Comisia Europeană (CE) a prezentat marţi pistele reformei pieţei europene a electricităţii - fără să o restructureze în mod fundamental -, prin recurgerea la contracte energetice pe termen lung în vederea protejării consumatorilor şi încurajării investiţiilor în energia regenerabilă şi nucleară, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Divergenţe între Cei 27 pe tema rolului energiei nucleare ar putea complica negocierile acestui text, în contextul în care CE speră la un acord până în iarnă.

Preţul angro al electricităţii depinde de costul ultimei centrale folosite în vederea echilibrării reţelei - în principal centrale pe gaze natirale -, iar piaţa a ”explodat” anul trecut din cauza cursurilor gazelor naturale, în urma Războiului rus în Ucraina.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

În locul unei reforme complete şi a unei decuplări stricte a gazelor naturale de electricitate - pe care Franţa şi Spania au anunţat iniţial că o doresc -, CE intenţionează să dezvolte contracte pe termen lung ”pentru energii fără carbon” care să le permită consumatorilor să-şi scadă factura şi care să le ofere furnizorilor venituri previzibile.

În realitate, toate statele membre UE ţin de funcţionarea ”pe termen scurt” a pieţii care, puternic interconectată, permite un răspuns rapid vârfurilor cererii pe întregul continent.

Şapte ţări - cu Germania în frunte - se opun oricărei reformări de sistem ”de urgenţă”.

Proiectul prorus marţi - care urmează să fie negociat între statele membre UE şi Parlamentul European (PE) - vizează, prin aceste ”semnale pe termen lung”, să încurajeze investiţii în energii fără carbon şi să reducă astfel influenţa cursurilor gazelor naturale.

Până atunci, ”trebuie să structurăm contractele (...) astfel încât să decuplăm facturile cetăţenilor de preţul de pe pieţele angro pe termen scurt”, subliniază CE.

”BAZĂ BUNĂ DE NEGOCIERI”

Bruxellesul vrea să faciliteze vânzarea directă de electricitate (power purchase agreement, PPA) - contracte de cumpărare de electrcitate pe bursă între doi actori privaţi (producător şi cumpărător) la un preţ stabilit în prealabil -, astfel încât întreprinderile ”să beneficieze de preţuri mai stabile în vederea producţiei de anergie regenerabilă şi nefosilă”.

Statele membre UE urmează să stabilească regumurile garanţiilor publice în vederea acoperirii riscurilor de credit ale cumpărătorilor, permiţând mai multor comapnii să încheie aceste contracte.

Furnizorii de electricitate cu amănuntul urmează să fie acoperiţi ”în mod adecvat” de PPA-uri, în vederea ”atenuării riscurilor supraexpunerii la volatilitatea preţurilor”.

CE susţine, de asemenea, folosirea unor ”contracte de diferenţă” (contract for difference, CDF) cu un preţ garantat de stat.

În acest mecanism, producătorul de electricitate este obligat să ramburseze venitul obţinut în cazul în care cursul spot este mai mare, iar în caz contrar este compensat, la scăderea pieţei.

Un astfel de sistem este posibil şi se aplică energiei regenerabile în Franţa.

Însă, de-acum, în cadrul oricărei susţineri publice ”a unor noi investiţii în producţia de electricitate cu emisii scăzute de carbon, fără combustibil fosil”, statele UE ar urma să recurgă la aceste CDF şi ”să canalizeze veniturile excedentare către consumatori” - două condiţii fără precedent.

Aplicarea CDF energiei ”low carbon” a fost cerută puternic de Franţa, cu scopul de a-l folosi în finaţarea energiei nucleare civile.

Tot spre satisfacţia Parisului, CE propune ca CDF să vizeze şi reinvestiţii în centralele existente, în vederea creşterii capacităţii acestora sau prelungirii existenţei lor.

Ele ar putea, astfel, să contribuie la ”curăţarea” parcului nuclear francez.

”Propunerea constituie o foarte bună bază de negocieri”, salută Ministerul francez al Tranziţiei Energetice.

Din contră, Berlinul şi alte şase capitale UE cer ca CDF să fie facultative şi rezervate strict noilor infrastructuri regenerabile.

EVALUAREA NEVOILOR ”FLEXIBILITĂŢII” STATELOR

Cu ajutorul PPA şi CDF, producătorii de energie regenerabilă şi nucleară ”vor continua să fie activi pe piaţă pe termen scurt, dar preţul volatil al acestei pieţe nu le va mai determina veniturile”, rezumă CE.

Textul vizează să consolideze informarea consumatorilor, să înăsprească sancţiunile privind încălcarea concurenţei sau manipulări de piaţă şi să protejeze mai bine clienţii ”vulnerabili” - care nu vor mai fi deconectaţi în cazul întârzierii plăţii.

Statele vor putea oferi preţuri reglementate gospodăriilor şi IMM-urilor ”în caz de criză”.

În vederea unui răspuns mai bun vârfurilor cererii, statele membre UE vor fi nevoite să-şi evalueze mai bine nevoile ”flexibilităţii” într-un orizont de cinci ani şi vor putea generaliza ”mecansime de capacitate”, în care plata se face nu în vederea producţiei, ci a capacităţii disponibile a unei centrale.

Textul lărgeşte, de asemenea, posibilitatea unei remunerări în schimbul unei reduceri a consumului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.