Un procent de 64% dintre manageri se aşteaptă ca economia globală să se înrăutăţească (55%), dar 42% cred că situaţia propriei companii va rămâne stabilă, în timp ce 26% se aşteapta la o îmbunătăţire a situaţiei propriilor companii, arată cea de-a 12-a ediţie a studiului CONFIDEX, susţinut de fondurile de private equity ROCA, Agista şi de CITR, liderul pieţei de insolvenţă şi restructurare din România. Încrederea în economie rămâne constantă, astfel că indicele CONFIDEX pentru smestrul1 2025 este 51.3, aproape identic cu cel din S2 2024 (52). Managerii sunt pesimişti în privinţa economiei globale – 64% cred că va merge mai prost. Totuşi, 42% sunt optimişti în privinţa propriilor companii. 95% dintre manageri cer investiţii în economia naţională, iar 58% susţin nevoia unor surse alternative de finanţare. Imaginea investitorilor rămâne pozitivă: 81% îi consideră esenţiali pentru stabilitate şi management.
”Antreprenorii români se află într-un echilibru fragil între optimism şi îngrijorare. Simt presiunea unui context global tot mai instabil, dar nu intră în panică, ci dimpotrivă, se bazează pe experienţa trecutului şi pe capacitatea de adaptare”,arată cea de-a 12-a ediţie a studiului CONFIDEX, susţinut de fondurile de private equity ROCA, Agista şi de CITR, liderul pieţei de insolvenţă şi restructurare din România.
Studiul, condus pe un eşantion de peste 500 de manageri de top, confirmă acest sentiment mixt: 64% dintre manageri se aşteaptă ca economia globală să se înrăutăţească (55%), dar 42% cred că situaţia propriei companii va rămâne stabilă, în timp ce 26% se aşteapta la o îmbunătăţire a situaţiei propriilor companii.
Prudenţa e reală, dar nu paralizantă. În România, mediul de afaceri pare să fi învăţat să funcţioneze în incertitudine, să meargă mai departe chiar şi atunci când nu există claritate.
Indicele CONFIDEX aferent S1 2025 este 51,3 – un nivel apropiat de cel de la finalul anului trecut (52), care arată o stare de aşteptare, dar şi un semnal că business-urile româneşti încă „ţin linia” într-un peisaj complicat.
Conform studiului CONFIDEX S1 2025 companiile din domeniul serviciilor se dovedesc a fi cele mai optimiste, cu un indice de încredere de 52.7, urmate de cele din IT (52.9). Pe de altă parte, sectorul agricol adoptă o atitudine mai prudentă (indice de 45.7), în contextul complicării situaţiei generale din domeniu.
„Antreprenorii români dau dovadă de forţă şi adaptabilitate. Pentru al treilea semestru consecutiv, încrederea în economie rămâne stabilă – un semn că mediul de afaceri a învăţat lecţiile ultimilor ani. CONFIDEX ne arată şi o direcţie clară: avem nevoie de un mediu care susţine creşterea şi atrage capital în zonele care pot face diferenţa. Deşi contextul global e tot mai instabil, companiile româneşti par să fi dezvoltat anticorpii necesari ca să meargă mai departe, chiar şi în mijlocul turbulenţelor. Abordarea tradiţională nu mai este viabilă. Ce e încurajator, însă, e că tot mai mulţi antreprenori români vor să capitalizeze potenţialul pieţei, mai ales dacă ecosistemul de investiţii le susţine iniţiativele. În spatele acestei rezilienţe stă o viziune tot mai clară: construirea unor afaceri sustenabile, care nu răspund doar prezentului, ci modelează viitorul economic al României,” a declarat Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA şi Agista, şi iniţiatorul studiului CONFIDEX.
În perioade de incertitudine, antreprenorii se uită înspre investitori
Cu un procent al încrederii faţă de investitori de 81%, managerii şi antreprenorii resimt nevoia unui rol din ce în ce mai pronunţat al acestora în economie. Astfel, 32% dintre manageri declară că ar avea nevoie de sprijin financiar din partea investitorilor, aceştia fiind percepuţi ca parteneri valoroşi pentru stabilitatea financiară a companiilor, dar şi ca suport pentru dezvoltarea strategiilor de business, care să susţină navigarea prin provocările actuale şi să ducă la scalarea afacerilor. Managerii consideră că investitorii contribuie semnificativ la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc, cu 72% din respondenţi recunoscând această contribuţie.
