O capodoperă suprarealistă, despre care se credea că a fost distrusă când un grup de fascişti a atacat un cinematograf de artă din Paris în anii 1930, a fost recuperată şi restaurată, scrie The Guardian.
Tabloul „Fraud in the Garden” al lui Yves Tanguy a fost vandalizat în anii 1930, dar o analiză a confirmat că pictura restaurată şi cumpărată la licitaţie în 1985 de un francez este cea adevărată.
Atacatorii au vandalizat teatrul, care prezenta un film subversiv, anticlerical, de Salvador Dalí şi Luis Buñuel, şi picturi de avangardă, inclusiv un peisaj futurist de Yves Tanguy, care a fost fotografiat cu tăieturi adânci după atac.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Tabloul „Fraud in the Garden”, pictat în 1930, se credea că a fost pierdut sau distrus. Acum a revenit, după o minuţioasă restaurare. Redescoperirea sa a fost confirmată de profesoara Jennifer Mass, om de ştiinţă american în domeniul conservării, care a declarat pentru The Observer că pictura era considerată „pierdută în istorie”. Ea a spus: „Am reuşit să facem diferite tipuri de imagistică şi analiză şi să demonstrăm că este lucrarea originală”.
La 3 decembrie 1930, două grupări de extremă dreaptă, League of Patriots şi Anti-Semitic League, au pătruns în nou restauratul Studio 28 din Montmartre. Ei protestau faţă de „imoralitatea acestui spectacol bolşevic”, „L’Âge d’Or (The Age of Gold)”, ale cărui scene controversate includeau o secvenţă bazată pe „120 Days of Sodom” a Marchizului de Sade în care principalul sadic pare a fi Iisus.
Fasciştii au atacat opera lui Tanguy, dar şi alte lucrări ale lui Dalí, Man Ray şi Joan Miró expuse în hol. Au spart piese de mobilier şi ferestre, au rupt cărţi, au aruncat cu cerneală pe ecran şi au aprins bombe fumigene. Ei au strigat: „Vă vom arăta că există creştini în Franţa!” şi „Moarte evreilor!”. În următoarele zile, presiuni din partea ziarelor de dreapta au determinat interzicerea filmului.
Pictura lui Dalí „Sleeping Woman, Horse, Lion” a supravieţuit atacului, fiind tăiată. Ea se află la Centrul Pompidou din Paris.
Mass a spus că proprietarul francez, care a cumpărat tabloul lui Tanguy la licitaţie, „a crezut că ar putea fi originalul care a fost atacat. Oamenii nu l-au crezut pentru că era în stare perfectă”. „L-am analizat şi ne-am gândit că nu poate fi acelaşi tablou. Am lucrat în laborator - am făcut analize cu raze X, ultraviolete şi pigmenţi - şi am descoperit că este originalul care a fost reparat”. Testele ştiinţifice au dezvăluit tăieturile. „Numai cu ajutorul razelor X se pot vedea tăieturile”, a spus Mass.
Tabloul lui Tanguy, care măsoară 92 cm pe 73 cm, este tipic pentru peisajele atemporale, sterile ale artistului, cu obiecte imaginare şi forme ambigue.
Yves Tanguy (1900-1955) a fost în multe privinţe suprarealistul prin excelenţă. Un excentric sociabil şi un prieten apropiat al lui Andre Breton, Tanguy era cunoscut pentru pietrele sale deformate şi suprafeţele topite care dădeau definiţie esteticii suprarealiste. Tanguy a pictat o lume hiper-reală cu o precizie exactă. Peisajele sale, un amestec de fapt şi ficţiune, au captat atenţia unor artişti şi gânditori importanţi, de la Salvador Dalí la Mark Rothko, care au admis că-i rămân datori. Chiar şi Carl Gustav Jung a folosit o pânză de Tanguy pentru a-şi ilustra teoria inconştientului colectiv.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.