"Inimă şi alte preparate din carne" de Dan Coman, în regia lui Radu Afrim, a fost desemnat cel mai bun spectacol de teatru la cea de-a 29-a gală de decernare a premiilor UNITER. Actorul Marcel Iureş a fost recompensat cu premiul pentru întreaga activitate iar "Prinţesa care sforăia", de Mihai Ignat, a fost aleasă "cea mai bună piesă românească a anului". Regizoarea Carmen Lidia Vidu a fost recompensată cu Premiul "Lucian Pintilie". Evenimentul a avut loc la TNB.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ministrul Culturii Bogdan Gheorghiu a înmânat premiul pentru cel mai bun spectacol producţiei Teatrului Naţional "Marin Sorescu" Craiova "Inimă şi alte preparate din carne" de Dan Coman, în regia, video şi universul sonor semnate de Radu Afrim, scenografia Irina Moscu.

Premiul a fost ridicat de Alexandru Boureanu, manager al Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, care a dezvăluit că acest spectacol a costat 6.000 de euro. "Este un rezultat al trupei. Acesta este un spectacol care a costat 6.000 de euro în condiţii pandemice şi ne-am descurcat, aceasta este rezilienţa", a spus Boureanu. 

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum

"Vor putea urma perioade dificile dacă valul 4 va lovi şi România. Teatrul a demonstrat rezilienţă în această perioadă. Când eşti rezistent doar te opui, rezilienţa înseamnă că depăşeşti o perioadă grea transformându-te. Cultura a trecut prin momente mult mai grele decât acum, cu toate acestea cultura nu a murit, dimpotrivă, a progresat. Trăiesc o senzaţie de normalitate. Această perioadă a fost grea şi pentru public", a spus ministrul pe scena TNB. 

Trofeul care a însoţit premiile este opera artistului plastic Ion Bitzan. 

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din 24 mai 2021, forul a acordat premii pentru întreaga activitate

"Un artist desăvârşit, artistul rafinat, nobil, elegant, care ştie să fie generos pe scenă. M-a marcat cum intră în scenă. De atunci am urmărit cum îşi introduce în scenă persoanjele Marcel Iureş. Este actorul care s-a dăruit scenei. Este un vrăjitor, este un seducător", a fost prezentarea făcută de Marina Constantinescu "prinţului alb din teatrul românesc" care a primit premiul pentru întreaga activitate.

Aplaudat în picioare, în uralele publicului, Marcel Iureş a spus: "O să mor de inimă. Şi oricum abia intru în a doua jumătate a vieţii. O să fie un imbold. Pe la 140 de ani se dau operele majore", a glumit Iureş. "Am doldora bagajele, am fost cleptoman toată viaţa. Mi-am însuşit şi de la domnul Pino, şi de la domnul Rebengiuc... de la madame Bulandra. De la regizorii minunaţi cu care am lucrat", a mărturisit, vizibil emoţionat, Marcel Iureş, care a rostit un fragment dintr-o poezie de Mihai Măniuţiu. 

Premiul pentru întreaga activitate scenografie i-a fost acordat Getei Medinschi. "Este un om care este pretutindeni, care ştie să meargă până la capăt", a descris-o regizoarea Ada Lupu pe premiată. Aplaudată îndelung în picioare, artista a spus: "Eu cred că m-am îmbolnăvit de teatru înainte de a mă naşte. Ceea ce am avut de spus, am spus 43 de ani la teatrul meu, la Teatrul din Timişoara. Am făcut lucru bune sau mai puţin bune. Fără actori, tehnicieni, eu n-aş fi existat. Am fost veşnic îndrăgostită de teatru, de spaţiu şi mi-a plăcut tot". 

Ion Caramitru a acordat premiul special al Preşedintelui UNITER. "Acest premiu merge către cineva cu care am avut o întâlnire de taină. Pe noi ne desparte doar o apă curgătoare şi am decis că trebuie făcut ceva pentru limba noastră românească. Am pus la cale o acţiune. El venea în numele Teatrului "Mihai Eminescu" din Chişinău şi eu în numele Teatrului "I.L. Caragiale" din Bucureşti şi aşa au apărut schimburile noastre naţionale. Teatrul Naţional din Chişinău împlineşte anul acesta 100 de ani de la înfiinţare. Îl învit în scenă pe Petru Hadârcă, directorul Teatrului Naţional din Chişinău", a spus Ion Cramitru. "Proiectul iniţiat de dumneavoastră a luat foc şi s-a transformat în reuniunea teatrelor naţionale de pe ambele maluri ale Prutului", a mărturisit Hadârcă. 

Premiul pentru întreaga activitate actriţă a revenit şi actriţei Ileana Ploscaru. Premiul a fost ridicat de Erwin Simsensohn, directorul Teatrului de Stat din Constanţa, care a vorbit despre "o mare actriţă care anul acesta a împlinit 90 de ani de viaţă, 70 de ani de activitate şi 60 de ani de când joacă la Teatrul de Stat Constanţa". 

