Două noi documentare ale regizorilor ucraineni care evocă invazia Rusiei în ţara lor şi efectele propagandei de la Kremlin, sunt în centrul atenţiei la Festivalul american de la Sundance, scrie AFP.
"20 Days In Mariupol", a cărui avanpremieră a avut loc vineri seara, descrie începutul conflictului de anul trecut într-un oraş devenit teatrul uneia dintre cele mai sângeroase bătălii. Imaginile au fost surprinse de jurnalişti în timpul asediului oraşului Mariupol.
Regizorul Mstyslav Chernov, un jurnalist care a filmat în oraşul-port în timpul înaintării trupelor ruse în februarie şi martie 2021, a declarat pentru AFP că speră ca publicarea acestor imagini în documentar "să lovească mai profund" şi mai "dur" spectatorii decât videoclipurile scurte de la ştiri.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Documentarul arată cum Mstyslav Chernov şi-a riscat viaţa pentru a transmite imagini cu un atac rus asupra unei maternităţi care a provocat indignare în toată lumea.
De asemenea, relatează încercările regizorului şi ale echipei sale de a fugi din oraş pentru a-şi transmite imaginile şocante, chiar în momentul în care oficialii ruşi au încercat să înfăţişeze evenimentul ca ştire falsă folosind actori ucraineni.
Mariupol "a reprezentat prima diferenţă dintre narativul oferit de Rusia asupra acestui război şi realitate", a afirmat Mstyslav Chernov.
Folosirea dezinformării de către Moscova este şi tema centrală din filmul "Iron Butterflies", a cărui avanpremieră a avut loc duminică. Documentarul spune povestea zborului MH17 al Malaysia Airlines, doborât în 2014 de separatiştii din estul Ucrainei, şi cum această dramă a prevestit conflictul. Titlul este inspirat de şrapnelul de la racheta BUK de frabricaţie rusească care a lovit avionul de linie ce făcea legătura între Amsterdam şi Kuala Lumpur, ucigând 298 de persoane.
"Iron Butterflies" foloseşte videoclipuri de actualitate şi înregistrări de pe reţelele de socializare cu fragmente audio din comunicaţiile militare interceptate, pentru a arăta cum s-a transformat răspunsul ruşilor de la afirmaţia conform căreia separatiştii au doborât un avion militar ucrainean la cea că responsabil este Kievul de moartea acestor civili.
Regizorul Roman Liubyi a spus că a vrut să rămână la o abordare "ştiinţifică" şi să evite să cedeze furiei la montaj, căci propaganda rusă este "construită în jurul impactului emoţional".
Un al treilea film, de ficţiune de această dată, "Klodike", va avea o nouă proiecţie la Sundance, după ce a câştigat premiul de regie în cadrul secţiunii World Cinema Dramatic la acest festival de film independent care are loc în fiecare an la Park City, în munţii Utah (vestul Statelor Unite).
Filmul spune povestea unei familii care trăieşte la frontiera dintre Rusia şi Ucraina când a izbucnit conflictul în 2014.
Pentru Roman Liubyi, puternica prezenţă ucraineană la Sundance nu poate decât să sporească aura cinematografică a ţării în străinătate. Dar regizorul filmului "Iron Butterflies" a averizat că "întrebarea mai dură este de a şti cum să reuşeşti ceva aici şi acum pentru ţară, pentru apărarea ei".
El speră să folosească publicitatea generată de Sundance pentru a strânge fonduri care să finanţeze o dronă de recunoaştere a destinaţiei prietenilor săi regizori angajaţi în prezent în armata ucraineană.
"Vreau să folosesc acest moment pentru a spune în calitate de cetăţean ucrainean că sunt cu adevărat recunoascători comunităţii internaţionale pentur ajutorul dat apărării noastre", a spus el sâmbătă.
"Dar dacă vă întrebaţi: "Sunt suficiente arme?". Probabil, din păcate, încă nu sunt suficiente", a adăugat el când Kievul a deplâns „indecizia” occidentalilor cu privire la livrările de tancuri grele.
Regizorul îşi va prezenta documentarul la Festivalul de Film de la Berlin luna viitoare.
"Este cert, publicul internaţional se sătura din ce în ce mai mult de acest subiect", a spus el. 2Este greu să menţinem flacăra, acest interes... (dar) această luptă este pentru existenţa noastră".
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.