Publicul din România le va asculta în seria Muzica Secolului XXI a Festivalului „George Enescu” pe violonistele Patricia Kopatchinskaja şi Caroline Widman la Sala Radio, pe 12 şi 18 septembrie, acompaniate de Filarmonica Moldova din Iaşi şi Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu.
News.ro prezintă portretele artiştilor şi formaţiilor incluse în seria Muzica Secolului XXI în programul Festivalului (28 august - 26 septembrie).
Patricia Kopatchinskaja va cânta la Sala Radio, pe 12 septembrie, alături de Cristian Niculescu la pian, în acompaniamentul Filarmonicii Moldova din Iaşi, cu Adrian Petrescu la pupitrul dirijoral. În program, compoziţii de Peter Ryzicka, Fred Popovici si Martin Torp.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Pe 18 septembrie, la Sala Radio, violonista Carolin Widmann, recunoscută drept o specialistă a muzicii contemporane, va fi acompaniată de Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu, condusă de Tito Ceccherini. În program, compoziţii ale lui Adrian Iorgulescu, Dai Fujikura, Salvatore Sciarrino, Francesco Filidei şi Mihnea Brumariu.
Filarmonica Moldova este legată încă de la înfiinţare de personalitatea lui George Enescu. Instituţia cu activitate concertistică permanentă a fost inaugurată la 9 octombrie 1942, în sala Teatrului Naţional din Iaşi, cu un concert dirijat de maestrul George Enescu.
Dirijorul Adrian Petrescu, care se va afla la pupitrul Filarmonicii Moldova, este un muzician cu o impresionanta cariera artistică naţională şi internaţională. Pe lângă activitatea dirijorală, este prim oboist al Filarmonicii “George Enescu” din Bucureşti, din 1990.
În calitate de dirijor este invitat în stagiunile orchestrelor simfonice din România şi din străinătate. Adrian Petrescu este o prezenţă constantă în calitate de dirijor şi solist al Festivalului Internaţional „George Enescu”, având un repertoriu care se îmbogăţeşte permanent si care cuprinde partituri de referinţă, de la muzica preclasică, până la muzica secolului XXI. Adrian Petrescu este distins cu Ordinul Meritul Cultural, decernat de preşedinţia României.
Cristian Niculescu este un renumit pianist concertist, profesor şi manager cultural în Germania. Preşedintele Klaus Iohannis a semnat pe 11 august 2021 decretul de decorare a pianistului Cristian Niculescu cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, Categoria B - ”Muzica” în semn de „apreciere pentru promovarea constantă a muzicii şi culturii române, pentru implicarea sa în dialogul intercultural româno-german, precum şi pentru susţinerea acordată manifestărilor organizate în Republica Federală Germania”.
În prezent, Niculescu trăieşte la Berlin şi a devenit ambasador al muzicii româneşti în Germania, având unul dintre cele mai mari studiouri de înregistrare pentru muzica de pian. Ulterior absolvirii Academiei de Arte Bucureşti, acesta a ales să-şi continue viaţa şi studiile în Germania, în cadrul Academiei de muzică Hochschule der Kunste din Berlin.
Niculescu a concertat sub conducerea unor dirijori celebri precum Gerd Albrecht, Lior Shambadal, Emil Simon, Horia Andreescu, Diego Masson, Misha Katz, Victor Puhl, Virko Baley, Vincent Grüger, Corneliu Dumbrăveanu, Cristian Brancusi, Iosif Conta sau Ovidiu Balan.
A susţinut recitaluri şi concerte la Konzerthaus Berlin, Filarmonicile din Berlin, din München şi din Bucuresti, Studiourile de concerte ale Radioului Danez din Copenhaga, la Deutsche Oper Berlin, în Italia, Danemarca, Norvegia, Austria, Franta, Japonia şi în SUA.
A fost invitat la concerte speciale precum Classic Open Air Berlin-Gendarmenmarkt, Concerto per 1848 Tasti in Piazza del Duomo din Siena şi la Neue National Galerie din Berlin.
O combinaţie de profunzime, ingeniozitate şi umor, celebra violonistă Patricia Kopatchinskaja aduce un sentiment imposibil de reprodus de teatru în muzica sa. Interpretând un concert de vioară de Tchaikovski, Ligeti sau Schoenberg sau prezentând un proiect original pentru o deconstrucţie a lui Beethoven, Ustwolskaja sau Cage, reuşeşte să aibă o abordare distinctă în orice lucrare.
Cele mai importante reprezentaţii din stagiunea 2019/2020 includ un tur al SUA cu violoncelistul Jay Campbell, o premieră a unui duet cu Márton Illés, premiera mondială a concertului de vioară a lui Illés cu WDR Sinfonierorchester şi, în primăvara lui 2020, Kopatchinskaja a interpretat în premiera globală noua compoziţie a lui Francisco Coll, cu Philharmonie Luxembourg şi Gustavo Gimeno.