Premiul pentru „Cea mai bună piesa românească a anului” - Din peste 100 de texte, un record, anul acesta jurizarea s-a încheiat de curând. Principesa Sofia, cea de-a patra fiică a regelui Mihai şi a reginei Ana a României, a înmânat premiul. "Familia regală continuă să sprijine unul dintre cele mai importante premii", a spus Alteţa Sa. Juriul care a desemnat piesa câştigătoare a fost format din: Marina Constantinescu, Mihaela Mihailov şi cuplul Andrei şi Andreea Grosu. "Prinţesa care sforăia", de Mihai Ignat, este câştigătoarea trofeului. 

Premiul pentru întreaga activitate critică şi istorie teatrală i-a revenit lui Ion Parhon, care a dedicat premiul lui Victor Parhon şi lui Dumitru Chirilă.

Alexandru Darie a fost onorat cu premiul pentru întreaga activitate regie (post-mortem): "Dacă vreţi să-l găsiţi pe Ducu Darie este în inima şi în sufletele celor care am lucrat pe scenă", a spus Marian Râlea, în filmul de prezentare. "Mi-e foarte dor de el", a spus Oana Pellea. "Alexandru Darie ştia să facă din fiecare spectacol al lui un eveniment. Sunt sigur că acest premiu l-ar fi dăruit Mariei şi lui Serghei", a spus Marian Râlea pe scenă. 

Regizoarea Carmen Lidia Vidu, care a primit premiul pentru cea mai bună regie, a declarat pe scena TNB: "Eu am crezut mereu că teatrul este doar despre ceilalţi, despre ruşi, despre americani, despre cei valoroşi, puternici, care ştiu ei mai bine. Nimeni nu mi-a spus vreodată că teatrul poate fi despre mine, că povestea mea contează,c comunitatea mea contează, că oraşul este important. "Jurnal de România. 1989" este despre noi, este despre un moment de curaj, curaj colectiv. Să negi Revoluţia, să negi curajul unui popor de a ieşi în stradă, de a protesta şi de a schimba un regim politic este forma sub care crimele împotriva umanităţii prind curaj. Ignoranţa cu privire la înţelegerea trecutului, analfabetismul cultural formează o societatea imatură, uşor de manipulat. Teatrul ne-a dat şansa de a ne folosi vocea pentru cei mai puţin vocali. Eu am dat la teatru şi mi-am dorit să fiu studenta Cătălinei Buzoianu. Acest premiu este pentru dumneavoastră doamnă profesoară şi pentru toate vocile feminine din teatrul românesc. Voi sunteţi revoluţia mea, voi sunteţi puterea mea. Premiul meu este premiul vostru". 

Câştigătorii premiilor galei UNITER 2021

Pentru a 29-a ediţie a galei premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza şi Cristina Rusiecki.

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.

Debut

Tudor Dreve, pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri” de Lukas Bärfuss, Teatrul Municipal Baia Mare

Diana Mititelu, pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa - câştigător

Diana Păcurar, pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„Totul e bine când... se termină”, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune

„Viaţa dăunează grav sănătăţii”, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune

„Insomnia”, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti (Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional) - câştigător

Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay

„Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune şi regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune

„Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc - câştigător

„V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul” de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Török, Teatrul German de Stat Timişoara

Premiul pentru critică de teatru

Miruna Runcan - câştigător
Oana Stoica
Irina Wolf 

Cea mai bună scenografie

Adrian Damian, pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea - câştigător

Andu Dumitrescu, pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Helmut Stürmer, pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa

Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi - câştigător

Cel mai bun actor în rol secundar

Emil Coşeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta” (...şi era pădurea singură...) de I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara - câştigător

Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „Demonii. Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul şi proiecţiile video Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Cea mai bună actriţă în rol principal

Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău

Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca - câştigător

Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltán Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani

Cel mai bun actor în rol principal

Bogdan Farcaş pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaş, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti

Şerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinţi” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti

Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea - câştigător

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, textul creaţie colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Naraţiuni intergeneraţionale”, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)

Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti - câştigător

Cel mai bun spectacol

„Inimă şi alte preparate din carne”, de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova - câştigător

„Villa Dolorosa”, de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania „Liviu Rebreanu”

„Verde tăiat”, de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)

Senatul UNITER a acordat:

Premiu special: Scena Digitală - Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu

Premiu special: Teatrul Poesis, acordat actorului Emil Boroghină pentru proiectul realizat de Teatrul "Marin Sorescu" din Craiova şi Teatrul Nottara din Bucureşti

Premiul Consiliul Britanic - Ana Maria Ursu a acceptat premiul oferit Teatrului Basca Timişoara pentru proiectul "Teatru accesibil tuturor" şi spectacolul "Fluturii sunt liberi".

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.