Opera din Sofia, una dintre puţinele instituţii culturale din Europa care şi-a menţinut reprezentaţiile, s-a adaptat pendemiei: orchestra s-a mutat la parter, publicul la balcoane şi pauza a fost eliminată, potrivit AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

De la "Tosca", la "Traviata", majestuoasa sală oferă locuitorilor capitalei bulgare un program bogat, departe de liniştea care domneşte la Viena, Paris sau Milano. 

"Mi-e sete de muzică. Aşa că de ce să ne gândim la risc? Nu este mai crescut aici decât într-un magazin sau în metrou", a asigurat Petya Petkova, pensionară.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

În ciuda măsurării temperaturii de rigoare la intrare şi a gesturilor de precauţie, domneşte o ambianţă de sărbătoare: buchete de flori artificiale separă spectatorii de locurile lăsate libere. 

După carantina din primăvara lui 2020, Bulgaria, care aplică restricţii lejere în ciuda ratei mortalităţii ridicate, a redeschis spaţiile culturale, cu limitarea capacităţii lor la 30%.                

A juca în faţa unui număr mic de spectatori "este mai bine decât să o faci singur în salonul tău gol", a comentat directorul Operei, Plamen Kartaloff.

După răceala reprezentaţiilor virtuale, soprana Stanislava Momekova este nerăbdătoare să revină pe scenă. "Am nevoie să mă pun în pielea unui personaj, să împart emoţiile cu publicul", a spus interpreta Violetei. 

"Şi dorinţa de a juca este mai puternică decât frica", a afirmat artista în vârstă de 36 de ani, în timp ce moartea tenorului Kamen Chanev, contaminat cu coronavirus în noiembrie, după ce a interpretat în sudul Bulgariei "Othello", "rolul vieţii lui", a emoţionat toată ţara.

Pentru dirijorul, venit din Germania unde "totul este anulat", dacă este "o provocare acustică" să respecte restricţiile sanitare, el o îndeplineşte cu bucurie. 

Muzicienii şi-au părăsit loja pentru a avea mai mult spaţiu. Ei stau mai departe de scenă, mai aproape de public şi cântă "mai încet" pentru a nu acoperi vocile cântăreţilor, explică Evan-Alexis Christ.

"Este una dintre singurele opere din Europa" care a făcut turnee, alături de cea din Madrid, a spus el. "Asta arată că este posibil să dai reprezentanţii în aceste vremuri dificile".  

"Am sentimentul că oamenii sunt dornici de muzică", a continuat Christ, care speră "să facă o diferenţă" pentru 250 de melomani din sală, ca un remediu la "depresia" care sufocă societatea.                

În vara lui 2020, Opera din Sofia a propus o ofertă ingenioasă off-site, cu "Lacul Lebedelor" montat pe un ponton, opere în faţa fortăreţei romane, într-o grotă sau pe un platou de cinema.                

De atunci, spectacolele nu s-au oprit, în ciuda unui puternic val doi în noiembrie şi al treilea care ameninţă. 

În ianuarie, concertele au fost adaptate bebeluşilor - muzică mai puţin zgomotoasă, plânsetele tolerate -, în timp ce comediile muzicale au fost "interzise adulţilor neînsoţiţi de copii", glumeşte directorul.                

Pandemia a fost astfel oportunitatea de a atrage auditoriu reînnoit, precum studentul Martin Damyanov, care şi-a îmbrăcat costumul pentru a veni să vadă "La Traviata", "la sfatul părinţilor săi". 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.