Despre Kopatchinskaja, publicaţia britanică Gramophone spune că violonista de origine moldoveană are un gust pentru ”ciudăţenie”, iar acest lucru se extinde - în mod fericit - şi în ceea ce priveşte repertoriul său, care este neliniştitor şi aventuros, aplaudând curajul şi asumarea riscurilor din spatele interpretării sale şi căutarea a ceva ieşit din comun. Din această perspectivă, Kopatchinskaja nu este o violonistă obişnuită.
Un muzician extraordinar de versatil, violonista Carolin Widmann îşi concentrează activitatea în jurul concertelor clasice, a compoziţiilor noi, scrise special pentru ea, a recitalelor solo, a unei varietăţi de muzică de cameră şi a interpretărilor instrumentale experimentale, inclusiv la vioară.
Widmann a fost premiată cu Bayerischer Staatspreis pentru muzică în 2017, onorând individualitatea sa şi excepţionalul spirit de muzician. A primit, de asemenea, Premiul pentru Muzică Clasică (categoria de concert) pentru înregistrarea-primită excelent de critici-concertelor de vioară ale lui Mendelssohn şi Schumann, alături de Orchestra de Cameră a Europei, înregistrare lansată în august 2016 sub egida ECM, dirijată chiar de Widmann de la vioară.
Carolin Widmann a colaborat cu o serie de orchestre cu renume internaţional, inclusiv cu Berliner Philharmoniker, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, Leipzig Gewandhaus, tonhalle Orchester Zurich, BBC Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester, Czech Philharmonic şi Philharmonia Orchestra, alături de dirijori importanţi, precum Sir Simon Rattle, Riccardo Chailly, Sir Roger Norrington, Edward Gardner, Sakari Oramo, Vladimir Jurowski, Alan Gilbert, Daniel Harding, Christoph von Dohnányi şi François-Xavier Roth.
Unul dintre cei mai erudiţi şi profunzi dirijori ai generaţiei sale, Tito Ceccherini este apreciat pentru extraordinara luciditate a interpretărilor şi versatilitatea remarcabilă cu care abordează repertoriile.
Aclamat interpret al repertoriului modern, Ceccherini aprofundează piese clasice ale secolului XX: de la Bartók, Debussy şi Ravel, la Schoenberg, Webern, Ligeti. Repertoriul operistic, care arată înclinaţia sa pentru începutul secolului XX (Castelul Prinţului Barbă-Albastră, Din casa celor morţi, Il Prigioniero, Cariera libertinului), este mărturia unei cunoaşteri profunde a melodramei italiene şi o atenţie deosebită pentru belcanto, unde dovedeşte capacitatea de a îmbina proprietăţile stilistice şi sensibilitatea modernă.
Ceccherini este apreciat şi în interpretarea operelor lui Mozart şi pentru talentul său în crearea de noi opere (Da gelo a gelo şi Superflumina de Sciarrino; La Cerisale a lui Fénelon la Bolshoi şi Opera de Paris; Les pigeons d’argile de Hurel în Toulouse).
Dirijor cu experienţă dovedită, el conduce orchestre de mare renume, printre care: Orchestra Filarmonică Radio France, Filarmonica della Scala din Milano, BBC Symphony and Philharmonia Orchestra din Londra, WDR Sinfonieorchester din Köln, Filarmonica Radio Olandeză, Deutsche Radio Philharmonie, Filarmonica din Tokyo, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Orchestra Teatro La Fenice din Veneţia, Orchestra di Milano Giuseppe Verdi, Simfonia Bilkent, OSI din Lugano, Real Orquesta Sinfonica din Sevilla, Orchestre National de Bordeaux, Orchestra de cameră din Geneva şi ansambluri celebre precum Ansamblul InterContemporain, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Contrechamps, printre multe altele.
Muzica secolului XXI - concept din 2017
Muzica secolului XXI este un concept nou, introdus în programul Festivalului „Enescu” în 2017, la iniţiativa directorului artistic Vladimir Jurowski. Ceea ce este specific pentru această secţiune este că mari interpreţi internaţionali cântă împreună cu muzicieni români lucrări ale unor compozitori cunoscuţi care vin la Bucureşti pentru Festival.
A luat naştere din dorinţa de a crea o punte de legătură între publicul român şi actualitatea compoziţiei internaţionale. Seria aduce pe scena Sălii Radio unele dintre cele mai importante creaţii ale prezentului, semnate de compozitori reputaţi, unii dintre ei fiind prezenţi şi ca solişti ai propriilor lucrări: între alţii, Pascal Dusapin, Dan Dediu, Tim Benjamin, Salvatore Sciarrino, Avishai Cohen şi Fazil Say.
Contactul muzicienilor români cu creaţia contemporană internaţională este întărit graţie iniţiativei Festivalului „George Enescu” de a dedica şase din cele şapte concerte ale seriei orchestrelor româneşti.
Alături de dirijori invitaţi precum John Axelrod, Jessica Cottis sau Alexander Liebreich, ediţia din 2021 aduce pe scenă orchestrele Filarmonicilor din Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Iaşi, Sibiu şi Orchestra Simfonică Bucureşti.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...