Centrele de Îngrijire şi Asistenţă ale Asociaţiei ”Sfântul Gabriel cel Viteaz” au intrat în atenţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD) încă de anul trecut, când numeroase nereguli au fost constatate în respectivele aşezăminte, inspectorii dispunând zeci de măsuri de remediere, multe dintre aceste impuse managerului general al centrelor, preşedintelui Asociaţiei ”Sfântul Gabriel cel Viteaz”. Într-un comunicat dat publicităţii marţi, Ministerul Muncii, care prezintă rezultatele controalelor realizate în centrele care fac obiectul anchetei DIICOT, precizează că atât Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sector 3, cât şi reprezentanţii asociaţiei au transmis, la expirarea termenelor de implementare a măsurilor de remediere, că toate acestea au fost puse în aplicare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Cele mai multe nereguli au fost descoperite de către inspectorii sociali de la autoritatea care protejează interesele persoanelor cu handicap în Centrul de Îngrijire ”Sfântul Gabriel cel Viteaz” din Voluntari. 
Inspectorii au impus managerului general şi altor persoane implicate în activitatea din centru 24 de măsuri pentru remediere, după ce în centru au fost descoperite nereguli precum: lipsă de personal, lipsa accesului beneficiarilor la serviciile unui medic de familie sau ale medicilor specialişti, lipsa accesului la kinetoterapie, lipsa meniurilor care să respecte principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate necesare vârstnicilor suferinzi. Printre neregulile descoperite în acest centru se mai numărau: lipsa autorizaţiilor, a spaţiilor interioare adecvate sau a celor exterioare de relaxare şi mişcare, potenţiale riscuri de accidentare, împiedicare existente în curtea centrului, ce pot pune în pericol siguranţa beneficiarilor, existenţa unor dulapuri cu medicamente lăsate descuiate, fără o evidenţă care să arate cantitatea şi motivul pentru care unele medicamente au fost administrate celor internaţi. 
Inspectorii sociali au găsit inclusiv bătrâni ţinuţi la demisol, cerând mutarea personalului în acea zonă, unde nu era nici suficientă căldură, nici suficientă lumină. 
Astfel, una dintre măsurile impuse se referea la „clarificarea situaţiei celor 8 beneficiari - dacă aceştia locuiesc sau nu la demisolul clădirii. Din cauza faptului că spaţiile de la demisol sunt reci şi nu primesc suficientă lumină naturală, va fi luată în considerare varianta în care vor fi amenajate spaţiile de la parterul clădirii, prin mutarea personalului administrativ la demisol, astfel încât beneficiarilor cu afectări psihice/mentale grave să li se asigure condiţii de locuit decente, spaţii dotate şi utilate în conformitate cu MODULUL I - MANAGEMENTUL SERVICIULUI SOCIAL, Standard 2 - GĂZDUIRE prevăzut în Anexa 1 din Ordinul nr.82/2019”. Managerul centrului şi administratorul imobilului erau cei care ar fi trebuit să ducă la îndeplinire măsura. 
Un caz particular, al unui vârstnic bolnav de cancer şi cu afecţiuni pneumologice, a atras atenţia inspectorilor, aparent lăsat fără îngrijire medicală. În aceste condiţii, inspectorii au dispus „facilitarea de urgenţă a accesului domnului M.I.V. la consultaţii de pneumologie şi oncologie, precum şi la realizarea tuturor analizelor şi investigaţiilor recomandate de medicii specialişti. Totodată, beneficiarului i se va furniza întreaga medicaţie stabilită de medici şi i se va asigura o alimentaţie în acord cu recomandările medicale (hipocalorică, cu aport de legume proaspete”.
Controlul autorităţii pentru protecţia persoanelor cu handicap scotea în evidenţă şi chestiunea comportamentelor abuzive ale unora dintre beneficiari faţă de celelalte persoane internate, cerând soluţii pentru această problemă. 
Nu în ultimul rând, inspectorii constataseră, încă de anul trecut, că în centrul „Sfântul Gabriel cel Viteaz” o femeie fusese ţinută izolată şi ceruseră măsuri faţă de acest abuz. 
„Se va cerceta situaţia potrivit căreia beneficiara M.G. a fost izolată şi, în funcţie de rezultate, se va angaja răspunderea disciplinară a persoanelor implicate în izolarea beneficiarei”; era o altă măsură dispusă.
Inspectorii cereau de asemenea ca celor internaţi să şi se faciliteze legăturile cu familia şi prietenii aflaţi în afara centrului, semn că existau probleme şi în această privinţă. Probleme au fost constatate şi în ceea ce priveşte intimitatea celor internaţi, o cameră video fiind identificată în unul dintre dormitoare.
