Fostul comisar european pentru Transporturi Adina Vălean, în prezent europarlamentar, afirmă că decizia prin care CJUE a anulat prevederea din Pachetul Mobilitate care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional confirmă ceea ce a susţinut încă de la începutul mandatului său, respectiv că această prevedere este ilegală. Vălean consideră decizia CJUE ”o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei,”
“Curtea a confirmat ceea ce am susţinut încă de la începutul mandatului meu: obligaţia de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni este ilegală. Pachetul Mobilitate a fost primul dosar din mandatul meu de comisar şi de la bun început m-am opus ferm acestei prevederi”, declară fostul comisar european.
Ea aminteşte că pentru a argumenta impactul negativ şi pentru a contracara poziţia unora din statele vestice, a comandat un studiu, publicat la începutul anului 2021, care a arătat că această măsură ar creşte emisiile de CO₂ ale transportului rutier cu 4,6% şi ar duce la întârzieri mai mari la graniţele non-Schengen.
Adina Vălean explică faptul că industria transportului rutier din Estul Europei este extrem de competitivă şi crucială pentru dezvoltarea regiunii, iar pentru România, sectorul transporturilor rutiere de marfă a avut în 2023 o valoare estimată de 17 miliarde de euro şi este vital ca acesta să rămână competitiv şi să beneficieze de legi echitabile.
”Această decizie este o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei, permiţându-le să îşi dezvolte afacerile fără constrângeri inutile impuse de reglementări discriminatorii”, precizează fosut comisar european pentru Transporturi.
Ministerul Afacerilor Externe a anunţat, vineri, decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, care a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire.
Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii salută hotărârea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 4 octombrie 2024 în cauza C-547/20, România împotriva Parlamentului European şi a Consiliului.
”Prin respectiva hotărâre, instanţa UE a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire. Reprezentarea juridică a statului român în acest dosar a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, sprijinit de jurişti ai Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe”, arată MAE în comunicatul de presă.
Hotărârea pronunţată astăzi este rezultatul eforturilor susţinute, dar şi al bunei colaborări dintre Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerul Muncii şi Securităţii Sociale şi Consiliul Concurenţei.
MAE precizează că această hotărâre este definitivă.
Pachetul Mobilitate I este alcătuit din 3 acte legislative, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 31 iulie 2020:
- Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor;
- Regulamentul (UE) 2020/1055 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier;
- Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.
Iniţierea cauzei C-547/20 face parte din demersurile realizate de România în vederea anulării unor prevederi din Pachetul Mobilitate I considerate ca având implicaţii negative asupra pieţei interne şi a competitivităţii transportului de mărfuri în UE.
Dincolo de iniţierea de acţiuni în anularea parţială a Pachetului Mobilitate I România a intervenit în susţinerea acţiunilor în anulare declanşate de alte 6 state membre - Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta şi Polonia.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.