Un performance din Suedia dedicat bebeluşilor de doar şase luni, spectacole susţinute în exclusivitate de companii din străinătate care îmbină arta circului, noile tehnologii şi animaţia, ateliere de lectură şi desen, de gătit, atelier de teatru pentru predarea unor tehnici de lucru cu copiii cu autism sunt doar câteva dintre recomandările făcute de Adrian Tibu, directorul Festivalului Tânăr de la Sibiu, care se va desfăşura în perioada 2-11 noiembrie. El a vorbit într-un interviu acordat News.ro despre selecţia spectacolelor şi evoluţia publicului, ce înseamnă teatrul de mâine. Evenimentul este un mijloc prin care organizatorul încearcă să dezvolte publicul, să definească o nouă estetică, astfel încât să producă noi spectacole.
Adrian Tibu, în vârstă de 30 de ani, a devenit cel mai tânăr manager de teatru din România în urmă cu patru ani, la Teatrul Gong din Sibiu. De patru ediţii este organizatorul Festivalului Tânăr de la Sibiu, dedicat copiilor şi adolescenţilor.
Redăm integral interviul acordat pentru News.ro
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Cum aţi caracteriza ediţia din acest an a Festivalului de Teatru Tânăr? Cum a fost realizată selecţia? Ce teme aţi avut în vedere? Va
bazaţi pe gustul publicului deja format sau vreţi să-l şi surprindeţi prin producţiile alese?
Adrian Tibu: Cea mai bună de până acum! Şi cred că este doar în firescul lucrurilor, ca de la an la an, un festival să se reinventeze şi să îşi crească programul şi publicul. Spre deosebire de ediţiile trecute am schimbat perioada din octombrie pentru luna noiembrie, astfel încât să ne suprapunem cu o vacanţă şcolară şi să promovăm conceptul de city break la Sibiu, pentru întreaga familie. Selecţia din acest an este una eclectică şi îşi propune să facă o cronică provocatoare asupra lumii din jurul nostru oferind un program energizant pentru întreaga familie. Am structurat programul, astfel încât să avem două weekenduri tematice: primul weekend al festivalului prezintă un focus francez, cu cele mai noi creaţii din această zonă, iar al doilea weekend se conturează pe tema teatrului gastronomic. În acelaşi timp, continuăm să prezentăm spectacole pentru vârste fragede, spre exemplul îi aducem pe cei de la Teatrul Tre din Suedia, cu un performance pentru bebeluşi de doar 6 luni de zile. Sau spectacole care să îmbine arta circului, noile tehnologii şi animaţia. Prin selecţia făcută în acest an, am încercat să acoperim nevoile tuturor publicurilor cu care lucrăm la Teatrul Gong din Sibiu. De la copii foarte mici, la adolescenţi, educatori şi părinţi, încercăm să dezvoltăm o platformă de artele spectacolului prin care să punem întrebări despre realităţile noastre. Festivalul Tânăr de la Sibiu este un program pilon pentru că în jurul acestuia ne construim proiectele viitoare. Prin acest festival încercăm să ne dezvoltăm publicul şi să definim o nouă estetică, astfel încât să putem produce spectacole noi.
Ateliere de teatru de umbre, spectacole pentru copiii cu autism, concerte fac parte din program. Cum a evoluat programul Festivalului de-a lungul ediţiilor?
A.T.: Cred că un festival ajunge la maturitate abia la a cincea ediţie. Aşadar, mi-am permis ca în aceşti ani să experimentăm mult. Nu existau studii legate de publicul din Sibiu sau adolescenţi, în general. Dar ne-am propus de la început un festival de artele spectacolului, care să includă nu doar teatru, ci şi dans, muzică, arte vizuale, ateliere şi conferinţe pentru publicul tânăr. Dacă în 2015 am început cu şapte zile de festival şi 39 de artişti din 5 ţări, anul acesta am ajuns la 10 zile de festival cu peste 200 de artişti din 11 ţări. Este o creştere spectaculoasă pentru că noi suntem un teatru mic, dar entuziasmat pentru a continua o tradiţie teatrală ce există la Sibiu încă din secolul al XVI-lea.
