Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut în 2024 cu 5,2% faţă de 2023, ajungând la 4,032 miliarde lei, în timp ce profitul net a scăzut cu aproape 8%, la 1,524 miliarde lei.
La 31 decembrie 2024, reţeaua băncii a ajuns la 388 de sucursale (faţă de 423 la 31 decembrie 2023) şi un număr de zone self-service ce acoperă aproape 60% din reţeaua sa (225 faţă de 194 la 31 decembrie 2023).
”Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu +5,2% faţă de 2023, ajungând la 4,032 miliarde lei. Veniturile nete din dobânzi, principalul pilon de creştere, au marcat un avans de +6,8% an/an în 2024, determinat de o activitate comercială robustă atât pe segmentul retail, cât şi pe cel al companiilor, fiind temperat de creşterea costurilor de finanţare cu depozitele clienţilor, dar într-un ritm mai moderat, urmând tendinţa dobânzilor de piaţă la lei. Veniturile nete din comisioane au crescut cu +7,8% în dinamică anuală, determinate în principal de intensificarea activităţilor de creditare şi a tranzacţiilor clienţilor. Mai exact, transferurile, pachetele de servicii şi activitatea privind cardurile au avut o contribuţie pozitivă semnificativă la dinamica anuală”, arată raportul băncii.
Alte venituri bancare (-13,2% în dinamică anuală) au fost influenţate în principal de un provizion limitat excepţional înregistrat în T1 2024 şi de vânzarea portofoliului de credite al BRD Finance.
Rezultatul net al Grupului BRD s-a ridicat la 1,524 miliarde lei (faţă de 1,656 miliarde lei în 2023).
Producţia de finanţări sustenabile a depăşit 1,8 miliarde lei în 2024, în timp ce ţinta de producţie cumulată pe 3 ani prevăzută pentru 2025 a fost depăşită cu mult în avans.
"2024 a fost un nou an solid pentru BRD, care a continuat să obţină performanţe comerciale ridicate pe toate segmentele de afaceri, înregistrând o creştere solidă a soldului creditelor nete, +19% faţă de 2023. Segmentul companiilor a avut cea mai mare creştere, de +29% de la un an la altul, în timp ce performanţa comercială pe segmentul retail s-a intensificat, determinând o creştere a portofoliului de 13% faţă de 2023. Producţia de credite acordate clienţilor persoane fizice a rămas foarte dinamică, atingând niveluri record, însumând aproape 12 miliarde lei, în creştere cu 54%, determinată de creşterea atât a creditelor de consum, cât şi a celor pentru locuinţe. Pentru 2024, finanţările sustenabile nou acordate de BRD au ajuns la peste 1,8 miliarde lei, producţia cumulată din ultimii 3 ani atingând aproape 1,3 miliarde euro, cu mult peste ţinta stabilită iniţial pentru finalul anului 2025. Din punct de vedere financiar, creşterea veniturilor BRD, susţinută de volumele mai mari pe toate segmentele de afaceri, combinată cu gestiunea disciplinată a costurilor si riscurilor, a condus la un ROE de doua cifre, de 16,6% şi la un raport cost-venit imbunătaţit, excluzând impactul noii taxe pe cifra de afaceri", a declarat Maria Rousseva, CEO-ul BRD Groupe Société Générale.
Soldul creditelor nete, inclusiv finanţarea prin leasing, au ajuns la 49,7 miliarde lei, marcând o creştere de +19,1% faţă de finalul lunii decembrie 2023, susţinută de activitatea robustă de creditare atât pe segmentul companiilor, cât şi pe cel al persoanelor fizice. Creditele acordate companiilor au rămas principalul motor de creştere, cu un avans anual de +29% an/an, în timp ce creşterea segmentului retail este alimentată în continuare, marcând un avans de +13% an/an la finalul lunii decembrie 2024.
Cheltuielile operaţionale au crescut cu 6,8% în dinamică anuală în 2024, determinate în principal de noua taxă pe cifra de afaceri. Fără a lua în considerare această taxă, costurile au fost menţinute stabile, în ciuda inflaţiei încă ridicate. Pe fondul concurenţei permanente pentru talente, costurile cu personalul au crescut cu +4,9% faţă de 2023, determinate de salariile fixe mai mari şi de alte ajustări ale pachetului de compensare în cadrul noului contract colectiv de muncă intrat în vigoare în iunie 2024.
Pentru anul 2024, contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor şi la Fondul de Rezoluţie a fost redusă la 43,5 milioane lei, de la 68,1 milioane lei în 2023. Pe de altă parte, noua taxă de 2% pe cifra de afaceri, s-a ridicat la 128,7 milioane de lei din creşterea costurilor.
Venitul operaţional brut al Grupului BRD a ajuns la 2,009 miliarde lei în 2024 (+3,6% şi +10,2% în dinamică anuală, excluzând taxa pe cifra de afaceri), iar raportul cost/venit a crescut doar ca urmare a noii taxe (50,2% în 2024 faţă de 49,4% în 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătăţit cu peste 200 de puncte de bază, la 47,0% în 2024, de la 49,4% în 2023.
Portofoliul de credite s-a menţinut solid pe parcursul anului, cu o rată a creditelor neperformante, rata NPL, în jurul nivelului minim istoric, ajungând la 2,1% la finalul lunii decembrie 2024 (în uşoară creştere faţă de nivelul minim-record de 1,9% înregistrat la finalul anului 2023, dar încă sub media sistemului bancar), în timp ce rata de acoperire a creditelor neperformante, NPL coverage, se situează la un nivel confortabil (77,8% la finalul lunii decembrie 2024 faţă de 76% la finalul anului 2023). Costul net al riscului a înregistrat o alocare netă de provizioane de 145 milioane lei în 2024, comparativ cu o eliberare netă de provizioane de 57 milioane lei în 2023, reflectând o revenire la niveluri normalizate.
Producţia de credite pentru persoane fizice a atins noi niveluri record, ajungând la aproape 12 miliarde de lei în 2024, în creştere cu +54% faţă de 2023, bazându-se pe o performanţă bună atât a creditelor de consum, cât şi a celor pentru locuinţe. Producţia de credite de consum a totalizat 7,3 miliarde lei, în creştere cu +49% în dinamică anuală, în timp ce finanţarea proiectelor de achiziţie de locuinţe pentru clienţi a crescut cu +63% în dinamică anuală, până la 4,4 miliarde lei.
La finalul lunii decembrie 2024, creditele acordate persoanelor fizice au crescut cu +12% faţă de finalul anului 2023. În plus, soldul creditelor nete ale companiilor mici a înregistrat, şi el, o creştere de +25,8% an/an, susţinută de îmbunătăţirea proceselor de creditare şi de implicarea puternică în programele guvernamentale.
BRD Groupe Société Générale operează o reţea de 388 de unităţi. Activele totale ale băncii se ridicau, la finalul lunii decembrie 2024, la 85,9 miliarde lei.
BRD face parte din Société Générale. Grupul are 126.000 de angajaţi în 65 de ţări şi 25 de milioane de clienţi în întreaga lume şi activează pe trei linii de business complementare, care încorporează oferte ESG pentru toţi clienţii săi: Retail banking în Franţa, private banking şi asigurări; Global banking şi soluţii pentru investitori; Mobilitate, retail banking internaţional şi servicii financiare.
![viewscnt](http://viewscnt.1616.ro/c.gif?id=21924891&pid=2701)
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.