DJ-i olandezi Sunnery James şi Ryan Marciano, care au mixat la festivalul Afterhills, ce a avut loc săptămâna trecută în apropiere de Iaşi, au vorbit într-un interviu acordat News.ro despre scena dance olandeză, despre provocările pe care le au de înfruntat şi spun că să îşi împărtăşească pasiunea cu mii de oameni este un lucru mai bun decât orice drog.
Sunnery James (Sunnery Gorré) şi Ryan Marciano (Ryan de Lange) - care au început să colaboreze în 2006 - au fost capete de afiş ale primei seri a festivalului. După un drum de aproximativ 30 de ore şi o schimbare de program cu Vini Vici, olandezii au urcat pe scena Afterhills.
Asemănaţi cu Swedish House Mafia, cei doi spun că sunt motivaţi în activitatea lor de oameni, de bucuria pe care o împărtăşesc. Au mixat pe scene din Olanda, Statele Unite, Marea Britanie, Brazilia şi Rusia, dar şi din România. Aici au fost prezenţi la toate ediţiile de până acum ale festivalului Untold, dar au mixat şi în Bucureşti, iar anul acesta, după Iaşi, vor fi prezenţi la festivalul Neversea. În Moldova, au fost şi protagoniştii unui episod controversat - reţinuţi, la plecare, câteva ore pe aeroport pentru că aveau asupra lor „substanţe interzise”. Incidentul nu a avut urmări, iar DJ-i au fost prezenţi la festivalurile din Olanda şi Italia pe care le aveau programate la începutul acestei săptămâni.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Sunt de părere că astăzi nu este „atât de greu să fii diferit” ca DJ, însă provocările sunt tot mai multe - ele vin dinspre casele de discuri -, iar odată cu amploarea luată de scena dance responsabilitatea artiştilor - în primul rând ca imagine - este mai mare.
„Trebuie să îţi asculţi inima, să faci mereu ce simţi. Să fii inspirat de oamenii care îţi plac, dar să nu copiezi (...) Cred că în momentul în care începi să mimezi, este cazul să faci altceva”, spune Sunnery James.
Cea mai prolifică scenă dance europeană este, în opinia lor, cea olandeză. Ei sunt de părere că un artist, un promoter ori producător trebuie să stea o perioadă în Olanda pentru a participa la petreceri şi a observa fenomenul.
După ce şi-au lansat proiectul „Sexy by Nature” în Ibiza, Sunnery James şi Ryan Marciano vor avea o rezidenţă pe insula spaniolă începând cu luna iunie, iar în iulie vor reveni în România, pentru a mixa la Neversea (Constanţa, 5 - 8 iulie).
De ce muzica electronică atrage atât de mulţi oameni?
Sunnery James: În primul rând, poţi pune multe în stilul ăsta. Avicii a demonstrat că poate face în dance chiar muzică country. Cred că este o zonă în care oamenii se pot conecta.
Ryan Marciano: Cred că festivalurile sunt ca un loc de joacă pentru adulţi. Poţi face multe nebunii.
Care este motivaţia voastră pentru a face asta?
S.J.: Ne place să împărtăşim pasiunea pe care o avem faţă de muzica dance şi să facem asta cu mii de oameni din întreaga lume este mai bun decât orice drog, cred. Să vezi că oamenilor le place muzica ta preferată şi că simt aceeaşi energie - pentru asta o facem. Să ne împărtăşim pasiunea şi ca oamenii să se simtă bine.
R.M.: În esenţă, oamenii ne motivează. Noi o facem pentru amuzament, iar oamenilor a început să le placă, aşa că am zis că trebuie să facem asta mai des, la un nivel mai mare.
S.J.: Da, este frumos să împătăşim cu mii de oameni ceea ce făceam doar noi în dormitor (râde).
În ultimele două decenii, scena muzicii electro s-a dezvoltat tot mai mult, cu ce provocări vă confruntaţi acum în industrie?
