Gala Premiilor UNITER, ediţia a 32-a, va avea loc luni, 27 mai, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti. Senatul UNITER a anunţat premiile de excelenţă, pentru întreaga activitate şi cele speciale.
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale.
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 26 februarie au fost decise următoarele premii:
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”: Valer Dellakeza, pentru o carieră excepţională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii
Premiul pentru întreaga activitate actriţă: Oana Pellea
Premiul pentru întreaga activitate actor: Dan Condurache
Premiul pentru întreaga activitate regie: Petrică Ionescu
Premiul pentru întreaga activitate scenografie: Viorica Petrovici
Premiul pentru întreaga activitate critică şi istorie teatrală „George Banu”: Miruna Runcan
Premii speciale
Premiul special se acordă actorilor Rodica şi Mugur Prisăcaru pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete
Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii din Bucureşti pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr
Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale „La câţiva oameni distanţă de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim şi „Tinereţe fără bătrâneţe”, workshop condus de Silviu Purcărete
Premiul preşedintelui UNITER - Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu - 30 de ani
Nominalizările pentru anul teatral 2023:
Cel mai bun spectacol
„1978” de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara
„Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti
Cea mai bună regie
Hunor Horváth pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, Teatrul German de Stat Timişoara
Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, Teatrul Metropolis Bucureşti
Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cel mai bun debut
Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa
Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
„No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerilla
„Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerilla
„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă şi Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociaţia Şangri-La Artistic Ground şi Teatrul Naţional Radiofonic
„Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerilla
„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
Cea mai bună scenografie
Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara
Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, conceptul, regia, muzica, coregrafia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cel mai bun actor în rol secundar
Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa
Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia şi versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar
Crenguţa Hariton pentru rolul Stareţa Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cel mai bun actor în rol principal
Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile Stephen Task, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti
Şerban Gomoi pentru rolul Don Juan, fiul lui Don Louis din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia şi versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huţuleac, Teatrul Metropolis Bucureşti
Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cea mai bună actriţă în rol principal
Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti
Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti
Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Mic Bucureşti
Cel mai bun critic de teatru: Oltiţa Cîntec, Mirela Patureau, Irina Wolf
Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută
„Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
„Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii
„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi
„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, Opera Comică pentru Copii Bucureşti
„Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcţia de scenă Selma Dragoş, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti
Cea mai bună muzică originală şi sound design
Grzegorz Bieńko pentru aranjamentele muzicale şi sound designul din „Anomalia” de Joanna Kowalska, un spectacol de Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Adrian Piciorea pentru muzica şi sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supravieţuire în secolul XXI de Yael Ronen şi Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, Teatrul Excelsior Bucureşti
The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cel mai bun video design
Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi
Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoş Alexandru Muşoiu, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
Cel mai bun lighting design
Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.