Angela Merkel şi-a consolidat duminică seara statutul de favorită la propria succesiune, în singura dezbatere televizată din campania electorală germană, după ce rivalul ei Martin Schulz, care avea nevoie de o victorie pentru a inversa tendinţa, a eşuat, relatează AFP.
”Merkel a avut o prestaţie plină de asigurări. Schulz nu a reuşit, practic, niciuna dinte ofensivele sale”, consideră cotidianul de centru-stânga Süddeutsche Zeitung după duelul transmis în direct pe principalele patru posturi de televiziune şi urmărit de milioane de alegători.
Capul de listă al social-democraţilor germani, Martin Schulz, era absolut necesar să o domine pe creştin-democrata Merkel în faţa camerelor de luat vederi pentru ca să poată spera la acoperirea distanţei mari în sondaje.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Tot pe atât de elocvent şi spontan pe cât este Angela Merkel de cerebrală şirezervată, fostul preşedinte al Parlamentului European (PE) era mai bine ”înarmat” să obţină o victorie şi să se relanseze.
Însă şi-a ratat obiectivul, potrivit primelor sondaje efectuate de posturile de televiziune publice.
Aflată la putere de 12 ani, Merkel a fost considerată mai convingătoare decât rivalul ei - 55% la 35% au fost de această părere potrivit ARD, iar 32% la 29% la ZDF.
Este dificil să se creadă, în aceste condiţii, într-o relansare a SPD, care este devansat cu 15 puncte procentuale în intenţiile de vot de către conservatorii cancelarului cu doar trei săptămâni înainte de scrutinul de la 24 septembrie.
”SIMPATIA NU ESTE DE AJUNS”
”Candidatul Schulz este un om simpatic. Dar simpatia nu este de ajuns ca să devii cancelar”, tranşează cotidianul Süddeutsche Zeitung.
Potrivit cotidianului Merkur din Munchen, e clar.
”Oare impresia de meci nul care reiese va fi de ajuns pentru ca să se inverseze tendinţa în opinie pe ultima linie dreaptă? Există îndoieli serioase”, scrie el.
”În această lume devenită nesigură şi condusă de lideri plini de testosteron, oamenii nu ştiu foarte bine ce vrea Schulz. Dar ştiu foarte bine ce poate Merkel”, adaugă ziarul.
Social-democraţii germani, membri din 2013 ai coaliţiei guvernamentale a cancelarului, nu reuşesc să-şi rezolve problema centrală de a prezenta o ofertă politică real distinctă de cea a lui Merkel.
Ei credeau că au găsit drumul la începutul anului, odată cu plecarea lui Sigmar Gabriel, ministru de Externe, de la şefia partidului şi venirea unui ”om nou” pe scena politică germană. Martin Schulz şi-a făcut, într-adevăr, cariera la Bruxelles.
Însă ei nu conving mai mult. Prin bilanţul său economic - care face geloasă întreaga Europă - şomajul este la un nivel istoric de mic - şi politica sa de centru, Angela Mrekel le oferă puţine unghiuri de atac social-democraţilor.
Cancelarul şi-a făcut duminică plăcerea maliţioasă de a-i smulge preşul de sub picioare rivalului său în faţa camerelor de luat vederi.
MERKEL, ÎN FAVOAREA OPRIRII ADERĂRII TURCIEI LA UE
Martin Schulz, care a decis să fie ferm în privinţa Turciei, cu speranţa de a se demarca de Merkel, obligată de protocolul diplomatic, i-a servit mingea la fileu.
Având în vedere deteriorarea situaţiei drepturilor omului în ţară, Merkel a anunţat că este de acord cu o oprire a negocierilor de aderare a Turciei la Uniunea Europeană.
”Nu văd o aderare şi nu am crezut vreodată că va avea loc”, a spus ea, adăugând că chestiunea era doar cine ”va închide uşa” prima - Turcia sau UE.
În rest, criticile lui Schulz au avut efectul unor lovituri de sabie în apă.
Martin Schulz a încercat să exercite presiune asupra cancelarului în privinţa hotărârii ei controversate, în urmă cu exact doi ani, de a deschide uşa ţării sutelor de mii de migranţi. Însă fără rezultat, având în vedere că SPD a luat parte la această decizie.
În final, social-democratul s-a aflat în dificultate. Întrebat dacă exclude o alianţă cu stânga radicală germană într-un viitor guvern, el a refuzat să răspundă.
Această ambiguitate a costat recent SPD alegerile în landul Saarland, unde o majoritate a alegătorilor a respins această posibilitate.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.