Interviu acordat de către Adelin David, Managing Partner „David Avrămiţă & Asociaţii”

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

David, Avrămiţă şi Asociaţii” este o societate care oferă asistenţă juridică în toate domeniile dreptului, precum drept penal, drept fiscal, drept administrativ, drept societar şi comercial, litigii şi arbitraje internaţionale, energie şi resurse naturale, drept financiar-bancar etc.

Adelin David, unul dintre fondatorii societăţii de avocatură „David Avramiţă şi Asociaţii” a stat de vorbă cu echipa Legal Marketing, oferind răspunsuri şi detalii despre specificul societăţii, politicile etice după care aceasta îşi desfăşoară activitatea, însă şi opinii despre mediul actual în care business-urile caută să se menţină şi să se dezvolte. Cu o cazuistică variată, preponderent în domeniul litigiilor, atât civile cât şi penale, dar şi în ceea ce priveşte consultanţa juridică, având un  portofoliu variat de clienţi incluzând atât persoane fizice sau juridice de ordin privat, dar şi instituţii publice sau organisme private dar finanţate din fonduri publice, „David Avramiţă şi Asociaţii” are un rol semnificativ în modificarea statutului şi/sau a regulamentului de funcţionare atât aparţinând unor entităţi de drept public, dar şi privat, ceea ce a condus la o mai bună organizare şi funcţionare a acestora, permiţând dezvoltarea de proiecte în beneficiul tinerilor, studenţilor, dar şi al minorităţilor etnice ori persoanelor defavorizate.   

Avocatura este o vocaţie, fără îndoială. Ca şi în cazul medicilor, discutăm despre vieţi de oameni (libertăţi, constrângeri). Cum s-a manifestat această vocaţie pe scena juridică din perspectiva dumneavoastră? Rămâne loială jurământului de început?

Înainte de a răspunde efectiv la întrebarea dumneavoastră, doresc să precizez că răspunsul meu va viza exclusiv conduita proprie, precum şi pe cea a avocaţilor din cadrul „David, Avrămiţă şi Asociaţii”.

Desigur, atunci când vorbim despre vocaţie în profesia de avocat, este corect a afirma că aceasta reprezintă chiar motorul activităţii noastre profesionale şi principiul călăuzitor pe care îl urmăm cu toată forţa pentru a fi respectat şi, totodată, pentru a corecta orice derapaj din partea altor actori de pe scena juridică, derapaje care sunt de natură a afecta atât drepturile clienţilor noştri, cât şi legalitatea procedurilor judiciare.

Consider că tocmai această misiune a noastră pentru a proteja drepturile clienţilor şi principiile fundamentale după care ar trebui să se ghideze orice practicant al dreptului, este motivul pentru care cetăţenii apelează pe termen lung la serviciile noastre, dincolo de pregătirea noastră teoretică şi expertiza acumulată în anii de activitate.

A fi conştienţi de puterea pe care o avem asupra vieţilor de oameni, aşa cum subliniaţi dumneavoastră, este cea mai mare provocare, iar comparaţia cu rolul medicilor este una care întruneşte întocmai responsabilitatea, exigenţa şi cel mai important detaliu care face diferenţa, profesionalismul.

Deci, DA, fără o vocaţie integral loială jurământului de început, consider că nu ne putem îndeplini misiunea. A ne dezice de acest lucru, ne-ar face incompatibili cu însărcinarea profesională şi socială cu care am fost învestiţi.

Dacă ar fi să ne raportăm la anul 2024, care sunt principalele concluzii pe care le putem trage? Ne aflăm în prag de un nou şir de modificări legislative. Ce efecte pot atrage?

Mărturisesc că dacă la debutul meu profesional modificările legislative abundente în frecvenţă şi conţinut pe care le-am traversat mă îngrijorau profund, odată cu trecerea anilor atât eu, cât şi colegii mei din cadrul „David, Avrămiţă şi Asociaţii” am devenit extrem de adaptabili, acest lucru putându-se realiza datorită unei cazuistici foarte variate şi necesităţii de adaptare permanentă la noi realităţi.

Desigur că impredictibilitatea legislativă a generat şi va genera dificultăţi în special clienţilor noştri atât persoane fizice, cât şi juridice, atât de ordin public, cât şi privat. Tocmai aici, însă, intervine rolul nostru de a îi sprijini permanent pentru ca, la rândul lor, să se adapteze, folosind  toate pârghiile legale existente.

Sigur că modificările din „Ordonanţa trenuleţ”, creşterea salariului minim pe economie, eliminarea unor facilităţi fiscale, vor avea consecinţe majore în cadrul mediului de afaceri şi, probabil, chiar vor determina eliminarea anumitor jucători care nu vor reuşi să se adapteze. Mai grav, apreciez că întregul context politico-economic poate genera reticenţă din partea investitorilor străini şi chiar retragerea unora deja prezenţi în ţara noastră.

