Piaţa magazinelor moderne acoperă 33 de localităţi din România, cu un total de 4,24 milioane mp. Aproape un sfert din totalul spaţiilor moderne de shopping din România se află în Bucureşti. În top, pe primele trei locuri se află oraşele cu cea mai mare putere de cumpărare: Bucureştiul (1,24 milioane mp), Timişoara (234.799 mp) şi Cluj-Napoca (194.709 mp), potrivit unui studiu realizat de Fortim Trusted Advisors, membră în Alianţa BNP Paribas Real Estate.
”Piaţa magazinelor moderne acoperă 33 de localităţi din România, cu un total de 4,24 milioane mp şi va ajunge în alte cinci oraşe noi, în următorii doi ani. În top, pe primele trei locuri se află oraşele cu cea mai mare putere de cumpărare: Bucureştiul (1,24 milioane mp), Timişoara (234.799 mp) şi Cluj-Napoca (194.709 mp)”, potrivit unui studiu realizat de Fortim Trusted Advisors, membră în Alianţa BNP Paribas Real Estate, la sfârşitul acestei veri.
Locul patru este ocupat de Iaşi (177.100 mp), centrul regional cu populaţia cea mai mare, după Bucureşti şi pe locurile cinci şi şase se află două oraşe turistice, Constanţa (165.000 mp) şi Braşov (131.500 mp).
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Din această toamnă însă în topul celor 5 oraşe din afara Capitalei cu cele mai multe spaţii de shopping va intra şi Craiova, unde se va da în folosinţă cel mai mare centru comercial livrat în ultimii 13 ani, Promenada Mall, cu o suprafaţă totală de 78.500 mp. Astfel, Craiova va ajunge în luna octombrie la un stoc de 160.900 mp spaţii moderne de shopping şi va depăşi oraşul Braşov.
“2023 este un an de expansiune, estimăm că se vor deschide 17 parcuri noi de retail şi cinci noi mall-uri, în România, cu o suprafaţă totală de peste 300.000 mp. Cele mai multe magazine noi, prezente în viitoarele retail parcuri, sunt din reţelele Lidl, Pepco, CCC, Jysk, C&A, Fressnapf, Kik şi Dr. Max. Există însă şi branduri noi de magazine, care intră pentru prima dată în România. Cel mai aşteptat este Lefties, cu articole de îmbrăcăminte la preţuri reduse, care face parte din reţeaua Inditex, ce deţine brandurile Zara, Bershka, Pull&Bear şi Stradivarius. Primul magazin Lefties se va deschide în Promenada Craiova şi are cel mai mare potenţial de extindere“, declară Nicolae Ciobanu, managing partner - head of Advisory la Fortim Trusted Advisors, membră în Alianţa BNP Paribas Real Estate.
Un alt brand nou, tot cu preţuri reduse, este HalfPrice, din Polonia, care va avea primul magazin în AFI Cotroceni. Cel de-al treilea brand nou este Jimmy Key, din Turcia, tot cu produse de îmbrăcăminte, care a inaugurat în această lună primul său magazin în ParkLake Shopping Center şi care intenţionează să ajungă la un lanţ de 10 magazine în următorii ani.
Aproape un sfert din totalul spaţiilor moderne de shopping din România se află în Bucureşti.
Apar şi primele parcuri de retail noi în Vaslui şi Moşniţa, dar şi în ansamblurile rezidenţiale de la marginea Capitalei
În 2023, dezvoltatorii anunţă că vor livra în ritm alert parcuri de retail, cu un total de 220.584 mp, în oraşe cu populaţie redusă, sub 10.000 locuitori, dar şi în zone de suburbie, de pe lângă marile oraşe, în cartiere noi de locuinţe. Câteva din parcurile de retail anunţate pentru anul trecut au fost amânate pentru acest an, astfel încât în 2023 s-a mărit suprafaţa totală şi ar urma să fie un an record în livrări.
Printre oraşele unde apar noi parcuri de retail în acest an se numără Vaslui, Moşniţa (lângă Timişoara), Giurgiu, Turda, Sibiu, Lugoj, Slobozia şi Cisnădie.
”Expansiunea retailerilor nu asigură creşterea vânzărilor în acelaşi ritm pentru toţi. Potrivit INSSE, creşterea medie a fost de 2,5% şi a produselor alimentare de 6,2%, în ultimele 12 luni, dar au fost segmente unde s-au depăşit cu mult aceste valori”, arată studiul.
De asemenea, parcuri de retail noi sau extinderi de parcuri existente sunt aşteptate în ansamblurile rezidenţiale Cosmopolis (Cosmopolis Plaza, faza a doua, +13.600 mp) şi Greenfield Plaza, amândouă aflate în partea de nord a Capitalei.
”Cea mai mare creştere a vânzărilor s-a înregistrat pe segmentul produselor farmaceutice, cosmetice şi de parfumerie, de plus 24% şi pe locul doi cel al produselor de îmbrăcăminte, plus 10,4%. Acest lucru se datorează şi dezvoltării accelerate a reţelelor de magazine din parcurile de retail, care s-au extins tot mai mult în inima comunităţilor, ajungând şi în cartierele noi dezvoltate în ultimii ani, la periferiile marilor oraşe, dar şi în oraşele mai mici, cu până în 10.000 locuitori. Astfel, s-au schimbat obiceiurile de shopping şi cumpărătorii au acces la mai multe tipuri de mărfuri, atunci când se aprovizionează cu alimente. În următoarea etapă, se vor extinde în acelaşi mod şi magazinele de decoraţiuni şi mobilier, în intenţia de a ajunge cât mai aproape de consumatori“, estimează Nicolae Ciobanu, managing partner - head of Advisory la Fortim Trusted Advisors, membră în Alianţa BNP Paribas Real Estate.
Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate în România, este o companie de consultanţă imobiliară fondată în anul 2002 şi din decembrie 2020 este controlată de către Costin Nistor, Bogdan Cange şi Nicolae Ciobanu. Compania oferă servicii de consultanţă imobiliară pe segmentul de birouri, retail, industrial & logistică, evaluări, capital markets, research, dar şi servicii de Property Management şi Project Management. Pe zona de Property Management compania are in administrare peste 150.000 mp de spatii de birouri, retail şi spaţii industriale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.