Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României deschide sezonul de vară joi şi invită publicul să-i descopere noile expoziţii, începând cu ora 19.00. MNAC marchează anul acesta 20 de ani de prezenţă în Palatul Parlamentului. Evenimentul central cu care debutează sezonul de vară este expoziţia „Răsucirea. Triumful provinciei, amurgul imperiilor” (curatori Călin Dan & Celia Ghyka).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Parterul Muzeului găzduieşte expoziţia-eveniment Răsucirea. Triumful provinciei, amurgul imperiilor, aceasta reprezentând a doua etapă a unui proiect curatorial şi de cercetare pe termen lung, ce a debutat în cadrul programului „Timişoara Capitală Culturală Europeană 2023” prin expoziţia „Răsucirea. 5 niveluri pentru edificarea Banatului Etern” (curatori: Călin Dan & Celia Ghyka), realizată împreună cu Fundaţia Calina şi prezentată de Kunsthalle Bega. De la o privire inter-disciplinară asupra Banatului istoric, văzut ca teritoriu de întâlnire a diverse dinamici geo-politice şi culturale ce au sedimentat tradiţiile unei lumi generice, conceptul de Răsucire, un liant esenţial pentru comunicarea morfologică şi simbolică dintre cultura materială şi cea spirituală, este folosit acum pentru a realiza o amplă celebrare a cinci milenii de civilizaţie pe teritoriul carpato-danubiano-pontic, ilustrat printr-un ansamblu neconvenţional de arheologie, arte decorative, îmbrăcăminte, produse etnografice şi produse industriale de masă care stabilesc dialoguri semnificative cu lucrări de artă contemporană din colecţia Muzeului Naţional de Artă Contemporană şi din colecţii private.

Scenografia propusă caută să dea acestui argument intelectual vizibilitate şi concreteţe în spaţiul fizic al expoziţiei: privită ca metaforă a existenţei, „Răsucirea” poate fi urmărită pe multiple paliere şi în infinite variaţiuni.

Evenimente

27 iunie - Maraton Profit News TV - Maraton Made in Romania (ediția a II-a)
30 iulie - Maraton Profit News TV - Inteligența Artificială în Economie

Prezentările Colecţiei MNAC continuă cu „PULS 21”, o selecţie din Achiziţiile recente ale Muzeului (etajul 1), respectiv Leviathan. În măruntaiele colecţiei (etajul 2, concept Călin Dan, curator Irina Radu), un original proiect multi-disciplinar de vizitare a depozitelor MNAC. Acestea fac legătura între istoria formării muzeului şi patrimoniul său complex, reflectând în acelaşi timp producţia vizuală românească din ultimele decenii şi strategiile recente de construcţie instituţională: dacă Leviathan îşi propune să lumineze retrospectiv diversele mecanisme care au guvernat naşterea colecţiei permanente în primele sale faze, Puls 21 vine ca o gură de aer propaspăt printr-o selecţie a celor mai recente lucrări de artă intrate în Colecţia muzeului în sesiunile de achiziţii publice din 2020 şi 2022, dezvăluind o atitudine prospectivă în reflecţia curatorială a muzeului.

La etajul 4, Adina Mocanu prezintă „Fiind Nina”, expunerea multimedială a unui proiect de cercetare pe termen lung (curator Sandra Demetrescu), care porneşte de la instalaţia video achiziţionată de MNAC în „Sesiunea 2020. Being Nina [Fiind Nina]” ia, la MNAC, forma unei expoziţii multi-stratificate care reflectă cercetarea pe termen lung a Adinei Mocanu asupra universurilor alternative, a lumii de dincolo sau despre Celălalt ca instrument artistic, şi care se desfăşoară sub forma unei instalaţii site-specific, pornind de la lucrarea video multicanal omonimă din colecţia MNAC.

Structurată în jurul unui personaj performativ fictiv - care suprapune identităţile unei gospodine ruseşti cu puteri supranaturale (Nina Kulagina), faimoasă în timpul Războiului Rece, şi a unei versiuni contemporane a acesteia care încă trăieşte în satul natal al Adinei din România - această lucrare de realism magic este un proces bidirecţional de explorare a lumii exterioare şi a identităţii (artistice) personale.

Tot la etajul patru, în spaţiul Auditorum, vor fi expuse lucrările finaliştilor celei de-a treia ediţii a Premiilor Crama Oprişor pentru Desen Contemporan - Ediţia Naţională, ediţie co-organizată anul acesta cu MNAC şi găzduită în unul dintre spaţiile expoziţionale ale muzeului. Premiile Crama Oprişor Pentru Desen Contemporan reprezintă o iniţiativă de sprijinire a tinerilor artişti, studenţi şi absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior artistic din România, prin acordarea a trei premii: Marele Premiu Crama Oprişor pentru Desen Contemporan, Premiul Special al Publicului şi Premiul Special Muzeul Naţional de Artă Contemporană. Festivitatea de premiere va avea loc în cadrul vernisajului, începând cu ora 18:30.

În faţa Muzeului, publicul va descoperi expoziţia „Urbanologie” a artiştilor timişoreni Bogdan Raţa şi Dan Vişovan, o intervenţie cu patru sculpturi de dimensiuni monumentale, parte dintr-o serie mai amplă iniţiată în 2023. Cuvântul „urbanologie” nu există cu adevărat şi tocmai din această cauză poate însemna o mulţime de lucruri. În cazul nostru particular, „un act spontan de recuperare arheologică a unui anumit strat al oraşului în dezvoltare”. Dan Vişovan este urbanolog datorită unor fapte simple ale vieţii dar, în primul rând,  este sculptor şi producător specializat în lemn. Profitând de oportunitatea oferită de oraşul Timişoara când administraţia locală a decis să taie un număr de stejari centenari prea bolnavi pentru a fi salvaţi, trunchiurile acestor veterani ai oraşului au fost recuperate de Bogdan Raţa şi Dan Vişovan şi redate unui joc artistic al formelor.

Intrarea este liberă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.