Cea de-a 31-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru se va desfăşura în perioada 6 - 14 noiembrie 2021, în format online, din cauza restricţiilor impuse de pandemie. Criticii Oana Cristea Grigorescu, Cristina Rusiecki şi Claudiu Groza, selecţioneri şi directori artistici ai prezentei ediţii, au anunţat lista spectacolelor participante în FNT 2021.
Conceptul din acest an este „Creaţia. Recreaţia. Re-creaţia”, care subsumează şi secţiunile FNT.
Celor 38 de spectacole selectate din ţară li se vor adăuga instalaţii performative, instalaţii vizuale, producţii din străinătate, precum şi evenimente conexe.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Iată câteva din argumentele selecţionerilor privind criteriile şi alegerile făcute, în conjunctura dată de situaţia atipică în care s-a desfăşurat activitatea teatrală din România în ultimul timp:
„În urma stagiunii pandemice 2020/21, imprevizibilă şi frustrantă pentru artişti şi public deopotrivă, am căutat să citim în spectacolele produse în acest răstimp noi moduri de funcţionare a teatrului, de reorganizare adaptabilă şi suplă a creaţiei, capabilă să reziste restricţiilor impuse de valurile pandemiei. Am visat o ediţie FNT faţă în faţă, am sperat că libertatea verii va dura dincolo de luna septembrie, dar ne-am supus noilor restricţii şi am restrâns sărbătoarea FNT online, convinşi de importanţa existenţei şi continuităţii Festivalului. Ne-am forţat imaginaţia să născocească un alt fel de festival naţional, delocalizat în ţară, în care dimensiunea virtuală se conjugă cu cea geografică, peste tot acolo unde teatrele vor putea juca cu public în perioada 06 - 14 noiembrie. Invităm teatrele selectate în FNT să programeze la sediu spectacolul selectat şi să îl joace sub sigla FNT. Formatul online al festivalului va fi, astfel, extins fizic în teatrele din oraşele care pot primi spectatori, iar atributul naţional al FNT va deveni o realitate geografică”, a declarat Oana Cristea Grigorescu.
Au fost selectate doar spectacole cu premiera în stagiunea 2020 - 2021. FNT îl va omagia pe artistul şi preşedintele UNITER Ion Caramitru cu o secţiune comemorativă.
„Nu căutaţi în selecţia FNT de anul acesta marile capodopere, ci comunicarea interumană şi introspecţia. Nu aşteptaţi de la FNT 2021 revelaţii estetice, altele decât cele ale vitalităţii şi capacităţii de reconfigurare a teatrului la noile moduri de producţie şi reprezentare. FNT 2021 se doreşte o sărbătoare a regăsirii în preajma scenei, dar şi o ediţie a vindecării de pierderile suferite în aceşti ani, cu privirea îndreptată spre viitor”, a mai spus Grigorescu.
Cristina Rusiecki: „Cele mai multe dintre spectacolele selectate în această ediţie a Festivalului Naţional de Teatru aparţin creatorilor sub patruzeci de ani. Montările lor abrogă dogmele de până acum, poate pentru a institui altele. Un semn că monştrii sacri lasă teatrul românesc pe mâini bune. Dar şi o speranţă că există drum liber pentru marile creaţii viitoare. Deja acestea se prefigurează în unele dintre spectacolele ediţiei de faţă. Opţiunea pentru limbaje noi, interdisciplinare, mulate pe noile condiţii, dar şi pe evoluţia mijloacelor din ultimii ani a fost, de altfel, şi raţiunea pentru care am propus o nouă secţiune, cea a instalaţiilor. Spre surprinderea noastră, o secţiune consistentă o formează cea a textelor clasice reinventate. Nu ştiu vreo altă ediţie care să propună atâtea modalităţi inedite de lectură a clasicilor. Texte care până acum induceau o anumită cheie de interpretare, fie absurdă, fie sentimentală, fie şarjată, au suscitat o privire proaspătă în stagiunea trecută. (...) Ediţia din 2021 a FNT găzduieşte secţiunea Next to Stage, întâlniri ale scenografilor, în care vor discuta ce soluţii au fost obligaţi să găsească în condiţii de pandemie. Secţiunea propune un dialog între cei care de abia încep să-şi facă mâna şi scenografii consacraţi, deja repere ale teatrului românesc şi străin: Carmencita Brojboiu, Helmut Stürmer, Dragoş Buhagiar”.
Claudiu Groza: „În ciuda obstacolelor din ultimii ani, pandemice, financiare, politice chiar, teatrul autohton cunoaşte o efervescenţă şi o diversitate notabile. E-adevărat, e un fel de supravieţuire disperată, adesea, a artiştilor şi companiilor teatrale, însă rezultatele sunt de apreciat. Creaţia acoperă zona producţiilor originale care duc mai departe diversele formule artistice, estetice şi ideologice ale teatrului românesc, cu un accent aparte (o sub-secţiune întreagă) pe creaţia regizoarelor - un desant artistic fără precedent în istoria scenei autohtone. Recreaţia încearcă să surprindă un portret al lumii în tuşe parodice, comice, chiar cu umor negru, dar nu în cheie facilă, ci ca un fel de reacţie a noastră prin zâmbet la vremurile bizare pe care le trăim. Re-creaţia redă exact soluţiile găsite de artişti pentru a trece peste blocajul pandemic, fără să-şi trădeze vocaţia şi publicul: formule online, interactive, filmice, ingenioase, foarte teatrale fiecare. Ni s-a părut foarte important să semnalăm într-o secţiune aparte multele montări ce recompun mari texte clasice, în noi lecturi regizorale sau dramaturgice: Clasic. Recreat. Avem câteva spectacole invitate ale unor creatori canonici din regia românească şi am reuşit, deşi n-a fost foarte simplu, să creionăm şi o secţiune internaţională”.
