fost cântată foarte puţin. Limba e în bune condiţii. În interior regăsim eticheta originală a fraţilor Wolff: Joseph Guarnerius fecit cremonae anno 1731 IHS + / Original-copie von Gebrüder Wolff in Kreuznach, 1885. Vioara se păstrează într-o cutie de epocă din lemn, îmbrăcată pe interior cu catifea albastră.
Piesa provine din colecţia Romeo Drăghici şi a aparţinut lui George Enescu, aşa cum reiese din certificatul de autenticitate, emis în anul 1974 de Romeo Drăghici în calitate de executor testamentar al compozitorului. Aceasta vine insoţită de ceritificatul evaluare întocmit de către violonistul Mihai Constantinescu (1929-1987), ce l-a avut ca mentor pe compozitorul George Enescu, alături de care a susţinut mai mult concerte. Mihai Constantinescu atestă starea excepţională în care se afla instrumentul la momentul evaluării, precum şi faptul că: „Instrumentul este deosebit şi extrem de important din punct de vedere istoric”.
În sesiunea dedicată marelui compozitor, au mai fost adjudecate, între altele: fragment-manuscris din opera „Oedipe”, 1947, cu 1.600 de euro, scrisoare cu urări pentru Mihail Jora trimisă de Enescu, 1942 - 600 de euro, o fotografie de mari dimensiuni ce-l înfăţişează pe Enescu, cu dedicaţie olografă, 1936, atelier Julietta - 800 de euro, o fişă de interviu cu patru întrebări adresată compozitorului român George Enescu, în cadrul căreia acesta răspunde pe scurt - 2.750 de euro, o carte poştală ilustrată trimisă de tânărul George Enescu, aflat la Paris, către mama sa, Maria Enescu, aflată la Mihăileni (piesă rară) - 1.200 de euro, ciorna cererii redactate de compozitorul George Enescu prin care solicita organizarea a 10 concerte de vioară aniversare la Bucureşti în sala Ateneului Român, cu ocazia jubileului de 50 de ani - 800 de euro.
Totalul vânzărilor a fost de 242.016 de euro, o rată de adjudecare de 60%.
Licitaţie controversată
Licitaţia casei Historic a stârnit un val de indignare în rândul mai multor personalităţi care au semnat petiţii pentru anularea acestei sesiuni de vânzări. Mihai Şora, Andrei Pleşu, Mircea Cărtărescu, Gabriel Bebeşelea, Radu Vancu şi Eugen Ciurtin au iniţiat o petiţie - "Eliade dezmembrat/ Enescu dezarticulat" - pentru a preveni înstrăinarea manuscriselor enesciene.
De asemenea, ARTEXIM, organizatorul Festivalului Internaţional „George Enescu”, a solicitat Ministerului Afacerilor Interne să facă demersurile legale pentru a verifica legalitatea scoaterii la licitaţie de către casa Historic a unor bunuri şi manuscrise ce i-au aparţinut compozitorului George Enescu. Potrivit specialiştilor, acestea ar trebui să fie în patrimoniul naţional.
Răspunsul casei Historic a fost: „Celor ce au lansat „opinii" închipuindu-şi doar contrafaceri şi speculă, le atragem atenţia că activitatea noastră îşi atinge menirea doar tutelată de pasiune, dedicare, strânsă colaborare cu colecţionari care în vremuri nefaste, prin sacrificii şi discreţie au contribuit la salvarea şi păstrarea unor comori naţionale (...) Dacă ar fi vrut, detractorii noştri ar fi aflat cu uşurinţă că aceste bunuri, transformate de ei în corpuri delicte, au o provenienţă indiscutabil legală şi au fost cercetate şi supuse atenţiei unor specialişti consacraţi din domeniul muzical. A fost mai simplu să refuze comunicarea, să semnaleze ilegalităţi închipuite, să invoce responsabililtăţile ministerului sau să evite graţios decizii rezonabile, care le reveneau. Regretăm situaţia în care ne regăsim, respingem toate acuzaţiile ce ni s-au adus, iar dovadă ca bunăcredinţei, vom continua să apărăm munca, efortul echipei, colaboratorii, scopul şi etica întregii noastre activităţi”.
Ministrul Culturii Bogdan Gheorghiu preciza, într-o conferinţă de presă: „Până la exercitarea sau nu a dreptului de preempţiune trebuie să ne lămurim cât de autentice sunt acele obiecte. Cele două dosare pentru clasarea partiturii şi a vioarei prezente în licitaţie au ajuns la Minister. Ele vor fi analizate în următoarea şedinţă a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor care poate decide sau nu clasarea lor, adică vor spune dacă sunt de patrimoniu cultural sau nu. Manuscrisul „Oedip„ se află la Muzeul „Enescu” iar muzicologii din instituţie lucrează la dosarul prin care vor solicita clasarea acesteia. Vioara aflată în licitaţie nu e Guarnieri, ci tip Guarnieri”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...