Serviciile, de la companiile aeriene până la asistenţă medicală, transport maritim şi finanţe, au început să îşi revină, vineri, după ce o defecţiune digitală la nivel globală a perturbat sistemele informatice ore în şir, evidenţiind vulnerabilitatea creată de trecerea lumii către tehnologii interconectate, în urma pandemiei de COVID-19, transmite Reuters.
După ce defecţiunea a fost rezolvată, companiile se confruntă acum cu zboruri întârziate şi anulate şi cu programări medicale şi comenzi pierdute şi alte probleme care ar putea dura câteva zile pentru a se rezolva.
Companiile se confruntă, de asemenea, cu întrebări despre cum să evite viitoarele întreruperi de curent declanşate de tehnologia menită să protejeze sistemele.
O actualizare a software-ului realizată de firma globală de securitate cibernetică CrowdStrike, unul dintre cei mai mari operatori din industrie, a declanşat probleme de sistem care au pus la sol zborurile, au forţat companiile media să iasă din emisie şi a lăsat clienţii fără acces la servicii precum asistenţa medicală sau bancară.
De când a izbucnit pandemia de COVID în 2020, guvernele şi întreprinderile au devenit din ce în ce mai dependente de o mână de companii tehnologice interconectate, în ultimele două decenii, ceea ce explică de ce o problemă de software s-a răspândit atât de mult.
Întreruperea a scos în lumina reflectoarelor CrowdStrike, o companie de 83 de miliarde de dolari care nu este un nume foarte cunoscut, dar care are peste 20.000 de abonaţi în întreaga lume, inclusiv Amazon.com şi Microsoft.
CEO-ul CrowdStrike, George Kurtz, a declarat pe platforma de socializare X că a fost găsit un defect ”într-o singură actualizare de conţinut pentru gazdele Windows”, care i-a afectat pe clienţii Microsoft.
”Regretăm profund impactul pe care l-am cauzat clienţilor, călătorilor şi oricui este afectat de acest lucru, inclusiv companiei noastre. Mulţi dintre clienţi repornesc sistemul şi acesta va fi operaţional”, a declarat Kurtz pentru NBC News.
CrowdStrike deţine una dintre cele mai mari cote de pe piaţa extrem de competitivă a securităţii cibernetice, ceea ce îi determină pe unii analişti din industrie să se întrebe dacă controlul asupra unui astfel de software critic din punct de vedere operaţional ar trebui să rămână doar la o mână de companii.
Întreruperea a ridicat, de asemenea, îngrijorarea că multe organizaţii nu sunt bine pregătite pentru a implementa planuri de urgenţă atunci când un singur punct de defecţiune, cum ar fi un sistem IT sau o bucată de software din cadrul acestuia, se defectează.
Dar aceste întreruperi se vor întâmpla din nou, spun experţii, până când mai multe situaţii neprevăzute vor fi integrate în reţele şi organizaţiile vor introduce backupuri mai bune.
Acţiunile CrowdStrike au scăzut cu aproximativ 12%. Titlurile rivalilor săi au crescut, SentinelOne câştigând 8% şi Palo Alto Networks cu 1,5%.
Acţiunile Microsoft au scăzut cu 0,8%. Microsoft a spus că sprijină clienţii pe măsură ce îşi repornesc sistemele.
Preşedintele american Joe Biden a fost informat despre întrerupere, a declarat un oficial de la Casa Albă. Secretarul de stat Antony Blinken a spus că înţelegerea sa a fost că întreruperea nu a fost un atac rău intenţionat.
Cu toate acestea, Agenţia de Securitate Cibernetică şi Securitate a Infrastructurii din SUA a declarat că a observat hackeri care foloseau întreruperea pentru phishing şi alte activităţi rău intenţionate.
”Acest eveniment este o reamintire a cât de complexe şi împletite sunt sistemele noastre de calcul globale şi cât de vulnerabile sunt acestea”, a declarat Gil Luria, analist senior de software la D.A. Davidson.
”CrowdStrike şi Microsoft vor avea mult de lucru pentru a se asigura că nu vor permite altor sisteme şi produse să provoace acest tip de eşec în viitor”, a spus el.
Principalii indici ai Wall Street au scăzut vineri, adâncind vânzările cauzate de acţiunile tehnologice şi de câştiguri mixte.
Indicele de volatilitate Cboe – ”indicatorul fricii” de pe Wall Street - a atins cel mai înalt nivel de la începutul lunii mai, iar dolarul a urcat pe măsură ce întreruperea cibernetică la nivel mondial a deranjat investitorii.
MII DE ZBORE ANULATE
Călătoriile aeriene au fost imediat afectate, deoarece transportatorii depind de o programare fără probleme care, atunci când este întreruptă, se poate transforma în întârzieri mari.
Din cele peste 110.000 de zboruri comerciale programate vineri, 5.000 au fost anulate la nivel global, fiind aşteptate mai multe, potrivit companiei de analiză a aviaţiei Cirium.
Aeroporturile din Los Angeles până în Singapore, Amsterdam şi Berlin au declarat că companiile aeriene înregistrau pasagerii cu cărţi de îmbarcare scrise de mână, ceea ce provoacă întârzieri.
Băncile şi companiile de servicii financiare au avertizat clienţii cu privire la întreruperi, iar traderii au vorbit despre probleme la executarea tranzacţiilor.
De asemenea, agenţiile guvernamentale au fost afectate, ministerele de externe olandez şi al Emiratelor Arabe Unite raportând unele întreruperi.
Furnizorii de asistenţă medicală din SUA au raportat că întreruperile afectează centrele de apeluri, portalurile pentru pacienţi şi alte operaţiuni.
Mass General Brigham din Boston a spus că tratează doar cazuri urgente, în timp ce Centrul Medical Tufts a avertizat că pacienţii pot întâmpina întârzieri sau trebuie reprogramaţi.
Asigurătorii s-ar putea confrunta cu o serie de cereri de despăgubiri din cauza întreruperii activităţii.
În Marea Britanie, sistemele de rezervare folosite de medici erau offline, au spus postări pe X ale oficialilor medicali, în timp ce Sky News, unul dintre cei mai mari radiodifuzori ai ţării, a fost scos din emisie.
Pe măsură ce ziua a progresat, mai multe companii au raportat o revenire la serviciul normal, inclusiv operaţiunea aeroportului spaniol Aena, transportatorii americani United Airlines şi American Airlines şi Commonwealth Bank din Australia.
Secretarul american pentru Transporturi, Pete Buttigieg, a spus că problemele legate de sistemul de transport par să se rezolve şi, sperăm, că vor reveni la normal până sâmbătă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.