Brexitul şi tensiunile pe care le provoacă în societatea britanică, profund divizată în această privinţă, reprezintă surse de inspiraţie pentru scriitori, potrivit AFP.
Influenţa Brexitului se face simţită în operele autorilor consacraţi precum Ali Smith şi Jonathan Coe, precum şi la romancierii debutanţi ca James Silvester.
Texte de genul - "Brex-lit" (un joc de cuvinte în engleză plecând de la cuvintele "Brexit" şi "literatură", n.r.) - duc la distopii imaginate de eurofili despre cugetări asupra divizării britanicilor.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
"Am remarcat că textele primite în ultimii ani sunt în general despre distopii sumbre până la nostalgia relativ nouă", a mărturisit pentru AFP Daniel Hiscoks, fondatorul unei mici case de editură independente. "Asta arată direcţia în care duc discuţiile contradictorii", a adăugat el.
Hiscocks a publicat cel mai recent roman "Time of Lies" ("Vremea minciunilor"), de Douglas Board, a cărui acţiune are loc în Marea Britanie, în 2020, atunci când un Donald Trump britanic tocmai este ales.
Board, un fost funcţionar, a declarat pentru AFP că a fost influenţat să scrie din cauza "ignoranţei şi a dispreţului care există în clasa conducătoare şi în rândul populaţiei". "Romanele au posibilitatea de a juca într-un cu totul alt registru decât mass-media", a spus el.
Unii scriitori se folosesc de puterea naraţiunii pentru a sublinia diviziunile create de referendumul din iunie 2016 care a decis Brexitul.
Editorul european Peirene i-a comandat scriitorului Anthony Cartwright un roman ca răspuns la criticii Brexitului. Lucrarea sa "The Cut" ("Ruptura", n.r) relatează istoria de dragoste nefericită a unui orăşean, regizor de documentare, cu o muncitoare. În mijlocul regiunii West Midlands, protagoniştii se luptă să se înţeleagă reciproc, precum şi lumile lor.
"Trebuie cel puţin să căutăm să înţelegem oamenii cu care nu suntem de acord", a spus Cartwright.
Alţi autori au fost motivaţi de furie.
"Cartea mea este în mare parte o reacţie anti-Brexit", a explicat James Silvester, care prezintă "Blood, White and Blue" ("Sânge, alb şi albastru", n.r.) drept primul roman "post-Brexit". El vrea "să încurajeze oamenii să reflecteze la realitatea Brexitului".
Silvester, al cărui personaj principal este "un spion anglo-ceh care se luptă pentru o ţară pe care o detestă, în plin haos al Brexitului", vrea să arate "ceea ce Brexitul provoacă oamenilor, suferinţa pe care le-o cauzează şi pe care continuă să o provoace".
Unele poveşti inspirate de Brexit se desfăşoară în regiuni britanice adesea ignorate de literatură, precum bastionul pro-Brexit din estul Angliei redat în "Missing Fay", de Adam Thorpe, sau West Midlands unde se derulează mare parte din acţiunea romanului "Middle England", de Jonathan Coe.
Thorpe spune istoria dispariţiei unei adolescente. El a scris mare parte din poveste înainte de referendum, situând acţiunea în oraşul Lincolnshire. "Romancierii trebuie să aibă antenele bine reglate pentru a capta semnalele pe care mare parte din populaţie le ignoră", spune el.
Menirea autorilor este de a "forţa oamenii să gândească şi să simtă lucrurile care deranjează", estimează Amanda Craig. În "The Lie of the Land", povestea ei despre o căsnicie aflată în criză, oferă o analiză mai subtilă asupra forţelor care au stat la originea Brexitului, în special sărăcia şi diivizarea între oraşe şi sate.
"Motivul pentru care literatura a pierdut mult din puterea ei socială este că puţini dintre noi fac ceea ce Dickens făcea", a spus ea. "Am pierdut noţiunea misiunii morale (a literaturii). Ficţiunea există pentru a distra, a emoţiona şi a încânta, dar ea există şi pentru a te pune pe gânduri".
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.