Conform unui comunicat dat publicităţii marţi de Ministerul Muncii, prin două adrese, transmise una anul trecut, cealaltă anul acesta, DGASPC Sector 3 anunţa că toate cele 24 de recomandări au fost puse în aplicare în centrul „Sfântul Gabriel cel Viteaz” din Voluntari. 
„Măsurile şi recomandările de mai sus au fost implementate de către angajaţii Asociaţiei Sfântul Gabriel cel Viteaz, cât şi de specialişti ai DGASPC S3 (conform adreselor din 13.12.2022, respectiv din 30.03.2023, emise de DGASPC Sector 3). Au mai fost transmise ANPDPD documente doveditoare şi rapoarte de monitorizare a centrului, realizate în cursul lunilor ianuarie, februarie şi martie de specialişti ai direcţiei, însoţite de fotografii, transmise prin poşta electronică de către reprezentanţii Asociaţiei. Facem precizarea că, la solicitarea organelor de cercetare penală, ANPDPD a transmis toate documentele solicitate ca urmare controalelor desfăşurate în legătură cu CIA Sfântul Gabriel cel Viteaz”, transmite, marţi, Ministerul Muncii.
Ministerul precizează: „ca urmare a încălcării drepturilor fundamentale ale beneficiarilor centrului, prin tratamente inumane ori degradante asupra acestora, prin care le-a fost pusă viaţa în pericol, AJPIS Ilfov a propus retragerea licenţei de funcţionare a serviciului social, iar prin Decizia nr. 698/06.07.2023, preşedintele ANPDPD a retras licenţa de funcţionare acordată centrului”.
În ceea ce priveşte alt centru al Asociaţiei „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, centrul „Armonia”, şi acolo controalele făcute anul trecut, în urma unor sesizări ale Centrului pentru Resurse Juridice au arătat nereguli. Bătrânii erau ţinuţi în frig, centrul nu avea avizele legale, nu asigura spaţiile prevăzute de lege, nu avea suficient personal iar unii dintre cei internaţi acolo aveau actele de identitate expirate. Probleme care ţin de comunicarea cu cei dragi din exterior şi de comportamentul abuziv al unora dintre cei internaţi în centrul Armonia, comportament necorespunzător gestionat, au fost de asemenea puse pe lista chestiunilor de rezolvat. 
Şi în acest caz, managerul general al centrului era responsabil pentru rezolvarea neregulilor, iar prin mijloace electronice, el a transmis, în aprilie anul acesta, documente şi  fotografii care arătau că acestea au fost remediate. 
„La data controlului în CIA „Armonia“ se găseau un număr de 29 de beneficiari, dintre care 15 beneficiari proveneau de la DGASPC Ilfov. ANPDPD a transmis adrese atât entităţii controlate, Asociaţia Sfântul Gabriel cel Viteaz, cât şi DGASPC Ilfov, însoţite de notele de monitorizare şi control, în vederea implementării măsurilor şi recomandărilor.  Prin adresa ANPDPD din 27.02.2023, au fost solicitate Asociaţiei Sfântul Gabriel cel Viteaz documente justificative cu privire la modul în care au fost remediate deficienţele constatate prin nota de monitorizare şi control. În data de 13.04.2023, Asociaţia a transmis ANPDPD documentele doveditoare, însoţite de fotografii, care au demonstrat remedierea problemelor identificate de echipa de monitorizare şi control”, subliniază Ministerul Muncii. Şi licenţa acestui centru a fost retrasă
De asemenea, centrul „Casa Cora", a mai făcut obiectul unei sesizări, dar pentru faptul că ANPDPD nu are competenţe de control în astfel de servicii sociale, sesizarea a fost redirecţionată Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), în vederea efectuării de verificări la serviciul pentru persoane vârstnice, în 28.12.2022, informează, marţi, Ministerul Muncii. 
Potrivit ANPIS, Centrul rezidenţial pentru persoane vârstnice Casa Cora era recent înfiinţat. Centrul existent anterior, respectiv Centrul rezidenţial de îngrijire şi asistenţă persoane dependente Casa Cora, a fost controlat de către inspectorii sociali din cadrul AJPIS Ilfov în perioada 04.01-05.01.2023. Controlul a fost solicitat de ANPIS ca urmare a petiţiei adresate ANPDPD. Au fost dispuse măsuri de remediere a abaterilor constatate constând în: îmbunătăţirea condiţiilor de hrană; angajarea de personal calificat; realizarea planului de formare a angajaţilor şi realizarea şi consemnarea informărilor obligatorii privind beneficiarii, cât şi angajaţii.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.