Ucraina se străduieşte să expedieze cât mai multe cereale în această vară, profitând de câştigurile militare pe care le-a obţinut în zona Mării Negre pentru a-şi creşte exporturile, chiar dacă Rusia i-a atacat porturile, relatează Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ucraina este un important producător mondial de grâu şi porumb, iar înainte de invazia Rusiei în 2022, ţara exporta aproximativ 6 milioane de tone de cereale pe lună pe Marea Neagră.

Vânzările de cereale sunt o sursă crucială de venituri şi, în timp ce preţurile globale sunt slabe, fermierii ucraineni, lipsiţi de bani, nu au de ales decât să continue exporturile, deoarece trebuie să finanţeze următorul sezon de însămânţare de iarnă.

Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast, ACUE
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed, ARB
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank, ACUE
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris

Ucraina şi-a dublat exporturile de produse alimentare în iulie, ajungând la peste 4,2 milioane de tone faţă de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit datelor sindicatului ucrainean al comercianţilor UGA, în pofida intensificării atacurilor ruseşti asupra portului Odesa, un centru-cheie de export la Marea Neagră, şi Izmail, un port important de-a lungul Dunării prin care transportă cereale în Europa.

Ucraina nu a raportat încă destinaţiile exporturilor sale din luna iulie, dar în sezonul trecut a exportat cea mai mare parte a grâului său către Spania, Egipt şi Indonezia, iar porumbul său s-a îndreptat în principal către Spania şi China.

Creşterea vine în ciuda scăderii producţiei din acest sezon, cauzată de întreruperile legate de război, şi nu există nicio garanţie că Kievul poate menţine tendinţa în întregul sezon 2024/25.

"Facem totul pentru ca afacerile să se simtă confortabil chiar şi în condiţii de război", a declarat pentru Reuters Dmitro Barinov, directorul adjunct al Autorităţii portuare maritime din Ucraina.

Exporturile sunt o combinaţie de grâu din noul sezon şi porumb din stocurile rezultate în urma recoltei excepţionale de anul trecut.

În iulie anul acesta, Ucraina a exportat 3,7 milioane de tone de produse agricole prin Odesa şi 569.000 de tone pe Dunăre, comparativ cu 291.000 de tone prin Odesa şi 2,07 milioane de tone pe Dunăre în iulie 2023.

În lunile iunie şi iulie, din celelalte două porturi ucrainene operaţionale la Marea Neagră, Ciornomorsk şi Pivdenni, au fost efectuate şase transporturi de porumb către Rotterdam, cel mai aglomerat port din Europa, şi Cartegna din Spania, conform datelor separate privind transportul maritim furnizate de LSEG.

Până în iulie, Ucraina a expediat, de asemenea, încărcături către China, Egipt şi Turcia, conform datelor separate ale Kpler.

În ciuda vânzărilor mai mari de luna trecută, exporturile globale pentru sezonul 2024/25 sunt de aşteptat să scadă din cauza vremii nefavorabile şi a impactului războiului, a declarat compania de consultanţă agricolă ASAP. "Ne aşteptăm ca exporturile de cereale din Ucraina să se prăbuşească cu 14,5 milioane de tone pe an şi să atingă un minim de aproape un deceniu de 35 de milioane de tone", a declarat ASAP.

PORTURILE, ÎN ŢINTA RUŞILOR 

Ucraina a reuşit să creeze un coridor de transport maritim după ce o iniţiativă de export de cereale pe Marea Neagră susţinută de ONU şi la care participa şi Rusia a căzut anul trecut, din cauza nemulţumirilor Moscovei.

Între timp, flota rusă din Marea Neagră a fost nevoită să îşi mute aproape toate navele de război pregătite de luptă din Crimeea ocupată în alte locaţii, în urma acţiunilor Ucrainei.

În timp ce îmbunătăţirea situaţiei de securitate a redus tarifele de asigurare şi de transport, făcând exporturile mai competitive, provocarea Kievului este să se asigure că porturile sale care sunt accesibile pot expedia încărcături.

Ucraina a suferit multiple atacuri cu rachete şi drone în ultimele săptămâni, unele dintre acestea vizând Odesa şi Izmail. Chiar dacă navele au evitat până acum orice daune majore, oficialii ucraineni spun că este vizată infrastructura portuară.

"Ruşii sunt conştienţi de acest lucru şi lovesc punctele slabe", a declarat Barinov de la Autoritatea portuară ucraineană. "Ei lovesc cu rachete de precizie, distrug în mod deliberat capacitatea noastră de a exporta, de a prelucra", explică oficialul.

Barinov şi alţi oficiali din domeniul transportului maritim au declarat că Rusia evită să atace căile maritime internaţionale din afara limitelor porturilor ucrainene, menţinând astfel escaladarea sub control.

NAVE ASISTATE DE ARMATA UCRAINEANĂ

Armata ucraineană asistă navele care intră şi ies din porturi, căpitanii operând în conformitate cu instrucţiuni specifice de siguranţă, a declarat pentru Reuters şeful marinei ţării, viceamiralul Oleksi Neijpapa.

"Forţele ucrainene de apărare aeriană acoperă aceste coridoare şi porturi. Toate activele, de la grupurile de apărare aeriană la sistemele de rachete de-a lungul coastei, contribuie la acest efort", a spus Neijpapa.

Cu toate acestea, Ucraina trebuie să facă faţă unei multitudini de alte dificultăţi, inclusiv pene de curent care perturbă operaţiunile portuare şi exporturile.

Munro Anderson, şeful operaţiunilor de la Vessel Protect, specializat în riscuri de război şi asigurări maritime, a declarat că atacurile ruseşti asupra ţintelor din Ucraina, deşi mai puţin frecvente decât la începutul războiului, continuă să pună presiune asupra Kievului. "Astfel de atacuri continuă să exercite presiuni asupra mediului maritim comercial din Ucraina şi, astfel, ating intenţia Rusiei de a eroda capacitatea Ucrainei de a capitaliza pe deplin producţia potenţială din aceste porturi", spune specialistul.

Primele suplimentare pentru riscul de război pentru navele care intră în porturile ucrainene au fost cotate în ultimele luni la până la 1,2% din valoarea navei. Aceste prime crescuseră până la 3% în noiembrie, după ce o rachetă a avariat o navă în Pivdenni.

Costurile suplimentare estimate pentru o călătorie de şapte zile se ridică în continuare la sute de mii de dolari, iar aceste costuri ar putea creşte dacă condiţiile de securitate s-ar deteriora.

Surse din industrie au declarat că specialiştii în riscuri de război analizează situaţia în lumina atacurilor recente. "Bombardarea sporită a navelor în porturile de pe coridoare ar putea determina reasigurătorii să îşi revizuiască ratele de asigurare împotriva riscurilor de război", a declarat Maksim Dubovi, managing partner la brokerul de asigurări Atria.

În cursul unui an de când funcţionează, coridorul maritim al Ucrainei a permis unui număr de 2.059 de nave să livreze 57,7 milioane de tone de mărfuri către 46 de ţări, inclusiv 39 de milioane de tone de produse agricole, a declarat Neil Roberts, şeful departamentului de transport maritim şi aerian din cadrul Lloyd's Market Association, care reprezintă interesele tuturor societăţilor de subscriere de pe piaţa de asigurări Lloyd's din Londra. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.