S.J.: Cred că presiunea este tot mai mare pentru că marile case de discuri cer tot mai multe lucruri. Cu cât un artist, un DJ devine mai cunoscut, cu atât mai mult el trebuie să participe la tot felul de acţiuni - şedinţe foto, interviuri. Iar când am început asta era ceva underground. Oamenilor nu prea le păsa de muzica dance. Era vorba despre distracţie şi să asculţi discurile care îţi plăceau. Apoi totul a explodat. Totul pentru noi a fost nou, pentru că am început în underground. În sensul ăsta există mai multă presiune şi o responsabilitate mai mare - trebuie să ai grijă pentru că eşti un model pentru unii oameni. Eşti de acord?
R.M.: Da, sunt de acord. Când am început asta, cântam mai mult în cluburi, era distractiv, iar acum eşti şi la TV, aşa că e cu totul altceva. Acum eşti întrebat: Îl ştii pe Justin Bieber? L-ai întâlnit? Uau!
Cum poate un DJ din zilele noastre să iasă în evidenţă?
S.J.: Nu cred că este atât greu să fii diferit. Trebuie să îţi asculţi inima, să faci mereu ce simţi. Să fii inspirat de oamenii care îţi plac, dar să nu copiezi. Şi chiar dacă mulţimii nu îi place, când oamenii văd că te bucuri de ceea ce faci, vor merge cu tine. Cred că în momentul în care începi să mimezi, este cazul să faci altceva.
R.M.: Când nu eşti sigur că faci ce trebuie, îţi decolorezi părul (râde)... E uşor.
Cum lucraţi? Fiecare are un rol bine trasat?
R.M.: De obicei, începem când suntem pe drum. Ca acum. Vedem ţări, culturi şi oameni diferiţi de unde ne inspirăm. Începem aşa, apoi, după câteva luni, ne dăm seama că era o idee bună. Mergem în studio şi înregistrăm.
S.J.: Mereu este altfel. Uneori mergem în studio, stăm câteva ore şi nu se întâmplă nimic. Dau un exemplu: în cazul unuia dintre cele mai recente single-uri ale noastre, „La Vela”, m-a pus să ascult în avion. A trebuit să schimbăm locurile şi l-am finalizat acolo. Şi toată lumea l-a preluat, de la Steve Angello la David Guetta. A început şi s-a încheiat în avion. Aşadar, depinde când îţi vine inspiraţia.
Pe care dintre scenele europene dance o consideraţi cea mai prolifică?
S.J.: Cred că pe cea din Olanda. Vreau să spun că avem o scenă profesionistă de dance de peste 25 de ani. A început în Chicago, iar olandezii au preluat ideea şi au adus-o la Amsterdam şi în fiecare săptămână aveau loc petreceri house ciudate în cluburi, unde toată lumea se droga. De aici au pornit şi marile festivaluri. Să creşti în Olanda cu toate festivalurile astea îţi doreşti să devii DJ. De asta sunt atât de mulţi DJ în Olanda şi atâtea petreceri în fiecare săptămână.
Credeţi că este important pentru un DJ care îşi doreşte o carieră de succes să vină în Olanda să facă asta?
S.J.: Nu mai este nevoie acum, pentru că scena dance a luat amploare peste tot. Poţi face asta oriunde. Cred că poţi afla acolo care sunt regulile de bază ale unei petreceri profesioniste. Ca artist, ca promoter ori producător trebuie să stai cam o lună în Olanda să mergi la petreceri, ca să vezi ce se întâmplă. Este totul foarte profesionist.
R.M.: Scena de aici (de la Afterhills, n.r.) este construită de olandezi. Da, da.
S.J.: Chiar şi la şcoală înveţi să dai o petrecere. Poţi să înveţi cum să organizezi petreceri.
R.M.: Şi guvernul plăteşte pentru asta...
Cum a fost experienţa de la Afterhills?
R.M.: Am făcut cam 30 de ore de la Amsterdam. Am fost blocaţi pe aeroport acolo, apoi la Bucureşti. Nu ştiam... cum se numeşte locul?... Iaşi. Ne întrebau oamenii din Olanda unde mergem să mixăm şi le-am spus: la Iaşi. Nu aveam idee unde e. Am mai fost la Untold de câteva ori şi la Bucureşti, şi a fost mereu o nebunie!
S.J.: Chiar ne place România.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...