Porturile din Marea Britanie au cerut despăgubiri de la guvernul laburist dacă acesta va ajunge la un acord pentru a reduce barierele comerciale cu UE, după ce au fost forţaţi să cheltuie milioane de lire sterline pentru construirea de instalaţii de control la frontieră, post-Brexit, transmite Financial Times.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Asociaţia Porturilor Britanice (BPA) a scris miniştrilor avertizând că membrii săi riscă să piardă sume mari după ce au construit puncte de control de înaltă tehnologie, dintre care multe au fost abia folosite, dacă controalele asupra produselor animale şi vegetale din UE ar fi eliminate.

O scrisoare trimisă Biroului Cabinetului şi Departamentului pentru Mediu, Alimentaţie şi Afaceri Rurale a evidenţiat modul în care proprietarii de porturi ”au construit o serie de posturi de control la frontieră, scumpe şi de înaltă specificaţie, la cererea guvernului”.

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

Scrisoarea a fost trimisă în urma victoriei electorale a laburiştilor, la începutul acestei luni.

BPA a declarat pentru Financial Times că porturile se tem că un acord Regatul Unit-UE pentru a reduce nevoia de controale, promis de laburişti, ar putea face redundante posturile de control la frontieră.

Grupul industrial, ai cărui membri includ cei mai mari proprietari de porturi din Marea Britanie, a spus că, deşi un acord cu UE este binevenit, ”porturile nu ar trebui să suporte în mod repetat costuri din cauza curentului politic în schimbare”.

”Căutăm o conversaţie cu privire la modul în care sectorul ar putea fi compensat în mod rezonabil”, a adăugat acesta.

Scrisoarea marchează cea mai recentă complicaţie în lansarea regimului de frontieră post-Brexit al Regatului Unit, care a fost plin de întârzieri, deoarece porturilor li s-a cerut să construiască noi instalaţii pentru a verifica produsele UE care fuseseră anterior importate fără probleme prin piaţa unică a blocului.

În timpul campaniei electorale, laburiştii s-au angajat să încheie un acord veterinar cu UE care să prevină ”verificări inutile la frontieră şi să ajute la abordarea costului alimentelor”, ca parte a planurilor de eliminare a barierelor comerciale.

Guvernul a declarat anterior că a cheltuit facilităţi de cofinanţare de 200 de milioane de lire sterline pentru a gestiona controalele în 41 de porturi, în urma plăcerii Marii Britanii din UE.

Cererea de despăgubiri vine în vreme ce cancelarul Rachel Reeves se pregăteşte să dezvăluie luni o gaură de aproape 20 de miliarde de lire sterline în finanţele publice, acuzând conservatorii de ”eşecul” de a gestiona corect finanţele guvernamentale.

Porturile au raportat că noile puncte de control la frontieră sunt subutilizate, împiedicându-le să perceapă taxe comercianţilor şi să-şi recupereze investiţiile.

Financial Times a relatat în aprilie că guvernul plănuise să nu implementeze pe deplin controalele fizice ale mărfurilor sosite, când au început controalele la frontieră în acea lună, pentru a evita cozile de camioane la graniţă.

Mike Sellers, directorul Portsmouth International Port, a declarat că Defra a încurajat portul administrat de consiliul oraşului să construiască o instalaţie capabilă să proceseze până la 80 de controale pe zi.

Dar, a adăugat el, punctul de control, care necesita două acri de teren şi 6 milioane de lire sterline din fonduri ale consiliului, efectuează acest număr de verificări pe lună.

Între timp, o unitate de frontieră din portul Poole din Dorset a finalizat doar două controale sanitare de la intrarea în vigoare a noului regim de frontieră, a spus BPA.

Un astfel de acord poate lua mai multe forme. Acestea includ un acord ”în stil Noua Zeelandă”, care reduce doar parţial controalele şi o abordare ”în stil elveţian”, care ar putea elimina aproape toată birocraţia, dar ar impune Regatului Unit să respecte legislaţia UE şi jurisdicţia Curţii Europene de Justiţie.

Proprietarii de porturi ceruseră deja despăgubiri de la guvernul conservator, care a întârziat punerea în aplicare a controalelor Brexit la frontieră şi a publicat planuri pentru ”o frontieră digitală fără contact”, care ar reduce nevoia de puncte de control la frontieră, după ce acestea au fost construite.

Defra a spus: ”Protejarea biosecurităţii în Regatul Unit rămâne una dintre priorităţile noastre cheie. Vom continua să lucrăm cu punctele de control la frontieră pentru a ne asigura că funcţionează eficient şi dispun de resurse adecvate.”

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.