Regizorul francez Robin Campillo a fost prezent la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest şi a participat luni la proiecţia celui mai recent lungmetraj al său, „120 Battements par minute”, unde a discutat cu publicul despre realizarea unuia dintre cele mai aclamate pelicule ale anului, dar şi despre trecutul său ca membru al AIDS Coalition to Unleash Power (ACT UP).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

În 1982 a auzit pentru prima dată despre izbucnirea unei epidemii în Statele Unite şi Canada. „Aveam 20 de ani şi mi-era frică de ceea ce se întâmpla în SUA. Atunci am început şi şcoala de film şi mi-am dat seama că această boală avea să îmi schimbe toată viaţa. La început, eram îngrozit pentru că aveam impresia că aveam să mor. Am vrut să fac un film despre începuturile epidemiei. În 1992, m-am înscris în ACT UP, pentru că eram atât de nervos pe politicieni şi acum şapte ani mi-am dat seama că vreau să fac un film despre SIDA şi ACT UP şi experienţa mea în acest grup”.

În Franţa, explică Campillo, SIDA a devenit un subiect politic. „Există responsabilităţi medicale, politice, artistice. Acesta a fost primul lucru care a devenit important în acest caz. Înainte de asta, nu se vorbea despre prezervative şi alte chestiuni importante, pentru că reprezentam o minoritate - noi, gay şi lesbiene, dar şi prostituatele, prizonierii. A fost important, pentru că nu s-a mai vorbit despre minorităţi. A fost pentru prima dată, datorită unor astfel de grupuri, când perspectiva s-a schimbat”.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Un film bazat pe evenimente reale. „Am vrut să iau toate amintirile şi să le pun pe ecran şi să găsesc un mod de a regândi ce am trăit. Am participat la manifestările grupului, am fost şi arestat uneori, am îmbrăcat trupul fără viaţă al iubitului prietenului meu. Aproape totul este real, chiar şi dezbaterile”.

Cel mai dificil pentru Campillo a fost să scrie scenariul. A durat un an şi jumătate realizarea lui. A găsit actorii, profesionişti dar şi amatori - pe aceştia din urmă, prin Facebook - a filmat mai multe săptămâni şi a montat lungmetrajul în alte câteva luni.

„Am încercat să fiu foarte deschis cu privire la actori. Am încercat tot. Sunt unii care vin din teatru, alţii din cinema, dar şi pe care i-am găsit pe Facebook”.

Legat de actorul principal, de interpretul rolului Sean, regizorul a afirmat că a fost o alegere relativ uşoară. „Ştiam că nu vreau să fie francez - îmi place să lucrez cu actori străini, şi în filmul meu de dinainte am avut doi actori ruşi, pentru că sunt de părere că de cele mai multe ori sunt mai buni decât francezii. Pot spune asta aici, nu în Franţa. Este interesant pentru că au un alt fel de a interpreta”.

Nahuel Perez Biscayart a fost „perfect pentru film”. „Am vrut să simtă că este foarte viu, iar din momentul în care personajul lui a ajuns în spital, i-am cerut să nu mai joace, doar să fie. Îmi place că îşi pierde viaţa pe parcursul filmului”.

„120 Battements par minute”, spune regizorul, face referire la muzica dance, la puls. „Pentru noi, aceea era exact muzica epidemiei, muzica lucrurilor prin care treceam. Dar are legătura şi cu frica, frica de a muri, şi cu dragostea”.

Pelicula, care reprezintă Franţa în competiţia pentru o nominalizare la categoria „cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza” a premiilor Oscar, a primit trei premii la Cannes, între care şi marele premiu al juriului, dar şi unul la San Sebastian. A fost prezentată în numeroase festivaluri, iar pe marile ecrane româneşti va fi lansată la începutul anului viitor.

Les Films de Cannes à Bucarest 2017 se va încheia duminică. 

Actorul Nahuel Pérez Biscayart, protagonistul filmului lui Robin Campillo, se va afla joi, de la ora 16.30, la Cinema Elvire Popesco, pentru a dialoga cu publicul.

Lynne Ramsay, premiată la Cannes pentru scenariul filmului „You were never really here”, care i-a adus lui Joaquin Phoenix trofeul pentru interpretare, se va întâlni cu publicul marţi, de la ora 20.30, la Cinema Pro.

Laurent Cantet, căruia îi este dedicată una dintre retrospectivele festivalului, va fi prezent miercuri, de la ora 20.30, la Cinema Elvire Popesco, pentru proiecţia scurtmetrajului „Tous à la manif” (1994) şi a lungmetrajului „Retour à Ithaque” (2014). El se va întâlni cu spectatorii şi joi, de la ora 20.00, în acelaşi spaţiu, pentru a discuta despre filmul „L'atelier”, care a fost selectat anul acesta în competiţia Un Certain Regard.

Antonio Piazza îşi va prezenta duminică, de la ora 20.15, la Cinema Pro, cel mai recent lungmetraj, „Sicilian Ghost Story”, care a fost selectat la Cannes în programul Semaine de la Critique.

Regizorii Serghei Losnitza şi Valeska Grisebach vor dialoga via Skype cu publicul, joi, respectiv vineri, când vor fi proiectate „A Gentle Creature” şi „Western”, la Cinema Pro şi Cinema Elvire Popesco.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.