„Investitorii privaţi joacă un rol-cheie în dezvoltarea economiei româneşti, mai ales acum, când provocările sunt tot mai mari. Antreprenorii ştiu că un investitor bun înseamnă mai mult decât capital – înseamnă şi viziune, experienţă şi parteneriat. Sprijinul lor poate face diferenţa între stagnare şi scalare. Totuşi, este crucial să abordăm această relaţie cu prudenţă. Persistă încă mitul că investitorii urmăresc doar profitul rapid, iar această percepţie creează o barieră. De aceea, parteneriatele bazate pe încredere şi obiective comune sunt esenţiale pentru o creştere sănătoasă şi durabilă”, a explicat Andrei Cionca.
Rezultatele ediţiei a 12-a a studiului CONFIDEX indică o tendinţă generală de precauţie în privinţa contextului economic actual, marcat de incertitudini şi riscuri. Majoritatea managerilor (57%) prognozează o accentuare a inflaţiei, iar 39% se aşteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. Aceste proiecţii sunt amplificate de aşteptările de creştere a ratei şomajului (49% dintre respondenţi) şi de deprecierea leului faţă de euro (54% dintre respondenţi).
În ceea ce priveşte percepţia asupra evoluţiei propriei afaceri, 41% dintre manageri afirmă că situaţia companiei lor s-a deteriorat în ultimele 6 luni, iar jumătate dintre aceştia cred că lucrurile se vor înrăutăţi pe termen scurt. În acelaşi timp, s-a înrăutăţit şi percepţia cu privire la evoluţia macroeconomică în ultimele 6 luni, astfel că 79% dintre manageri resimt o depreciere a stării economiei globale şi 72% a economiei europene.
Managerii păstrează o atenţie deosebită asupra costurilor operaţionale, 73% dintre respondenţi anticipând o creştere a cheltuielilor de producţie şi funcţionare în următoarele 6 luni, ceea ce le poate influenţa strategiile de preţuri. Totodată, pentru perioada următoare, managerii îşi concentrează atenţia asupra unor aspecte esenţiale pentru securizarea şi dezvoltarea afacerilor.
Priorităţile identificate în ediţia a 12-a a studiului CONFIDEX includ îmbunătăţirea relaţiilor cu clienţii (29%) şi creşterea vânzărilor (47%), dar si diversificarea investiţiilor.
Diversificarea produselor continuă să fie percepută ca principala oportunitate, 23% dintre manageri subliniind acest aspect. Această oportunitate se manifestă în diverse sectoare, inclusiv industrie, construcţii, comerţ / FMCG şi energie. Topul oportunităţilor este completat de accesul mai facil pe pieţele internaţionale (15%) şi de digitalizare / tehnologizare (13%). Deşi aceste aspecte sunt, în principal, asociate cu sectorul IT, toate sectoarele identifică un potenţial semnificativ în sporirea productivităţii prin intermediul automatizării. Alte oportunităţi relevante reliefate de studiu sunt creşterea investiţiilor (12%) şi atragerea de noi clienţi (11%), ambele înregistrând o uşoară creştere comparativ cu S2 2024.
De asemenea, se observă o evoluţie pozitivă a percepţiei asupra posibilităţii de stimulare a cererii din piaţă. Aproximativ 10% dintre companii cred că reducerea incertitudinilor ar putea genera noi oportunităţi de dezvoltare.
CONFIDEX, sustinut de fondurile de Private Equity ROCA, Agista şi de CITR, liderul pieţei locale de insolvenţă şi restructurare, este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie şi descifrează provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediţia cu numărul 12, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.
Studiul oferă, de 5 ani, o imagine clară asupra percepţiilor oamenilor de afaceri din România. Extrapolând tendinţe, compania pune la dispoziţia celor interesaţi un instrument care îi ajută să înţeleagă mai bine vremurile în care trăim şi să ia decizii corecte şi bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business şi societăţii în general.
Mai bine de 4.500 de antreprenori şi C-Level executives au contribuit, în 12 ediţii CONFIDEX, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească, atât de valoroase în vremuri incerte, cum sunt cele pe care le traversăm în prezent. La această ediţie a 12-a a studiului CONFIDEX au participat peste 500 de manageri şi antreprenori din România.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.