Care sunt highlight-urile acestei ediţii? Ne puteţi face câteva recomandări?
A.T.: Îmi este greu, fiindcă vorbim de un public foarte segmentat, pentru care am pregătit evenimente punctual. Dar cu siguranţă nu trebuie să rataţi weekendul francez, care aduce împreună, în exclusivitate, patru companii care îmbină arta animaţiei, cu muzica live, dansul şi realitatea virtuală. Cu siguranţă un punct important din program este şi spectacolul „Blackout” al celor de la Allegra Brigata Cinematica, care tratează într-o montare cu noi tehnologii criza comunicării şi dependenţa de social media. Deşi un subiect delicat, moartea devine o temă filosofică accesibilă spre dezbatere celor tineri în spectacolele „Ursel” al Theater an der Parkaue Berlin, „Peştii dorm” al Centrului de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti şi „Regele moare” al Teatrului Ţăndărică din Bucureşti, care ar trebui vizionate împreună. Un alt moment inedit este cel al Veronicăi Gonzalez, care are chiar şi un record mondial pentru redefinirea tehnicii de animaţie în teatru.
Spectacolul „Romeo şi Julieta de Aramburo/ Romeo y Julieta de Aramburo” al companiei Kiknteatr din Bolivia se anunţă a fi unul dintre cele mai aşteptate. Pus în scenă de unul dintre cei mai importanţi tineri regizori bolivieni, cum l-aţi caracteriza? De ce ar trebui să-l vadă tinerii?
A.T.: Pe Diego Aramburo l-am descoperit la recomandarea criticului Oana Stoica. După colaborarea noastră de anul trecut când am montat o versiune contemporană după „Scufiţa Roşie”, regizorul revine anul acesta cu un spectacol produs în Bolivia, urmând ca la anul să producem un nou spectacol împreună la Sibiu, o versiune după „Frankenstein”, pentru adolescenţi. Diego Aramburo este un nume important, iar performanţele acestuia sunt recunoscute prin mai multe premii internaţionale, dintre care aş aminti Premiul „Teatro del Mundo”din Argentina, în 2011 pentru spectacolul La Liberia sau Premiul Criticii din Canada, obţinut în 2012, pentru spectacolul „Medea” de Euripides. Pentru Sibiu, anul acesta am ales o adaptare după „Romeo şi Julieta”, aşa cum bine aţi punctat, o versiune contemporană ce surprinde intimităţile unui cuplu de tineri îndrăgostiţi, un exerciţiu de observaţie din partea publicului, cu o actriţă puternică, ce nu trebuie ratată, brazilianca Camila Rocha.
Cum vedeţi teatrul de mâine?
A.T.: Teatrul de mâine este cel al tinerilor de azi. Un teatru puternic ancorat în mişcările sociale, sincretic, sincer şi mai ales dătător de energie.
Cum vi se pare că a evoluat interesul publicului tânăr? Cum a contribuit festivalul la această evoluţie?
A.T.: Prin publicul de festival ne dezvoltăm publicul de teatru de peste an. Cei care descoperă spectacolele invitate au acum un nou orizont de aşteptare, termeni noi de comparaţie, iar ca atare repertoriul nostru trebuie reinventat. Cred că publicul de azi este diferit de cel de ieri prin maturitatea de care dă dovadă, fiind mai aproape de acele creaţii care vorbesc despre actualitatea zilelor noastre, penalizând totodată compromisul artistic.
Cum i-aţi invita pe cei mai tineri spectatori la Festivalul Tânăr de la Sibiu?
A.T.: Festivalul Tânăr de la Sibiu este unul dătător de energie prin programul divers şi prin întâlnirile cu unii dintre cei mai cool artişti români şi internaţionali. Aşa că dacă ai energia să fii pe scena lumii la Sibiu, dă-ne "cu follow"!
Ce v-ar plăcea să se spună după această ediţie a Festivalului?
A.T.: Aş fi fericit cu un „mai vreau” sau un „când începe următoarea ediţie?”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.