Piaţa media din România a fost pe un trend ascendent stabil în 2023, ajungând la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, cu o creştere de +6.5% faţă de anul anterior şi ar urma să atingă valoarea record de 762 milioane de euro, până la finalul lui 2024, arată o analiză a Media Fact Book.
”Piaţa media din România a fost pe un trend ascendent stabil în 2023, ajungând la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, cu o creştere de +6.5% faţă de anul anterior. Această evoluţie pozitivă se datorează factorilor economici favorabili, precum scăderea preţurilor la energie şi o piaţă a forţei de muncă puternică, care au contracarat efectele unui climat economic şi geopolitic dificil”, arată analiza Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, care estimează că piaţa de media va continua să crească, atingând valoarea record de 762 milioane de euro, până la finalul lui 2024.
Se preconizează o creştere semnificativă pentru TV (+10%) şi OOH – Out Of Home (+10%), o creştere moderată pentru Digital (+7%) şi Radio (+7%) şi o tendinţă descendentă pentru Print (-10%).
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Piaţa de media a demonstrat şi în 2023 capacitatea remarcabilă de a depăşi aşteptările. Această performanţă subliniază nu doar rezilienţa sectorului, ci şi abilitatea de a se adapta şi inova în faţa provocărilor. Suntem încrezători că anul 2024 va continua această tendinţă pozitivă, propulsată de inovaţii tehnologice şi de o adaptabilitate strategică sporită. Aşteptăm cu entuziasm să explorăm şi să implementăm noi modalităţi prin care media poate servi mai bine nevoile unui public diversificat, răspunzând astfel la schimbările rapide din comportamentul consumatorilor şi din dinamica globală. Aceste eforturi sunt esenţiale pentru a asigura că industria noastră prosperă, oferind valoare adăugată tuturor stakeholderilor implicaţi”, a spus Alexandra Olteanu, managing director initiative.
Digitalul şi-a continuat creşterea (+8% vs. 2022), atingând o valoare de 252 de milioane de euro, reprezentând 36% din totalul pieţei media. Această creştere este alimentată de factori precum e-commerce şi schimbările în consumul de media. Google Search şi Display Advertising au dominat alocările bugetare, în timp ce social media a menţinut o cotă semnificativă din bugetele de publicitate digitală.
Pentru 2024, Media Fact Book estimează o creştere moderată a pieţei de digital de +7%, până la 269 de milioane de euro.
În 2023, audienţele TV au înregistrat o scădere mai moderată, închizând anul cu -4% comparativ cu 2022, un declin compensat de performanţele puternice din ultimul trimestru, care au echilibrat un început de an mai slab. Valoarea netă a pieţei TV a rămas constantă la 368 de milioane de euro, reprezentând 52% din totalul pieţei media.
Canalele de ştiri şi-au sporit penetrarea, mai ales în demograficul matur cu status social mediu şi ridicat. Acestea au adus în prim-plan evenimente globale, precum evoluţiile conflictelor din Ucraina şi Orientul Mijlociu, şi pregătirile anticipate ale partidelor politice pentru alegerile din 2024, în timp ce televiziunea a rămas centrul de atracţie cu evenimente sportive majore, emisiuni de talente şi seriale populare.
Având un început robust în 2024, piaţa TV este pregătită să depăşească performanţele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal şi Jocurile Olimpice de la Paris, care promit să propulseze audienţele la niveluri record, anticipându-se o creştere de 10% a veniturilor nete, până la 405 milioane de euro.
Introducerea în 2024 a unui nou sistem de măsurare a audienţei, care reflectă o structură demografică actualizată bazată pe Recensământul Naţional din 2021, promite ajustări semnificative în înregistrarea datelor, particularizat prin includerea populaţiilor din periferiile urbanizate ca parte a mediului urban.
Piaţa de OOH a continuat să se consolideze, înregistrând o creştere de +12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieţei de media. Acest sector şi-a continuat evoluţia naturală, adaptându-se la inflaţia în creştere şi beneficiind de alocări bugetare de publicitate mai generoase, într-un efort de a atinge un public extins şi diversificat geografic. Investiţiile semnificative în DOOH şi iniţiativele de extindere în zone cu trafic pietonal ridicat au consolidat acest segment, indicând o evoluţie naturală post-pandemie. Proiecţiile pentru 2024 sugerează o continuare a tendinţei ascendente, anticipându-se o creştere de 10%, până la un total estimat de 45,6 milioane de euro pentru piaţa OOH.
În ultimul an, posturile de radio au captivat audienţa cu programe variate de muzică, divertisment şi teme de actualitate precum sustenabilitatea şi educaţia, determinând o creştere de +10% a pieţei de publicitate radio şi ajungând la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro până la sfârşitul anului. Pentru 2024, Media Fact Book preconizează o creştere a pieţei cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.
Trendul descendent al pieţei de print a continuat şi în 2023. Aceasta a fost singura industrie media cu evoluţie negativă, scăzând cu 11% faţă de 2022, la 5 milioane de euro, şi a adunat mai puţin de 1% din cota pieţei de media. În 2024, se preconizează că printul va continua tendinţa negativă, cu o scădere estimată de -10% comparativ cu 2023 şi o valoare totală a pieţei de 4,5 milioane de euro.
În 2023, categoria de retail a continuat să domine piaţa de media, contribuind cu 25% din totalul estimat al pieţei de media, ceea ce i-a consolidat poziţia de lider începută în 2021. Acesta a fost urmat de categoriile Healthcare şi Food & Beverages, care au avut, de asemenea, contribuţii semnificative, reprezentând 17% şi, respectiv, 12% din piaţă.
Informaţiile au fost extrase din Media Fact Book, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997.
Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative face parte din Lowe Group, care include şi agenţiile MullenLowe (agenţie integrată de marketing şi comunicare), Golin (relaţii publice), Medic One (comunicare în domeniul medical) şi Path (unit-ul din Lowe Group specializat în analiza şi interpretarea datelor).
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.