Proiectul de artă în spaţiul public „Lose a step”, al cincilea din cadrul programului programul Accelerator. Mentorat şi producţie pentru artişti emergenţi, va fi lansat joi, 17 august, în Bucureşti. Artiştii Delia A. Prodan şi Andrei Arion intervin cu obiecte de artă de tipul grilajelor de curăţat pantofii, din metal şi terrazzo, care simbolizează impactul infrastructurilor precare ale oraşelor asupra locuitorilor. Publicul este invitat să se alăture artiştilor la adresa strada Nicolae Titulescu nr. 21 din capitală (aproape de Piaţa Victoriei).
Proiectul colaborativ tratează zone din Bucureşti în care au loc reparaţii rutiere prin montarea unor grilaje de curăţat pantofii, produse de cei doi artişti, simbol al nivelului ridicat de disconfort într-un Bucureşti apăsat perpetuu de reparaţii de drumuri, care au loc simultan şi care împiedică la mişcarea rapidă şi conexiunea.
Serie de două lucrări - grilaje din metal şi terrazzo, amplasate într-o zonă din Bucureşti unde au loc reparaţii de drumuri, proiectul „Lose a Step” este o invitaţie la introspecţie. Între graniţele ritmului accelerat de viaţă şi nevoia acută de mobilitate, reparaţiile sunt simţite ca obstacole şi hrănesc şi mai mult disconfortul deja existent. Cu toate acestea, spaţiile urbane au nevoie de timp pentru a fi reconstruite şi a redeveni funcţionale. Asemenea lor şi noi, oamenii, avem nevoie de aceste momente de respiro, pentru a încetini o serie de căutări şi a ne acorda timp.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Obiectele gândite, aparent banale, doresc să activeze astfel de locuri, în care craterele şi noroiul persistă. Simultan, ele iau forma unui instrument practic, palpabil, de curăţare a pantofilor. Seriile de lucrări de artă propun fie o interacţiune cu un obiect familiar, dar straniu, fie pot fi trecute pur şi simplu cu vederea.
Lucrarea poate reprezenta un act ritualic şi meditativ, în ciuda frustrării iniţiale provocate de spaţiu şi este un comentariu la adresa infrastructurilor falimentare ale oraşelor şi impactul acestora asupra locuitorilor.
Practica Deliei A. Prodan gravitează în jurul fotografiei şi scrisului. De la bucăţi de marmură şi beton, la metal şi cărămidă, lucrările ei dezvăluie o perspectivă nostalgică şi empatică. Lucrează predominant cu obiecte şi cărţi.
Andrei Arion trăieşte şi lucrează în Bucureşti, iar în practica lui artistică predomină sculptura şi instalaţia. În 2021 a expus la Galeria Jecza într-un summer show numit „Light Clarity Avocado Salad In The Morning”, iar în 2022 a făcut parte din expoziţia „At The Edge Of The World” care a avut loc la Fundaţia Art Encounters din Timişoara.
În cadrul expoziţiei „Back to Where It All Began”, ambii artişti au prezentat lucrări de artă orientate spre raportarea la spaţiu. Sculpturile lui Andrei Arion rezultă dintr-o nevoie de bază, dar tot mai dificil de satisfăcut, aceea de spaţiu. Lucrările sunt modulare, adaptabile din punct de vedere funcţional şi contextual de câte ori este nevoie. Practica Deliei A. Prodan îşi are originea în amintiri din copilărie, artista recreând spaţiul unui loc de joacă care nu mai există.
„Arta este indispensabilă atunci când vine vorba despre modelarea şi înţelegerea vieţii şi a lucrurilor care ne înconjoară. Din acest motiv, proiectul „The Artist, The Work And Everyone Who Comes To It” este probabil cea mai sinceră dovadă în acest sens. Tranziţia de la mediul sigur al spaţiului galeriei la spaţiul public ne invită să vedem imaginea de ansamblu şi interconectarea lucrurilor care se simt cumva ascunse sau poate chiar pierdute în contextul artei contemporane. De aceea, acest proiect nu încearcă să fie o structură tematică ermetică, ci mai degrabă un organism viu ce conectează poziţiile artistice individuale cu diverse comunităţi, care împreună reflectă schimbările din cadrul societăţii şi provoacă participantul să contemple momentul în care schimbarea devine din nou posibilă.” – precizează Tevž Logar, curatorul expoziţiei Back to Where It All Began deschisă la galeria Gaep în prima parte a anului şi cel care a integrat lucrările de artă în spaţiul public sub conceptul „The Artist, The Work And Everyone Who Comes To It”
Anterior proiectului „Lose a Step”, în cadrul programului Accelerator s-au desfăşurat 4 acţiuni de artă în spaţiul public: Bucureşti (The Library for Public Games. An Institute of Play project – online, Maria Mandea), Timişoara (Full of Merit, yet Poetical / Self-destructive Traces – Ana Maria Szöllösi), Constanţa (On the Same Line – Lucia Ghegu) şi din nou Bucureşti (Full of Merit, yet Poetic / Self-destructive Traces – Roberta Curcă).
Următoarele oraşe sunt: Cluj Napoca, Olteniţa, urmând ca ultimul performance de artă în spaţiul public să aibă loc în septembrie din nou la Bucureşti.
Finalizarea etapei de artă în spaţiul public va marca sfârşitul programului Accelerator. Mentorat şi Producţie pentru Artişti, început în luna octombrie 2021. Totodată, Asociaţia Culturală Eastwards Prospectus şi-a propus replicarea acestui proiect în comunităţi din România, din surse de finanţare alternative în raport cu proiectul de faţă, folosind best practice-ul Acceleratorului în beneficiul dezvoltării carierelor artiştilor din alte oraşe ale României.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.