Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au controlat aproape 1.000 de operatori economici care comercializează jucării şi au dat amenzi de peste patru milioane de lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Reprezentanţii ANPC au anunţat, vineri, că au desfăşurat în ultima perioadă mai multe acţiuni de control, la nivelul întregii ţări, pentru a verifica modul de respectare a prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor, inclusiv la comerţul online (analiza site-urilor de prezentare şi publicitate).
Au fost controlaţi 963 de operatori economici, dintre care 875 au fost depistaţi cu abateri. Au fost aplicate 864 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 4,25 de milioane de lei şi 419 avertismente.
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Nu de puţine ori, din neatenţie şi ignorând avertismentele de pe ambalajul sau eticheta produsului, părinţii cumpără copiilor jucării care nu sunt potrivite vârstei acestora, şi care le pot pune în pericol sănătatea sau chiar viaţa. De aceea, este important să fim foarte atenţi la cumpărarea jucăriilor, pentru a nu transforma bucuria copiilor într-o tragedie”, a declarat preşedintele interimar ANPC, Sebastian Hotca.  
„Majoritatea companiilor verificate realizează, pe piaţă, vânzarea directă de jucării, numărul acestora ridicându-se la 947, dintre care la 872 au fost înregistrate nereguli.  Din punctul de vedere al produselor controlate, numărul acestora a depăşit 630.000 bucăţi, în valoare de aproximativ 3,8 milioane lei. La circa 550.000 produse dintre cele verificate, în valoare de aproximativ 1,1 milioane lei, au fost identificate diferite abateri”, au precizat reprezentanţii ANPC. 
De asemenea, au fost oprite temporar de la comercializare 480.000 produse, până la remedierea deficienţelor constatate. Totodată, au fost oprite definitiv de la vânzre 65.000 de jucării, în valoare de 600.000 de lei. 
Cele mai importante nereguli constatate au fost: lipsa menţionării pe eticheta jucăriei a denumirii, adresei şi datelor de contact ale producătorilor şi/sau a importatorului;  lipsa menţionării pe eticheta jucăriei a numărului unic de identificare a lotului; lipsa menţionării pe eticheta jucăriei a marcajului CE sau utilizarea unui marcaj neconform; lipsa menţionării pe eticheta jucăriei a elementelor de identificare/instrucţiuni de utilizare în limba română sau documentaţie tehnică; comercializarea unor jucării deteriorate sau cu ambalaj deteriorat; comercializarea unor jucării fără a avea menţionată, pe etichetă, compoziţia chimică; comercializarea unor jucării fără a avea menţionată, pe etichetă, avertismentele generale (de vârstă), cele specifice, precum şi indicaţiile privind precauţiile de utilizare; comercializarea unor jucării care imită produse alimentare. 
Echipele de control au mai descoperit jucării care conţin substanţe toxice/necunoscute, fiind considerate periculoase, jucării notificate în sistemul de alertă europeană pentru produse nealimentare RAPEX, deşi vânzarea acestora este interzisă, jucării care conţineau fibre textile drept păr al păpuşii, care se desprindeau uşor, a unor jucării cu diferite umpluturi sau cu bandă elastică, cu inel la capăt, care puteau pune în pericol siguranţa utilizatorilor.
De asemenea, nu era respectat regimul promoţiilor, erau vândute jucării fără a avea afişat preţul de vânzare, iar în unele cazuri lipsea autorizaţia de funcţionare. 
În ceea ce priveşte vânzarea online, comisarii ANPC au analizat site-urile aparţinând a 16 operatori economici, la trei dintre aceştia fiind depistate abateri. Au fost date amezi de 11.000 de lei.  
Deficienţele constatate în cazul comercianţilor online de jucării au fost:indicarea, pe site, a unor prevederi legale abrogate referitor la dreptul privind denunţarea unilaterală a contractului; lipsa, de pe site, a unui formular eronat sau menţionarea unui termen eronat de retragere din contract;  
nerespectarea termenului de livrare a produselor comandate; comercializarea unor jucării fără instrucţiunile şi informaţiile traduse în limba română; neafişarea, pe site, a perioadei de desfăşurare a promoţiei sau a sintagmei „în limita stocului disponibil”.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.