Preşedintele interimar al USR Cătălin Drulă l-a acuzat pe şeful statului că a trădat societatea civilă deoarece „vrea o militarizare a guvernării şi a administraţiei”. „Vedem că apără serviciile secrete chiar şi când sunt suspecte că au deturnat fonduri operative”, a mai spus Drulă. USR are un set de propuneri care are ca esenţă întărirea controlului civil real asupra serviciilor secret, a adăugat el.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Mă adresez astăzi tuturor autorilor necunoscuţi ai pachetului de legi care creşte puterea serviciilor secrete asupra profesorilor, asupra medicilor, asupra oricărui cetăţean al acestei ţări. Niciun om din această ţară nu-şi doreşte să trăiască sub supravegherea serviciilor sau să trăiască într-o permanentă stare de urgenţă mascată, sau să ajungă, obligat, colaborator al serviciilor secrete.  Nimeni nu mai vrea categorii speciale şi noi imunităţi în faţa justiţiei, dar fix asta vedem că doreşte sistemul prin fantomaticul pachet de legi pentru siguranţa naţională. Oamenii ăştia trebuie să înţeleagă ceva: nu contează cine eşti sau unde lucrezi, dacă ai furat, dacă ai deturnat, dacă ai abuzat sau ai primit mită, plăteşti ca orice cetăţean, conform legii, şi nu trebuie pentru asta aprobare directă de la preşedintele Iohannis”, a afirmat Cătălin Drulă, într-o conferinţă de presă.â

El a mai spus că „Klaus Iohannis a trădat societatea civilă”.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

„Vedem că vrea o militarizare a guvernării şi a administraţiei, vedem că apără serviciile secrete chiar şi când sunt suspecte că au deturnat fonduri operative. Şi aici mă refer la celebrul caz al fostului şef al serviciului secret din MAI, care a fost cercetat pentru deturnare de fonduri şi care a primit un NUP, care s-a bazat şi pe o opinie a administraţiei prezidenţiale. Şi spunem foarte clar: serviciile secrete nu au voie să fie deasupra legii. Până acum nu am văzut pe cineva, am văzut că nimeni nu şi-a asumat acest pachet de legi care este o trădare a libertăţii pentru care românii au luptat şi au murit în 1989. Nu avem voie să ne uităm impasibili la subordonarea totală a României faţă de serviciile secrete”, a mai precizat Drulă.

„Românii nu au votat SRI şi SIE, românii au votat un Parlament şi un preşedinte, aşa că haideţi, asumaţi-vă, ieşiţi în faţă cu legile dacă asta este ce vreţi pentru România”, a mai spus Drulă. 

„Asumaţi-vă că vreţi să-i interceptaţi pe profesori şi pe medici, spuneţi-le de unde a răsărit, aşa ca o floricică din pădure, legea asta. Legile trebuie să fie făcute de oameni politici, asta este esenţa democraţiei, eşti votat, ajungi parlamentar, faci legi şi răspunzi, oamenii te trag de mânecă când greşeşti. Nu putem avea legi făcute prin sertare, care cad din serviete, nu înţelegem exact cum au apărut. USR vine astăzi cu un set de propuneri care are ca esenţă întărirea controlului civil real asupra serviciilor secrete. Avem un raport integral realizat de Departamentul de Politici Publice al USR, un studiu comparativ cu alte ţări, vedem bune practici din Europa, un raport pe care îl veţi primi imediat după această conferinţă”, a anunţat liderul interimar al USR.

Printre propunerile USR pentru legislaţia în domeniul securităţii naţionale se numără:

1.Control parlamentar după model german, asta înseamnă:

- Reorganizarea comisiilor parlamentare de supraveghere cu includerea comisiilor pentru drepturile omului care să investigheze utilizarea mijloacelor tehnice speciale prin care se restrâng drepturi constituţionale ale cetăţenilor români. 

- Dreptul comisiilor parlamentare prevăzut explicit de a verifica activităţile serviciilor pe tot parcursul operaţiunilor şi înainte, şi când sunt în curs şi post, potrivit tuturor recomandărilor internaţionale.

- Audierea anuală în şedinţe publice, nu şedinţe secrete cum se întâmplă la Comisia SRI, a directorilor serviciilor de informaţii, a prim-ministrului, care este şi vicepreşedinte CSAT, a miniştrilor care au în subordine servicii secrete, respectiv cei ai Internelor şi Apărării.

- Preşedinţie rotativă a comisiei de supraveghere între partidele aflate la putere şi cele din opoziţie, aşa fac Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Slovacia, Slovenia, printre altele. În prezent, controlul SRI/SIE este asupra comisiilor din partea lor prin capturarea preşedinţilor de comisie pentru că nicio activitate de control nu poate fi realizată fără aprobarea acestora, iar ei, de regulă, nu avizează controlul. Practic activităţile comisiilor sunt blocate de preşedinţii lor.

- Paritate între putere şi opoziţie în comisiile speciale de supraveghere.