Este clar, însă, că rolul nostru, al  societăţilor de avocatură în acest context este unul vital, în primul rând realizarea unei corecte informări a actorilor, dar şi prin transpunerea fidelă potrivit intereselor clienţilor noştri, a tuturor modificărilor legislative, pentru o adaptare eficientă, la cel mai înalt nivel pentru a limita orice consecinţă nedorită ce ar putea fi generată de necunoaşterea unor dispoziţii legislative cu impact în situaţia dată.

Care au fost cele mai prezente speţe în portofoliul societăţii „David, Avrămiţă şi Asociaţii” în anul 2024? Vă rugăm să ne oferiţi câteva detalii despre acestea.

Astfel cum am punctat mai sus, cazuistica noastră este una variată, preponderent în domeniul litigiilor, atât civile cât şi penale, dar şi în ceea ce priveşte consultanţa juridică, având un  portofoliu variat de clienţi incluzând atât persoane fizice sau juridice de ordin privat, dar şi instituţii publice sau organisme private dar finanţate din fonduri publice. Cu clienţii noştri am construit relaţii durabile, reprezentându-i cu succes în cadrul litigiilor derulate însă le-am acordat şi sprijinit din punct de vedere juridic pentru o mai bună organizare şi funcţionare.

Societatea noastră  a finalizat cu succes numeroase litigii în cadrul contenciosului administrativ, cu titlu de exemplu menţionând mai multe soluţii favorabile în contradictoriu cu organele fiscale, având ca obiect anularea unor decizii de impunere şi de atragere a răspunderii solidare, diverse litigii cu funcţionari decurgând din încălcarea obligaţiilor profesionale, inclusiv în ceea ce priveşte regimul documentelor clasificate, constatarea nulităţii absolute a unor contracte încheiate în dauna unor instituţii publice, obligarea unor persoane fizice sau juridice la acoperirea prejudiciilor aduse domeniului public al statului român aflat în administrarea unor ministere prin  instituţiile din subordine etc. 

Nu în ultimul rând, împreună cu echipa mea, am obţinut mai multe succese în domeniul dreptului penal, concretizate în soluţii favorabile clienţilor noştri, pronunţate în cadrul unor dosare complexe derulate pe parcursul  mai multor ani în ceea ce priveşte acuzaţii din sfera gulerelor albe, apărând politicieni sau oameni de afaceri care s-au confruntat cu oprobiul societăţii ca urmare a acestor acuzaţii ce s-au dovedit a fi, în final, nefondate. Aceste soluţii au generat şi procese civile în care am obţinut inclusiv daune morale pentru prejudiciile suferite în plan social şi nu în ultimul rând emoţional de către clienţii noştri. 

Pentru a exemplifica câteva astfel de cazuri menţionez:

  • Reprezentarea cu succes, inclusiv in fata  Înaltei Curte de Casaţie şi Justiţie a unei instituţii publice aflată în subordinea unui minister, în vederea recuperării unui prejudiciu de aproximativ 10 milioane lei.  Prejudiciul a fost produs în legătură cu clădirea din cadrul unui Complex aflat în domeniul public unde funcţionează  un cunoscut club privat, care a fost distrusă de un incendiu puternic. Societatea care administrează clubul a fost obligată în mod definitiv la plata contravalorii acesteia, a costurilor de demolare, precum şi la achitarea în cuantum majorat a chiriei datorate pe întreaga perioadă în care nu şi-a îndeplinit obligaţia de a face investiţii asupra clădirii care a ars.
  • Obţinerea unei soluţii favorabile prin admiterea  de către ICCJ  a recursului formulat în numele unei persoane juridice si anularea Deciziei de impunere şi a Raportului de Inspecţie Fiscală emise de organele fiscale care apreciaseră că au fost săvârşite fapte de evaziune fiscală, în urma unor solicitări ale organelor de urmărire penală. ICCJ a admis recursul formulat şi a dispus anularea unor obligaţii de plată  suplimentară  în cuantum de cca 5.000.000 lei.
  • Reprezentarea cu succes, inclusiv în faţa instanţei supreme  a unei persoane fizice si obţinerea anulării Deciziei de atragere a răspunderii solidare emise de organele fiscale prin care fusese antrenată răspunderea clientului nostru pentru un prejudiciu în cuantum de cca 29.6 mil. lei.
  • Avocaţii din cadrul “David, Avrămiţă şi Asociaţii” au reprezentat cu succes în faţa  Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cel mai important organism reprezentativ care activează pentru sprijinirea şi dezvoltarea comunităţilor celei mai mari minorităţi etnice, obţinând respingerea recursului formulat de o persoană fizică împotriva deciziei de sancţionare de către Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării, sancţiune contravenţională aplicată pentru discursul acestuia, exprimat prin postări publicate pe reţeaua de socializare Facebook, care a fost calificat ca fiind inclus în sfera discursului urii pe criteriul originii/apartenenţei etnice.
  • Obţinerea unei soluţii de achitare în primă instanţă într-o cauză penală intens mediatizată, cunoscută sub numele de ”Dosarul diamantelor” pentru clienta noastră care a fost trimisă în judecată sub aspectul comiterii Infracţiunii de complicate la infracţiunea de Spălare a banilor, fiind acuzată că ar fi ascuns originea ilicită a unor bunuri şi bijuterii în valoare de peste trei mil. de euro, fiind ridicate şi toate măsurile asigurătorii instituite în cauză.

