Guvernul a adoptat Hotărârea privind desecretizarea arhivei SIPA, iar după publicarea acesteia în Monitorul Oficial va fi desecretizată toată arhiva, precum şi cele două rapoarte întocmite de către comisiile care au lucrat în arhivă în 2008 şi anexa unuia dintre ele, a anunţat ministrul Tudorel Toader. "Vom vedea cu nume şi prenume cine a intrat în arhiva SIPA", a spus Toader.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Ministrul a spus că problema desecretizării arhivei SIPA "vine" din 2011, iar anul trecut, în 25 iulie, proiectul de HG pentru desecretizarea arhivei SIPA a fost pus pe site-ul Ministerului Justiţiei, astfel că dezbaterea publică şi transparenţa decizională au fost îndeplinite "cu mult peste cerinţele minimale pe care le prevăd reglementările legale".
 
El a precizat că poate fi verificat în arhiva ministerului şi pe site că şi-au exprimat punctele de vedere legat de acest proiect CSM, Ministerul Public, Asociaţia Magistraţilor din România, Uniunea Judecătorilor din România, Asociaţia Procurorilor din România şi că afirmaţiile publice referitoare la lipsa de transparenţă ”sunt lipsite de fundament".
 
Ministrul Justiţiei a arătat că, potrivit HG adoptată miercuri, vor fi desecretizate şi cele două rapoarte întocmite de către comisiile care au lucrat în arhivă în 2008 şi anexa unuia dintre ele: "Desecretizăm rapoartele şi anexa unuia dintre ele. Întrebarea - de ce la momentul la care am făcut publică lista celor care au vizitat arhiva nu i-am cuprins pe toţi şi la un moment dat am spus că numărul celor care au vizitat arhiva a fost mai mare de 22. Pentru că bună parte din nume se află în rapoartele încă secrete şi nu aveam voie să dăm, neavând Hotărâre de Guvern".
 
Potrivit acestuia, va fi constituită o comisie cformată din cinci membri certificaţi ORNISS, care să poată avea acces la secrete de stat. 
 
"Se constituie o comisie din 5 membri, certificaţi ORNISS, să aibă acces la informaţiile secrete de stat. (...) Vor fi doi membri de la Ministerul Justiţiei, doi de la Secretariatul General al Guvernului, unul de la ANP. Plus trei supleanţi, provenind de la Ministerul Justiţiei, Secretariatul General şi ANP, în total opt, plus încă doi secretari ai comisiei care asigură activitatea administrativă a respectivei comisii. (...) Cred că sunt secrete de stat, dar nu ştiu. Nu putem da arhiva pe mâna cuiva care nu are certificat ORNISS. Comisia are un termen de trei ani de zile, în care arhiva trebuie desfiinţată, acolo să nu se mai afle urmă de document, de dosar, de arhivă SIPA. Din conţinutul rapoartelor veţi afla multe. Inclusiv autorităţile pot trage concluzii în zona dânşilor", a afirmat ministrul Justiţiei, precizând că propunerile de constituire a acestei comisii vor fi făcute în termen de 5 zile de la publicarea actului normativ.
 
El a precizat că această comisie va avea termen de trei ani până la care să fie desfiinţată. "Atunci, acolo nu trebuie să se mai afle urme de dosar", a adăugat Toader, susţinând că va fi respectat dreptul la viaţă privată şi că odată cu publicarea actului normativ în Monitorul Oficial "se va şti cu nume şi prenume cine a intrat în arhiva SIPA".
 
Tudorel Toader crede că în arhivă vor fi găsite documente care ţin de viaţa privată şi spune că, respectând dreptul la viaţă privată, acelea nu vor fi făcute publice, dar persoanele vizate pot solicita în scris comisiei, iar comisia va avea acces la partea respectivă din dosar.
 
Ministrul a mai precizat că în arhivă mai sunt documente privind funcţionarii cu statut special care au lucrat şi probabil lucrează în Administraţia Naţională a penitenciarelor. "Nu am de unde să ştiu, dar înţeleg că ei nu îşi pot face dovada vechimii în activitate, nu îşi pot face dovada condiţiilor pentru a-şi calcula punctul de pensie, de a-şi valorifica acele drepturi, pentru că nu au acele documente închise în arhivă. E nedrept să nu îşi poată dovedi vechimea. Sunt documente de serviciu care vor fi transferate la ANP, care le va înmâna titularilor. În arhivă, pot fi înscrisuri cu valoare culturală, istorică, înscrisuri care trebuie păstrate în arhivele naţionale, şi nu în SIPA. Când vom găsi aceste documente, le vom transfera pe bază de proces-verbal către Arhivele Naţionale. Secrete de serviciu pot fi găsite. Ele pot fi declasificate prin ordin de ministru. După ce le declasificăm, putem vedea cel puţin 3 categorii de informaţii. Elemente de viaţă privată, indicii de natură a contura săvârşirea unor fapte penale", a explicat Toader, precizând că astfel de documente vor fi trimise Ministerului Public, care "va proceda potrivit competenţelor". 
 
Tudorel Toader a mai arătat că în arhiva SIPA pot fi găsite şi informaţii de interes public, la care va avea acces orice entitate, "în limitele interesului public". 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.