O pană informatică paraliza vineri numeroase întreprinderi în întreaga lume, iar gigantul american al tehnologiei Microsof, afectat, a anunţat că ia ”măsuri de atenuare” până la rezolvarea problemei, relatează AFP.
Numeroase întrerprinderi au anunţat în ultimele ore o pană sau perturbări care se multiplicau - avioane blocate la sol, cozi de aşteptare pe aeroporturi, probleme de telecomunicaţii la televiziunea australiană ABC, Bursa de la Londra perturbată.
Într-un mesaj - intitulat ”Degradrea serviciului” - Microsoft anunţă că utilizatorii ”se pot afla în incapacitatea de a accesa diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365".
Responsabilitatea acestei pene nu era încă atribuită în mod clar, iar Microsoft a anunţat că rămâne ”mobilizat să gestioneze acest eveniment cu cea mai înaltă prioritate şi de urgenţă, continuând să trateze impactul persistent asupra aplicaţiilor Microsoft 365 care au rămas, care se află într-o stare degradată”.
Potrivit lui Oleg Gorokhovsky, fondatorul Băncii online ucrainene Monobank, pana are ”legătură cu o interacţiune între antivirusul Crowdstrike şi Windows”.
Numeroase aeroporturi au anunţat că au fost afectate de pană - aeroporturile de la Zurich, Berlin, Amsterdam-Schipol şi toate aeroporturile din Spania -, iar mai multe companii aeriene au anunţat că înregistrează probleme - Delta, United şi American Airlines din Statele Unite, Air France, Ryanair şi trei companii indiene.
Un purtător de cuvânt al aeroportului din Belrin a anunţat o reluare parţială a traficului aerian vineri dimineaţa. Anterior el a anunţat ”întârzieri în înregistrare”.
Compania aeriană olandeză KLM, membră a grupului Air France-KLM, a anunţat că a fost nevoită să-şi suspende ”majoritatea operaţiunilor” şi că pana informatică ”face imposibilă gestionarea zborurilor”.
SPITALE AFECTATE ÎN OLANDA
Gestionarul aeroporturilor spaniole Aena, primul operator aeroportuar din lume ca număr de pasageri, a anunţat într-un mesaj postat pe X posibile ”întârzieri” şi a subliniat că acest ”incident tehnic mondial afectează în principal punctele de înregistrare a informaţiilor pasagerilor”.
În aşteptarea reparării penei, gestionarul a anunţat că efectuează numite operaţiuni ”cu ajutorul unor sisteme manuale”, la fel ca transportatorul indian low-cost SpiceJet, care a revenit la înregistrarea şi îmbarcarea manuale.
Potrivit agenţiei de presă Press Trust of India, pasageri erau ”blocaţi” în regiunea de coastă Goa, o zonă frecventată de turişti în vacanţă, din cauza unei probleme tehnice care afectează înregistrarea.
Ryanair îi sfătuia, la rândul său, pe ”toţi pasagerii să vină pe aeroport cu cel puţin trei ore înaintea orei de plecare prevăzute”.
La Beauvais, în Franţa, de unde operează companiile low-cost Ryanair şi Wizz Air, operaţiunile se desfăşurau în mod normal, potrivit unui tabel în direct al zborurilor şi sosirilor pe site-ul aeroportului.
Mai multe spitale din Olanda au anunţat că au afectate de această pană, care a antrenat închiderea unei secţii de urgenţă şi amânarea unor operaţii.
Cel mai important operator feroviar britanic a evocat ”potenţiale anulări de ultim moment”, în contextul în care companiile nu pot accesa anumite sisteme cu privire la conductori.
”Alte sisteme-cheie, şi anume platformele noastre de informare a clienţilor în timp real, sunt de asemenea afectate”, se arată în acest mesaj, prin care pasagerii sunt îndemnaţi să se informeze înainte să călătorească.
Bursele mondiale înregistrau pierdei vineri, în urma unui val de incertitudini economice şi politice, dar şi unor îngrijorări din cauza acestei pene care a împiedicat indicii Burselor de la Londra şi Milano să-şi afişeze rata variaţiei la ora obişnuită de deschidere, 7.00 GMT (10.00, ora României).
Ele au început să coteze cu aproximativ 20 de minute întârziere.
Bursa de la Londra rămânea însă perturbată, potrivit unei note publicate pe site.
”Serviciul de informaţii RNS se confruntă în prezent cu o problemă tehnică mondială legată de o parte terţă, împiedicând publicarea informţaiilor”, precizează ea.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...