Toate aceste rezultate obţinute în cursul anului 2024 în cadrul unor speţe complexe reprezintă rezultatul dedicaţiei şi profesionalismului echipei de avocaţi din cadrul „David, Avrămiţă & Asociaţii” şi o confirmare a rezultatelor obţinute în anii anteriori, precum soluţia de achitare obţină cadrul căii extraordinare de atac a recursului în casaţie în cauza cunoscută publicului sub numele de ”Dosarul Colectiv”. Aceasta este o cauză reper, atât din perspectiva reuşitei profesionale a societăţii noastre de avocaţi, cât şi din perspectiva impactului social pe care l-a avut tragedia din toamna anului 2015.

Putem spune că sunteţi avocat, dar şi antreprenor în acelaşi timp. Rolul de Managing Partner vă pune în faţa anumitor decizii de management. Cum priviţi această latură antreprenorială şi ce responsabilitate implică?

Rolul de Managing Partner reprezintă o componenţă semnificativă a activităţii mele profesionale, care implică o mare răspundere în ceea ce priveşte activitatea, randamentul şi reuşitele societăţii noastre de avocaţi, dar şi în formarea şi dezvoltarea avocaţilor colaboratori.

De asemenea, implică un cumul complex între a conduce şi a inspira o echipă, dar şi a oferi o viziune pe termen lung şi a crea o cultură organizaţională solidă.

Recunosc, acest rol reprezintă o provocare în plus pentru că nu este de ajuns să fiu un lider, ci este nevoie să gestionez situaţii dificile şi să mă transpun în fiecare dintre persoanele care fac parte din societatea de avocaţi pe care o coordonez. Astfel, ţintind spre creştere şi inovare, înseamnă să îmi asum rolul de avocat coordonator, de partener dar şi de mentor, să înţeleg nevoile, aspiraţiile şi provocările fiecăruia, pentru că îmi doresc să creez un mediu familial, unde fiecare membru al echipei să simtă că poate performa la cel mai înalt nivel şi, ca atare, să  oferim clienţilor noştri servicii de excelenţă.

Consider că deţin calităţile şi expertiza atât de  necesare pentru a fi un bun lider şi urmăresc permanent stimularea şi încurajarea avocaţilor din cadrul echipei noastre, precum şi promovarea valorilor pe care le împărtăşesc cu partenerii mei.

Vă regăsiţi în generaţia care doreşte să aducă un aport, o schimbare în acest sistem?

Ca orice actor în domeniul juridic, m-am confruntat şi eu cu situaţii în care sistemul şi-a dovedit limitele sau chiar incapacitatea de a funcţiona în condiţii optime, de a îşi proteja cetăţenii şi sunt, deci, de acord că pot fi aduse multe îmbunătăţiri acestuia. Nu sunt însă de acord cu distrugerea sau renunţarea la ce s-a construit până la acest moment şi tind să  cred  faptul că schimbările trebuie să pornească mai întâi de la un plan coerent şi asumat la nivelul fiecărui actor de pe scena juridică, numai aşa putându-ne apropia de ceea ce numim atingerea dezideratului judiciar si, in cele din urma, social  urmărit.

Care este strategia după care se ghidează societatea pe care o reprezentaţi şi cum se diferenţiază aceasta? Discutăm de o concurenţă din ce în ce mai mare…

Profesionalismul şi experienţa echipei de avocaţi care lucrează în cadrul societăţii, organizarea funcţională, precum şi relaţia permanentă cu colaboratorii externi (experţi, contabili, notari, executori judecătoreşti, traducători autorizaţi) fac posibilă acordarea unei asistenţe complexe şi specializate în toate domeniile dreptului. Este nevoie ca strategiile şi metodele de lucru să fie particularizate în funcţie de nevoile clienţilor.

