Priorităţile Ministerului Afacerilor Interne în ceea ce priveşte siguranţa în şcoli sunt axate pe prevenirea violenţei, a faptelor antisociale şi prevenirea consumului de substanţe interzise, în rândul elevilor, respectiv siguranţa la incendii, transmite instituţia, precizând că luna trecută a fost semnat un plan de măsuri pentru prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în şcoli. Iniţiativa aparţine Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Educaţiei, iar campania campania de prevenire a introducerii de obiecte periculoase în şcoli îşi propune informarea elevilor cu privire la consecinţele acestor fapte şi dezvoltarea parteneriatului cu profesorii, părinţii şi reprezentanţii elevilor. Ministerul de Interne precizează că, în ultima perioadă, în şcoli au fost organizate mii de activităţi preventive, la care au paticipat zeci de mii de elevi. În cadrul acestora, în primele trei luni ale anului au fost identificate peste 300 de cazuri de bullying.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Priorităţile Ministerului Afacerilor Interne sunt axate pe următoarele paliere principale: prevenirea violenţei, a faptelor antisociale şi prevenirea consumului de substanţe interzise, în rândul elevilor, respectiv siguranţa la incendii”, transmite MAI, enumerând mai multe măsuri deja adoptate în acest sens.

În luna august a anului trecut, a fost revizuit Planul Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile, fiind stabilite responsabilităţi clare pentru toate instituţiile şi autorităţile implicate, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
De asemenea, la întâlnirea de lucru organizată săptămâna trecută de Ministerul Educaţiei au participat reprezentanţii principalelor instituţii implicate în combaterea violenţei şi a consumului de droguri în unităţile de învăţământ, de la nivel central şi judeţean, reprezentanţi ai elevilor şi ai părinţilor.
În urma discuţiilor, s-a stabilit ca măsurile adoptate la nivel naţional să fie implementate în fiecare judeţ prin Inspectoratele Şcolare Judeţene, Direcţiile Generale pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), Birourile de Siguranţă Şcolară şi Centrele de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Totodată, reprezentanţii Agenţiei Naţionale Antidrog au atribuţii cu privire la organizarea de sesiuni de informare pentru elevi şi cadrele didactice privind semnele şi simptomele consumului de droguri la copii şi tineri.

De asemenea, un rol important îl vor avea reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului din cadrul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, în special în privinţa managementului cazurilor de violenţă în rândul elevilor, inclusiv cu privire la identificarea celor mai bune soluţii pentru sprijinirea copiilor implicaţi.
Structurile MAI asigură măsuri specifice de ordine publică şi de prevenire şi combatere a infracţionalităţii în proximitatea şcolilor.
Administratorii unităţilor de învăţământ au obligaţia legală să ia măsuri pentru asigurarea cu pază, iar structurile MAI acordă sprijin de specialitate în implementarea acestor măsuri preventive, în funcţie de analiza de risc, cu privire la fiecare şcoală.
”La iniţiativa Ministerului Afacerilor Interne şi a Ministerului Educaţiei, a fost semnat, luna trecută, un plan de măsuri pentru prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în şcoli. Astfel, reprezentanţii Poliţiei Române vor organiza constant sesiuni de informare a personalului şcolilor, elevilor şi părinţilor, privind riscurile şi consecinţele faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase”, notează MAI.

Conform instituţiei, un element central în prevenirea oricărui pericol pentru elevi este cadrul didactic, ”care prin educaţie şi implicare poate contribui la creşterea gradului de conştientizare a riscurilor, vulnerabilităţilor şi a consecinţelor în ceea ce priveşte portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase în şcoli”.
De asemenea, conform MAI, va fi acordată o atenţie suplimentară elevilor vulnerabili sau aflaţi în situaţii de risc şi va fi dezvoltat parteneriatul cu părinţii.
Inspectoratele Şcolare Judeţene vor susţine cadrele didactice în integrarea activităţilor de prevenire a violenţei şi a consumului de substanţe interzise în mediul şcolar, în cadrul orelor de consiliere şi orientare şcolară respectiv a programelor extracuriculare, extraşcolare şi Şcoala Altfel.
De altfel, în perioada februarie-aprilie a.c., în cadrul programelor naţionale ”Şcoala Altfel”, specialiştii MAI si-au intensificat activităţile şi discuţiile cu copiii, elevii si profesorii referitoare la violenţa în şcoli şi la efectele negative şi pericolele consumului de substanţe psihoactive, fiind realizate peste 850 acţiuni preventive antidrog, în 314 unităţi de învăţământ din întreaga ţară, de care au beneficiat aproximativ 25.000 de elevi şi 1.409 cadre didactice.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2023, având ca reper obiectivele Planului Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar, structurile pentru siguranţa şcolară au organizat şi desfăşurat activităţi în 5.015 unităţi de învăţământ.
Poliţiştii au desfăşurat 5.090 de activităţi cu caracter informativ–preventiv, adresate elevilor, în cadrul orelor de curs, la care au fost abordate tematici de natură juridică, dintre care 1.896 privind prevenirea infracţiunilor comise cu violenţă, 1.682 despre bullying şi cyberbullying, 963 privind prevenirea delincvenţei juvenile, 799 privind prevenirea consumului de droguri.
Poliţiştii au participat, în aceeaşi perioadă, la 5.978 de activităţi cu caracter educativ-preventiv destinate altor categorii de beneficiari, dintre care 3.596 de grupuri de lucru tematice cu reprezentanţii instituţiilor de învăţământ.
De activităţile de prevenire desfăşurate la nivel naţional au beneficiat aproape 180.000 de elevi (aproximativ 58.000 aparţinând ciclului primar, peste 83.000 celui gimnazial şi aproape 40.000 ciclului liceal), dintre care aproximativ 100.000 de elevi din mediul urban.
În primele trei luni ale anului, au fost identificate 348 de cazuri de bullying, dintre care 337 au fost raportate de către Inspectoratele Şcolare Judeţene, iar 11 au fost identificate prin intermediul activităţilor specifice.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.