Camera a adoptat marţi, decizional, un proiect de lege iniţiat de liderul deputaţilor PNL Florin Roman prin care poliţia locală poate să dispună ridicarea unui vechicul staţionat pe domeniul public, în alte locuri decât drumul public marcate în acest scop. Iniaţiva legislativă reglementează obligaţiile instituţiilor publice, agenţilor economici şi celorlalte persoane juridice, precum şi obligaţiile persoanelor fizice. Legea votată de către deputaţi merge la promulgare.
Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.21/2002. Potrivit expunerii de motive, iniţiativa vizează, printre altele, redefinirea subiecţilor actului normativ, introducerea prevederii privind obligaţia de a asigura întreţinerea şi curăţenia terenurilor, altele decât cele care constituie împrejmuiri, unificarea prevederilor care reglementează obligaţiile instituţiilor publice, agenţilor economici şi celorlalte persoane juridice, cu cele care reglementează obligaţiile persoanelor fizice.
Conform proiectului de lege, asigurarea şi păstrarea curăţeniei şi ordinii pe teritoriul localităţilor, buna gospodărire a acestora şi respectarea normelor de igienă constituie o obligaţie fundamentală a autorităţilor administraţiei publice locale, a instituţiilor publice, operatorilor economici şi a altor persoane fizice şi juridice.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin potrivit prezentei ordonanţe consiliile judeţene şi consiliile locale, precum şi primarii vor adopta şi vor dispune măsurile ce se impun pentru asigurarea participării persoanelor fizice şi juridice, a instituţiilor publice şi operatorilor economici, cu sau fără personalitate juridică, la realizarea acţiunilor de înfăptuire şi păstrare a curăţeniei în interiorul localităţilor şi în afara acestora, la efectuarea la timp a activităţilor gospodăreşti”, mai arată iniţiativa de lege.
De asemenea, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi persoanele fizice şi juridice au obligaţia să efectueze lucrările de întreţinere şi curăţenie a clădirilor şi terenurilor aflate în proprietatea sau în folosinţa lor, a anexelor acestora, a incintelor, împrejmuirilor, precum şi a oricăror alte spaţii utilizate de acestea.
O altă obligaţiei care revine instituţiilor, persoanelor fizice şi juridice este să nu ocupe domeniul public cu vehicule în afara spaţiilor marcate expres de administratorul domeniului public.
„În cazul nerespectării obligaţiei, dacă un vehicul staţionează pe domeniul public, în alte locuri decât drumul public, poliţia locală poate dispune măsura tehnico-administrativă a ridicării vehiculului. Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public şi se realizează, pe durata a 24 de ore”, conform sursei menţionate.
Pe de altă parte, ridicarea vehiculului nu se dispune sau, dacă a fost dispusă, nu se pune în executare sau încetează, în cazul în care în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane.
Proiectul prevede faptul că cel care conduce vehiculului este „direct răspunzător în situaţia în care prezenţa unor persoane fizice şi juridice în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnicoadministrative”.
Printe alte obligaţii pe care le au instituţiile publice, persoanelor juridice şi fizice se numără:
„- depozitarea corespunzătoare a reziduurilor menajere, industriale, agricole, precum şi materialele refolosibile, numai în locurile special amenajate sau autorizate de autorităţile administraţiei publice locale.
- menţinerea curăţeniei trotuarelor, a părţii carosabile, a locurilor publice şi a locurilor de parcare pe care le folosesc.
- îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe trotuarele din dreptul imobilelor pe care le au în proprietate şi de pe locurile de parcare pe care le folosesc, potrivit normelor stabilite de consiliile locale;
- respectarea măsurilor stabilite pentru asigurarea igienei publice şi curăţeniei în localităţi.
- asigurarea curăţirii mijloacelor de transport şi a utilajelor la intrarea acestora pe drumurile publice.
- curăţarea şi întreţinerea şanţurile, rigolele şi podeţele aferente proprietăţii
- finalizarea construcţiile începute, pe baza autorizaţiilor eliberate de primari, în condiţiile şi în termenele stabilite de acestea”.
Dacă nu sunt respectate obligaţiile în termen de 30 de zile notificat de primar sau de persoanele împuternicite de el, edilul poate aproba executarea de către autoritatea administraţiei publice locale a acţiunilor de curăţare şi igienizare, dar pe cheltuiala proprietarilor notificaţi.
Senatul a respins proiectul, în calitate de prim for sesizat, pe 14 octombrie, iar votul Camerei a fost decizional. Prin urmare, iniţiativa merge la promulgare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.