Majoritatea educatorilor români spun că trebuie să gestioneze situaţii de bullying, existând frecvent situaţii în care unii copii nu aveau, ocazional, cu cine să se joace la grădiniţă, arată o analiză realizată de organizaţia Salvaţi Copiii România. Studiul indică de asemenea faptul că la vârste mici copiii rar spun că sunt victimele bullyingului şi informează asupra comportamentelor specifice unui copil care este victima acestui fenomen.
O analiză de impact a unui program antibullying desfăşurat de Salvaţi Copiii România în 60 de grădiniţe, arată că, la începutul desfăşurării programului, 78% dintre educatori erau nevoiţi să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.
Rezultatele au fost colectate înaintea demarării proiectului „Să fim prieteni - Fără Bullying”, un program de prevenire a bullying-ului derulat în anul şcolar 2023-2024 în 60 de grădiniţe din Bucureşti şi judeţele Argeş, Buzău, Călăraşi, Dâmboviţa, Ialomiţa, Ilfov, Prahova şi Teleorman.
Programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoţională a 8.821 de copii cu vârste între 3 şi 6 ani din şi are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca. În cadrul acestuia, peste 600 de cadre didactice au dobândit competenţele necesare implementării metodologiei Free of bullying la clasă, iar peste 8.800 de părinţi au fost informaţi cu privire la metode educaţionale pozitive.
„70% dintre copiii preşcolari care au beneficiat de programul Să fim prieteni – Fără bullying au capacitatea de a-şi exprima emoţiile şi de a le gestiona într-un mod pozitiv (creştere de 12% faţă de evaluarea anterioară implementării programului); 83% dintre copii recurg la întrajutorare (creştere de 9%) şi 88% dintre copii au tendinţa de a se raporta pozitiv la cei care sunt diferiţi de ei (creştere de 9%). Referitor la atitudinea copiilor, 50% dintre specialişti constată reducerea comportamentelor agresive între copii. De asemenea, 98% dintre specialiştii care au beneficiat de formare, mentorat şi au lucrat cu metodologia Să fim prieteni – Fără bullying consideră că au dobândit instrumente pentru prevenirea bullyingului şi 65% dintre ei şi-au îmbunătăţit semnificativ colaborarea cu părinţii. În plus, 36% dintre părinţii implicaţi în program declară că gestionează mai bine conflictele între copii”, informează Salvaţi Copiii printr-un comunicat dat publicităţii miercuri.
Datele aceleiaşi analize arată că preşcolarii nu vorbesc acasă despre bullying, dar părinţii trebuie să fie atenţi la manifestările copiilor care pot semnala consecinţe ale bullyingului. Copiii victime ale bullyingului se îmbolnăvesc mai des decât cei care nu trec prin aceste experienţe, nu doresc să participe la activităţile de grup de copii şi deseori preferă să stea singuri şi nu vor să meargă la grădiniţă.
„Fenomenul de bullying este interiorizat puternic de copii, mai ales la vârste fragede, când interacţiunile sociale funcţionează ca plasă de siguranţă. Este crucial să prevenim şi să-i învăţăm pe copii cum să fie empatici, cum să rezolve situaţiile de conflict fără a-l vulnerabiliza pe celălalt şi cum să-şi manifeste emoţiile pozitiv. Bullyingul este un fenomen grav şi, atunci când apare la vârste fragede, consecinţele lui vor fi dificil de corectat pe termen lung: izolarea, somatizările, lipsa de încredere. Programul propus de Salvaţi Copiii are impact dovedit în toate grădiniţele cu care am lucrat, indiferent de mediul social: 64% dintre specialişti au remarcat îmbunătăţirea climatului educaţional”, a declarat preşedintele executiv al Salvaţi Copiii România, Gabriela Alexandrescu.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă.
Mai mult, jumătate dintre elevii din şcolile din România declară că sunt victime ale bullyingului în mod constant. Procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022. Tot în această perioadă a crescut procentul celor care au fost martori ai situaţiilor de bullying de la 73% la 81%, potrivit studiilor Salvaţi Copiii România.
Programul derulat de organizaţie în grădiniţele din România va continua, numărul unităţilor preşcolare implicate în proiect urmând a creşte la o sută.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.