Preţul ridicat este motivul pentru care o treime dintre români nu ar cumpăra o maşină electrică, iar 61% dintre ei se gândesc să facă o astfel de achiziţie, dar nu mai devreme de trei ani, arată un studiu efectuat de compania de market research 4Service Group.
Anul 2017 a înregistrat un record în materie de importuri de maşini second-hand, pe fondul eliminării timbrului de mediu, iar românii au adus în ţară aproape 380.000 de maşini second-hand în primele nouă luni ale anului, în creştere cu 124% faţă de 2016. Cu toate acestea, tot mai mulţi români vor să-şi cumpere o maşină electrică, dar amână momentul achiziţiei, potrivit studiului.
”Astfel, conform studiului efectuat în septembrie 2017, 61% dintre respondenţi au declarat că iau în considerare cumpărarea unei maşini electrice, dar nu mai devreme de trei ani, 29% dintre ei spun că vor să cumpere un automobil electric în următorii 2-3 ani, în timp ce doar 10% au în plan o astfel de achiziţie în termen de cel mult un an”, se arată în comunicat.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
O treime dintre români (32%) ar alege o maşină electrică datorită tehnologiile avansate şi performante, comparativ cu maşinile convenţionale, în vreme ce 27% dintre ei iau în considerare autonomia şi frecvenţa cu care vor trebui să reîncarce bateria. Totodată, pentru 26% dintre ei, cel mai mult contează reducerile şi programele demarate de autorităţi, precum ”Rabla Plus”, prin care se oferă o subvenţie de 10.000 de euro pentru cumpărarea unei maşini 100% electrice, respectiv 4.500 de euro pentru o maşină hibrid plug-in.
Principalul motiv pentru care românii se ţin departe de maşinile 100% electrice este preţul, motiv invocat de 33,3% dintre respondenţi. ”La momentul actual, cel mai ieftin autovehicul 100% electric este Smart FortwoElectric Drive, urmat de versiunea ForFour, Volkswagen e-up!, Mitsubishi i-MieV, Renault Zoe, VW e-Golf şi BMW i3. (...) Ultimul a fost şi modelul cu cele mai multe înmatriculări în 2017, 22. (...) Maşinile Tesla nu pot fi incluse în programul Rabla Plus deoarece nu există un distribuitor oficial în România”, se arată în comunicat.
Al doilea motiv ca importanţă, legat de reticenţa românilor de a-şi cumpăra un autoturism electric, este preferinţa pentru maşinile convenţionale, potrivit studiului. 14% dintre români recunosc că preferă autoturismele cu motoare diesel sau benzină, sau maşinile hibride, iar 13,1% dintre ei spun că viteza prea mică de încărcare, sau, mai degrabă, timpul mare de aşteptare sunt factori hotărâtori.
”Procente apropiate înregistrează şi cei care se tem de autonomia mică şi imposibilitatea deplasării pe distanţe mai mari, 12,6%, respectiv cei 11,7% care spun că sunt prea puţine staţii de încărcare în ţară, sau chiar deloc în oraşele mici din provincie. Aproape 10% dintre respondenţi nu au suficient de multă încrede în noile tehnologii, în vreme ce 1,4% spun că au avut experienţe negative în utilizare”, se arată în comunicat.
Programul Rabla Plus nu a a impulsionat înmatriculările de maşini electrice noi pe măsura aşteptărilor. Astfel, în primele nouă luni ale anului 2017 s-au înmatriculat 113 autoturisme complet electrice, mai mult decât numărul total al înmatriculărilor de EV-uri (electric vehicle) din perioada 2010-2014, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dintre acetea, doar 28 de maşini electrice au fost înmatriculate de persoane fizice, mult sub cifra de 1.000, avansată de autorităţi la începutul programului Rabla Plus.
”Până acum, autorităţile au aprobat 446 de dosare pentru subvenţia de 10.000 de euro acordată la achiziţia unei maşini electrice. Condiţia este ca producătorii să le şi poată livra până la termenul limită, de 31 decembrie 2017. În caz contrar, clienţii vor pierde subvenţia de 10.000 de euro”, se arată în comunicat.
Diferenţa faţă de alte state din Uniunea Europeană (UE) este semnificativă. În total, în Uniunea Europeană s-au înmatriculat în primul semestru din 2017 nu mai puţin de 46.000 de maşini 100% electrice. Norvegia stă cel mai bine la acest capitol, cu 14.000 de maşini 100% electrice intrate în circulaţie.
”În ciuda diferenţelor mari faţă de ţările din vestul Europeni, acest studiu arată că românii privesc cu încredere viitorul evoluţiei maşinilor electrice în România şi speră ca obstacole precum infrastructura sau preţul să poată fi depăşite cât de curând”, a afirmat directorul general 4Service România, Lucian Chirute, în cadrul comunicatului.
Studiul 4Service arată şi că 28,5% dintre şoferii români vor veni tot la benzinării pentru a-şi încărca maşinile electrice, în vreme ce 27,5% ar prefera să şi le încarce la staţiile din parcările supermarketurilor sau hipermaketurilor, în timp ce îşi fac cumpărăturile. 22,2% dintre ei ar vrea să poată reîncărca oriunde, iar 18,2% şi-ar dori să aibă posibilitatea de a folosi încărcătoare portabile. Cum încărcarea unei maşini electrice durează mult mai mult decât o simplă alimentare, studiul a arătat şi ce ar prefera să facă românii în tot acest timp.
”Astfel, dacă ar opri la o benzinărie pentru asta, 26,2% dintre români ar dori să poată lua masa, 23,6% ar vrea să poată face cumpărături în regim de supermarket, 16,6% ar avea nevoie de un loc de joacă pentru copii, în timp ce 15,6% ar vedea mai degrabă un film. Interesant este că un procent egal de femei şi bărbaţi, 8%, ar dori ori să se joace pe Playstation, ori să poată beneficia de servicii cosmetice, precum manichiura sau coafor”, se arată în comunicat. Studiul a fost efectuat de compania de market research 4Service Group în luna septembrie 2017, pe un eşantion de 536 de respondenţi din mediul urban.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.