Luni dimineaţă, ruşii care se uitau la postul televiziunii de stat au avut parte de imagini inedite. Pentru prima dată de când Vladimir Putin şi-a lansat invazia la scară largă asupra Ucrainei, în urmă cu trei ani, premiile Oscar au ajuns la ştiri, relatează The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Prezentatorul televiziunii de stat a dedicat buletinul de ştiri - strict controlat - filmului „Anora”, marele succes al serii la Hollywood, scoţând în evidenţă distribuţia, din care fac parte actori ruşi - principalul dintre aceştia fiind Iura Borisov, nominalizat pentru cel mai bun actor în rol secundar, care a primit laude la nivel mondial pentru interpretarea unui bodyguard rus brutal, dar neaşteptat de sensibil.

„Borisov nu a luat acasă un Oscar”, a remarcat prezentatorul televiziunii de stat, „dar a câştigat laude pentru talentul şi profesionalismul său de la nimeni altul decât de la Robert Downey Jr.”, a spus prezentatorul făcând referire la discursul actorului american de pe scena de la Los Angeles, în care l-a lăudat pe Borisov.

„Anora” lui Sean Baker, o poveste asemănătoare Cenuşăresei despre idila fulgerătoare dintre o dansatoare la bară şi fiul cheltuitor şi nesăbuit al unui oligarh rus, a reuşit ceva ce puţine opere culturale au reuşit în ultimii ani: a fost lăudat atât în Occident, cât şi într-o Rusie tot mai naţionalistă şi militarizată.

„Anora” a primit duminică cinci premii Oscar şi a fost aclamat atât la Hollywood, cât şi la Moscova pentru portretul său tăios şi necruţător al dinamicii puterii şi al luptei de clasă, fiind lăudat în special pentru dialogul său rusesc autentic.

Dar pentru unii, „Anora” este un film greu de celebrat, notează „The Guardian”.

Într-o perioadă în care bombele ruseşti continuă să cadă asupra Ucrainei, o poveste impregnată de teme ruseşti şi plasată într-o lume pre-pandemică - neatinsă de invazie - pare, pentru criticii săi, inoportună, ca o retragere într-o realitate în care războiul nu există.

„Sunt multe lucruri în acest film care mă neliniştesc... Este al treilea an de război total... Şi aici... nici un cuvânt despre război. Sentimentul de disconfort nu poate fi îndepărtat cu totul”, a scris producătorul de film ucrainean Oleksandr Rodnianski într-o postare pe Instagram.

Şi, poate mai mult decât orice, nominalizarea lui Borisov la Oscar i-a tulburat pe ucraineni, care o văd ca pe un simbol al normalizării culturale pe fondul agresiunii Moscovei.

Înainte de a-i atrage atenţia lui Baker cu portretizarea dată unui miner rus dur în filmul finlandez „Compartment No 6”, Iuri Borisov şi-a făcut un nume la Moscova printr-o serie de roluri care au alimentat naraţiunea patriotică a Kremlinului. Printre acestea se numără „Kalaşnikov”, un film biografic despre Mihail Kalaşnikov, inventatorul mitralierei AK-47, filmat parţial în Crimeea după anexarea acesteia de către Rusia în 2014. Mai recent, în vizitele sale la Moscova, Borisov a promovat o nouă epopee patriotică, de data aceasta în rolul celui mai venerat poet rus, Aleksandr Puşkin.

Nici Borisov, nici colegul său rus Mark Eidelştein, care îl portretizează în „Anora” pe fiul oligarhului, nu şi-au exprimat public sprijinul pentru invazia Rusiei în Ucraina, dar nici nu s-au pronunţat împotriva acesteia, o ambiguitate care a permis ambilor actori să circule liber între Rusia şi Occident, notează The Guardian. Pentru mulţi, această tăcere spune multe. De la începutul invaziei la scară largă, mii de artişti şi creatori ruşi au părăsit ţara sau au vorbit, cu riscuri personale mari.

În timp ce Borisov se îndrepta spre Los Angeles, serviciile de securitate ruse din Moscova au arestat-o săptămâna trecută pe Ekaterina Barabaş, un proeminent critic de film. Aceasta a fost ulterior acuzată de răspândirea de „informaţii deliberat false” - eticheta generică pentru cei care se opun războiului - şi riscă acum până la un deceniu de închisoare.

„Nu există astfel de riscuri pentru domnii Borisov şi Eidelştein, care, datorită acceptării filmului de către establishmentul de la Hollywood, sunt acum eroi acasă”, a scris într-un articol pentru The New York Times romancierul şi scenaristul american de origine letonă Michael Idov, care a lucrat anterior la Moscova.

Faptul că succesul „Anora” a venit pe fondul celui mai accentuat dezgheţ dintre SUA şi Rusia din ultimii ani - alimentat de administraţia Trump şi în detrimentul Ucrainei - nu a scăpat nimănui. „Este o noapte bună pentru Anora, două victorii deja. Îmi imaginez că americanii sunt mulţumiţi să vadă în sfârşit pe cineva înfruntând un rus puternic”, a glumit Conan O'Brien, gazda premiilor Oscar, făcând referire la intriga filmului, în care Anora se confruntă cu familia unui oligarh rus.

Dar pentru propagandiştii ruşi, însăşi prezenţa filmului la Oscar a fost prezentată ca o victorie a culturii ruse. „Cultura rusă nu poate fi anulată. Rusia însăşi nu poate fi anulată”, a scris Serghei Markov, un proeminent comentator pro-Kremlin, într-o postare pe Telegram. „Mai devreme sau mai târziu, Occidentul va trebui să se împace cu Rusia”, a prezis acesta.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.