Selecţia spectacolelor din Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a 31-a
Creaţia
1. „Autobahn” de Neil LaBute, regia Andreea şi Andrei Grosu, director de imagine şi montaj Alexandru Condurache, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
2. „Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia Bobi Pricop, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
3. „Efecte secundare” de Lucy Prebble, regia Vlad Bălan, scenografia Miruna Croitoru, unteatru
4. „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
5. „Katzelmacher. Dacă n-ar fi vorba despre iubire” de Rainer Werner Fassbinder, regia Eugen Jebeleanu, decoruri şi costume Velica Panduru, Teatrul German de Stat Timişoara
6. „Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău
Creaţia. Feminin
1. „98% Decizia corectă” de Andreea Tănase, regia Elena Morar, costumele şi asistenţă decor Ileana Zirra, decorul Diana Miroşu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
2. „Cassandra” de Norah Sadava şi Amy Nostbakken („Mouthpiece”), regia Leta Popescu, scenografia Tudor Prodan, Teatrul Apollo 111
3. „Hai, să vorbim despre viaţă!” de Ana Sorina Corneanu, regia Zsuzsánna Kovács, scenografia Gabi Albu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
4. „Tiadora”, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, scenografia Horaţiu Mihaiu, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău
5. „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, decorul Adrian Balcău, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca
6. „Trei femei înalte” de Edward Albee, regia Diana Păcurar, scenografia Oana Cernea, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Creaţia. Dans
1. „Pam param”, coregrafia Andrea Gavriliu, Studio M, Sfântu-Gheorghe
2. „Pappa mia!”, textul şi coregrafia Fehér Ferenc, Studio M, Sfântu-Gheorghe
Recreaţia
1. „Après Ski - Linişte aici sus!” de Klaus Eckel, conceptul Niko Becker, Teatrul German de Stat Timişoara
2. „Chiritza în carantină”, după Matei Millo, scenariul dramatic Ada Milea, Anca Hanu, Cosmin Stănilă, regia Ada Milea, Andrea Gavriliu, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
3. „Hoţii” de Conor McPherson, regia şi scenografia Cristi Juncu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
4. „Moştenirea norocului” de Thanasis Papathanasiou şi Mihalis Reppas, regia Radu Nichifor, scenografia Daniel Divrician, Teatrul „Regina Maria” Oradea
5. „Tom şi Jerry”, adaptare după „Jerry and Tom” de Rick Cleveland, regia Florin Piersic jr., scenografia Tudor Prodan, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
6. „Trilogia Minelor. Flori” (episodul 1) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti
7. „Trilogia Minelor. Apă” (episodul 3) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti
Re-creaţia
1. „Dekaroom”, creaţie colectivă, regia Andrei Dinu şi Raul Hotcaş, scenografia Mihai Vălu, Teatrul Municipal Baia Mare
2. „Încuiaţi” de Maria Manolescu Borşa, regia Leta Popescu, scenografia Gabi Albu, Centrul Replika, Bucureşti
3. „SHORTS”, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc
4. „V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul” de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Török, Teatrul German de Stat Timişoara
5. „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, după Ken Kesey, regia şi scenografia Eugen Gyemant, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe / teatru VR
Clasic. Recreat
1. „Bacantele” (fără mască), după Euripide, rescriere de Maria Manolescu, regia Dragoş Alexandru Muşoiu, costumele Cristina Milea, decorul Răzvan Chendrean, Teatrul de Nord Satu Mare
2. „Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, regia Alex Bogdan, scenografia Tudor Prodan, Teatrul „Matei Vişniec” Suceava
3. „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa
4. „O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, regia Ştefan Iordănescu, costumele Chic by Vali Cioban, decorul Doru Păcurar, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
5. „Romeo şi Julieta”, după William Shakespeare, regia Vidnyánszky Attila jr., decorul Csaba Csíki, costumele Zsuzsánna Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
6. „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, regia Cristian Ban, scenografia Cristina Milea, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
7. „Văduva Karnyó şi cei doi zvăpăiaţi” de Csokonai Vitéz Mihály, regia Tapasztó Ernő, scenografia Szvatek Péter, costumele Varsányi Anna, Compania de Teatru „Aradi Kamaraszínház” şi Compania „Pinceszínház” din Szeged (Ungaria)
8. „Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
Invitaţi ai FNT
1. „D'ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, decorul Raluca Alexandrescu, costumele Liliana Cenean, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
2. „Oraşul cu fete sărace”, după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi
3. „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, decorurile Helmut Stürmer, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
4. „Tragedia omului” de Madách Imre, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara
Instalaţii performative
1. „Ziua Hektomeron”, conceptul şi coordonarea proiectului Vlad Drăgulescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
2. „Interior-lumină”, texte de Oana Hodade, Ioana Hogman, Oana Mardare, Mihai Păcurar, Doru Taloş, Adonis Tanţa, conceptul şi regia Mihai Păcurar, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca
3. „Luna verde”, spectacol de poezie pe versuri de Federico García Lorca, Teatrul Odeon, Bucureşti
4. „Văzduh”, texte de George Gordon Byron, John M. Hull şi Liviu Oros, un spectacol de Victor Olăhuţ, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Organizatorii FNT precizează că detalii despre spectacolele din secţiunea internaţională, cea „In memoriam Ion Caramitru”, programul instalaţiilor vizuale, spectacolelor lectură, lansărilor de carte, conferinţelor şi al celorlalte evenimente conexe ce vor putea fi urmărite online sau on-air, vor fi anunţate ulterior.
Accesul la toate manifestările din cadrul FNT 31 va fi gratuit.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.