În plus, îmi doresc ca fiecare client să simtă şi să ştie că este prioritar pentru mine şi pentru echipa mea. Consider că acest parteneriat trebuie să fie bazat pe încredere, comunicare şi respect reciproc. Dar cum altfel ar putea fi atunci când vorbim de “vieţi omeneşti”?

Astfel cum am precizat, ceea ce ne recomandă este reprezentat, pe de o parte de profesionalismul cu care abordăm orice speţă sau cauză, iar pe de altă parte combativitatea de care dăm dovadă pentru apărarea drepturilor clienţilor – componenta esenţială a loialităţii faţă de aceştia şi faţă de lege. Toate aceste atribute, cărora li se adaugă capacitatea de a ne adapta permanent în situaţii de impredictibilitate legislativă fac ca echipa din cadrul “David, Avrămiţă şi Asociaţii” să fie una extrem de competitivă.

Ce resurse şi instrumente ar trebui să fie disponibile pentru companii în această perioadă de „tranzit” către noi modificări?

În primul rând, este nevoie de o cunoaştere aprofundată a noii legislaţii şi a efectelor pe care le generează, fiind necesar, în acest sens, ca managerii societăţilor să apeleze la expertiza unor jurişti bine pregătiţi profesional şi cu o expertiză relevantă pentru domeniul lor de activitate. Totodată, este esenţial ca toate companiile să beneficieze si de serviciile unor experţi contabili, în final fiind necesar ca toţi aceşti specialişti să coopereze pentru a asigura supravieţuirea şi, mai mult, dezvoltarea afacerilor în contextul economic, social şi politic extrem de dificil din pricina lipsei de previzibilitate.

Mentalitatea la nivel de individ s-a schimbat. Astăzi, oamenii şi societăţile angajează un avocat pe baza recomandărilor, a rezultatelor obţinute şi a disponibilităţii de a se dedica respectivelor cauze, în detrimentul numelui, vârstei şi a numărului de avocaţi pe care îl are o societate de avocatură. Empatizaţi cu această afirmaţie?

Concurenţa, în activitatea noastră profesională reprezintă drumul către progres, prin urmare concurenţa generează evoluţie prin autodepăşire profesională permanentă. În condiţii fireşti şi legitime, concurenţa este compatibilă cu un climat profesional sănătos.

Având stabilite aceste coordonate, nu pot afirma decât ca DA, nu doar că empatizez, dar rezultatele obţinute, disponibilitatea de a te dedica unei cauze şi loialitatea faţă de lege şi client reprezintă criteriile după care ne ghidăm în cadrul „David, Avrămiţă şi Asociaţii”.

La finalul zilei, persoana juridică este un cumul de persoane fizice, cu scopuri individuale. Cum echilibraţi, în definitiv, această balanţă, tocmai pentru a nu crea „conflict de interese” între cele două entităţi?

Foarte bună întrebarea dumneavoastră şi foarte frumos formulată!

A lucra cu oamenii este frumos si provocator, deopotrivă, dar şi dificil în anumite situaţii.

Ceea ce ne ţine uniţi pe noi este reprezentat de împărtăşirea valorilor comune, dar şi respectul şi aprecierea pe care le manifestăm şi le reafirmăm în fiecare decizie şi activitate pe care o desfăşurăm.

Prin urmare, valorile profesionale comune reprezintă condiţia primordială, sine qua non, pentru o funcţionare excelentă a oricărei echipe. Mai departe, este rolul liderului de a sublinia permanent că binele individual nu poate fi obţinut fără a obţine, în prealabil, binele comun.

Sintetizând, consider că în mare parte rolul meu este îndeplinit cu succes din această perspectivă dacă reuşesc să îmi conving colegii de importanţa evoluţiei comune, ca scop în sine, după regula cel mai sintetic subliniată de către romancierul Alexandre Dumas, respectiv „Toţi pentru unul, unul pentru toţi”.

Dacă ar fi să ne limităm la un singur cuvânt reprezentativ pentru anul 2024, care fi acesta?

De departe cuvântul care poate descrie cel mai bine anul 2024 pentru mine, din punct de vedere profesional, este EVOLUŢIE!

Evoluţie, deoarece a fost un an al schimbărilor, al noilor începuturi, al sacrificiilor pentru îndeplinirea obiectivelor si al  păstrării principiilor care m-au ghidat profesional şi o vor face în continuare.

Într-adevăr, consider că obţinerea confirmării profesionale, a statutului de avocat integru şi excelent pregătit se pot realiza doar prin efort deosebit, consecvenţă şi, uneori, sacrificii, iar 2024 a fost un an al Evoluţiei prin Sacrificiu către Succes.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.