O altă propunere ar fi crearea unei subcomisii comune Senat - Camera Deputaţilor, formată din membri ai comisiilor de buget şi finanţe, care să aibă acces la execuţiile bugetare detaliate ale serviciilor secrete, inclusiv la cheltuielile operative.

„E normal ca cheltuirea banilor de către serviciile secrete să fie urmărită de către Parlament, în mod real”, a subliniat Drulă.

2. Crearea funcţiei de Avocat al Poporului în relaţia cu serviciile secrete (cu aparat propriu format din experţi independenţi şi din societatea civilă, experţi în securitate naţională, tehnologia informaţiei şi asta se poate crea în cadrul Comisiei pentru abuzuri a Camerei Deputaţilor sau în cadrul instituţiei Avocatului Poporului generală care deja există.

Aici e nevoie şi de protejarea legală a avertizorilor de integritate din serviciile secrete. Atribuţiile sunt verificarea, la sesizarea cetăţenilor, a mandatelor de interceptare pe siguranţa naţională.

3. Interdicţia legală de a folosi în operaţiuni desfăşurate pe teritoriul României firme sub acoperire şi acoperiri în politică, justiţie, presă sau în societatea civilă. Nu au ce căuta securişti în aceste domenii. Reglementarea tuturor activităţilor sub acoperire, inclusiv externe, astfel încât ˝acoperirile¨să fie identităţi şi activităţi simulate, adică false.

4. Un sistem de control intern în Comunitatea Naţională de Informaţii despre a cărui activitate nu ştim nimic.

„Am fi venit în procesul de elaborare cu aceste propuneri, dar legile nu sunt publice, nu sunt dezbătute şi nu sunt asumate de nimeni. Alături de mine sunt colegii care vor face parte din această comisie, special înfiinţată pentru legile siguranţei naţionale, şi ne vom lupta ca la Verdun cu ei, şi acolo, şi în plen, şi la instituţiile europene, peste tot, ca o asemenea nenorocire, cum sunt aceste legi, să nu se întâmple României. Pentru că aceste iniţiative legislative, de fapt, legalizează unele puteri pe care serviciile le-au dobândit deja, prin pârghii de control şi influenţă netransparente asupra clasei politice, dar acum vor şi acoperirea legală. Asistăm deja la o captură a statului, de către SRI în special, prin folosirea instituţiilor în favoarea agendei serviciilor secrete, o agendă nevalidată prin vot democratic şi complet ascunsă cetăţenilor. Vedem cum astăzi Parlamentul şi Guvernul sunt pline de absolvenţi ai şcolilor serviciilor secrete, de tot felul de mediocri cu diplome de la servicii care iau decizii, care influenţează viaţa a milioane de oameni. Asta numai democraţie nu mai e. Controlul civil asupra serviciilor secrete trebuie întărit şi cu şi fără acest pachet de legi. Vă mai dau două exemple: CSAT nu a mai publicat un raport din 2015, iar hotărârile lor sunt secrete. Nu am văzut niciodată un raport despre cum cheltuiesc bugetele serviciile secrete şi, aşa cum spuneam, activitatea comisiilor este grav viciată de politizare”, a mai afirmat Cătălin Drulă.

El a adăugat că o putere prea mare a serviciilor va duce la sărăcie.

„Ştiu că suntem într-o perioadă grea, iar cetăţenii sunt atenţi la principala problemă a României care este criza economică şi că problema asta a serviciilor şi a puterii lor pare abstractă, dar asta, puterea serviciilor este calea către sărăcie, sunt statele autoritare, sunt cele în care cetăţenii trăiesc mai prost, nu sunt liberi, nu se dezvoltă activităţi economice libere, economia nu creşte, oamenii emigrează. Şi nu este în regulă într-o democraţie ca oamenii care iau decizii şi influenţează viaţa de zi cu zi să nu fie la vedere şi să răspundă politic”, a completat liderul interimar al USR.

„În numele USR cer ca numele persoanelor care au scris aceste proiecte fantomă să fie făcute publice şi să demisioneze din funcţiile pe care le deţin. Nu este suficient ca aceste proiecte să fie ajustate pe ici pe colo, nu suntem cobai să fim testaţi cu o variantă a proiectelor şi apoi să fie adusă alta, cine a putut gândi aşa ceva are reflexe profund antidemocratice şi dacă este director de serviciu secret, trebuie să plece de acolo. Sunt oameni nepotriviţi pentru aceste funcţii, care nu înţeleg democraţia şi drepturile cetăţenilor. Nu pot încheia fără să comentez declaraţia preşedintelui Iohannis despre acest pachet de legi, este halucinant cum problema sa este că cineva a dat proiectul pe surse în presă şi ameninţă această persoană care, în contextul actual, funcţionează exact ca un avertizor de integritate. Asta arată încă o dată că lui Iohannis îi este frică de dezbatere şi transparenţă şi marele lui proiect pentru România este liniştea peste furăciune, pe care i-o asigură şi această militarizare a societăţii”, a conchis Drulă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.