„Balada” şi „Capriciul Român pentru Orchestră” de George Enescu deschid, joi, concertele de la Ateneul Român şi Sala Palatului, în interpretarea a doi apreciaţi violonişti, fini cunoscători ai muzicii enesciene, Remus Azoiţei, împreună cu Orchestra de Cameră din Viena, şi David Grimal, împreună cu formaţia pe care a creat-o, Les Dissonances.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Primul concert al zilei are loc la Ateneul Român la ora 16.30, unde vor urca pe scenă Orchestra de Cameră din Viena, condusă de Vlad Vizireanu, alături de violonistul Remus Azoiţei. Emoţionanta Baladă de George Enescu pentru vioară şi orchestră deschide concertul, ca omagiu adus compozitorului, la aniversarea a 140 de ani de la naşterea sa. „Balada” a fost lucrarea lui George Enescu care s-a viralizat pe 19 august, în urma unui proiect organizat de Festivalul „Enescu”, pentru a marca 140 de ani de la naşterea compozitorului, prin muzică şi fără cuvinte mari.

Programul continuă cu Mozart - Concertul nr. 4 în Re major pentru vioară şi orhestră K. 218. Mozart, un geniu sclipitor şi un violonist desăvârşit, a compus cele 5 Concerte pentru vioară într-un timp record de 6 luni, în anul 1775. Întreaga creaţie mozartiană este de o frumuseţe răpitoare, cu momente de bucurie exuberantă, melodii lirice şi melancolice, dar cu o permanentă energie şi vioiciune. Aceste elemente caracteristice le întâlnim şi în Concertul nr. 4, denumit şi Concertul „militar”, datorită ritmului marţial de la începutul primei părţi.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Simfonia nr. 9 in do major D 944 de Schubert închide concertul într-o atmosferă a romantismului timpuriu. Simfonia a IX-a, cunoscută cu titlul „The Great” este ultima simfonie din creaţia lui Schubert, şi a fost interpretată în premieră în 1839 la mai bine de 10 ani de la moartea compozitorului. Lucrarea prezintă eleganţa vieneză, marcată de influenţa beethoveniană.

La Sala Palatului, de la ora 19.30, ansamblul Les Dissonances din Paris, condus de violonistul şi directorul său artistic, David Grimal aduce în faţa publicului sonorităţi ale modernismului, într-un program din creaţia compozitorilor Ravel, Enescu şi Stravinski.

Programul începe cu două lucrări care se înrudesc, compuse de Ravel, Baletul Daphne şi Chloe şi Suita nr. 2 pentru orchestră. Baletul Daphne şi Chloe, o capodoperă  a impresionismului muzical, a fost scris în 1909 şi inspirat de o nuvela antică grecească, ce ilustrează o profundă poveste de dragoste. Orchestraţia sa amplă, cu cor, se datorează ideii compozitorului de a crea o simfonie coregrafică, după cum a şi denumit-o iniţial. Suita a II-a este continuarea poveştii de dragoste dintre cele 2 personaje, şi conţine cele mai populare teme ale baletului.

Următoarea lucrare este „Capriciul Român pentru vioară şi orchestră” de George Enescu, pe care îl vom asculta în interpretarea violonistului David Grimal. Enescu a început lucrul la „Capriciul Român” în 1925, dar nu l-a finisat niciodată. Lucrarea a fost restaurată şi finisată de compozitorul Cornel Ţăranu împreună cu violonistul Sherban Lupu. Titlul face trimitere la o lucrare amplă, în stilul Rapsodiei Tzigane de Ravel sau a Rapsodiilor de Bartok pentru vioară, şi ilustrează virtuozitatea violonistică spectaculoasă, inspirată din muzica tradiţională. Enescu s-a inspirat şi a introdus în numeroase creaţii elemente din muzica lăutărească, iar piesa ilustrează Arta Lăutarului, arhetipul muzicianului şi artistului român.

Seara se încheie cu Baletul „Le Sacre du printemps” (Ritul Primăverii) de Igor Stravinski, compus în anul 1913, pentru stagiunea de balet a lui Serghei Diaghilev. Premiera a avut loc în acelaşi an şi a fost o lucrare revoluţionară ce a creat senzaţie. Stilul compoziţional al lui Stravinski este special, îmbină muzica de inspiraţie tradiţională cu o  motricitate originală, şi armonii şi sonorităţii bogate în culoare.

Acţiunea lucrării se bazează pe ritualul păgân  de sacrificare a unei fecioare pentru reînnoirea ciclică a naturii. Piesa are o atmosferă stranie, acvatică, şi a fost un eveniment de referinţă în asaltul modernismului.  Audiţia acestei lucrări emblematice pentru creaţia lui Stravinski aniversează în această ediţie a festivalului, 50 de ani de la moartea compozitorului.

Cu ocazia concertelor la Festivalul „Enescu”, David Grimal şi Les Dissonances lansează în România şi CD-ul „Chausson. Ravel. Enescu”, care este disponibil deja pentru cumpărare la librăriile Cărtureşti. Lansarea oficială - împreună cu o  sesiune de autografe şi o discuţie cu David Grimal - va avea loc vineri, la ora 21.20, după concertul Les Dissonances de la Sala Palatului, la standul Cărtureşti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.