Majorarea costurilor de construcţie reprezintă cea mai mare provocare a anului 2022 pentru 90% dintre companiile imobiliare din România şi din alte ţări din această regiune a Europei, potrivit unui studiu Deloitte. Participanţii la studiu consideră că războiul din Ucraina a generat sincope pe lanţurile de aprovizionare, accelerând scumpirea materialelor de construcţii şi a energiei.
”Majorarea costurilor de construcţie reprezintă cea mai mare provocare a anului 2022 pentru 90% dintre companiile imobiliare din România şi din alte ţări din această regiune a Europei”, potrivit studiului Deloitte Real Estate Confidence Survey for Central Europe 2022, derulat în al doilea trimestru din acest an în România, Polonia, Cehia şi Ungaria. În acelaşi timp, mai mult de 50% dintre respondenţi se aşteaptă ca finanţarea să fie mai puţin accesibilă în lunile care urmează.
Participanţii la studiu consideră că războiul din Ucraina a generat sincope pe lanţurile de aprovizionare, accelerând scumpirea materialelor de construcţii şi a energiei. Această preocupare, împreună cu cea legată de inflaţia generalizată, dificultatea de a găsi terenuri şi incertitudinea generală din piaţă, se reflectă în percepţia dezvoltatorilor cu privire la evoluţia marjelor de profit, 90% din aceştia aşteptându-se la o deteriorare.
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Pentru al doilea an consecutiv, dezvoltatorii susţin că sectoarele rezidenţial şi industrial rămân cele mai competitive (33% fiecare), cu accent pe proiectele rezidenţiale destinate închirierii, care devin tot mai atractive. Şi investitorii preferă aceleaşi sectoare (peste 40% rezidenţial şi 36% industrial). Totodată, a crescut numărul dezvoltatorilor şi investitorilor interesaţi de sectorul de retail, pentru prima dată de la izbucnirea pandemiei, depăşind chiar şi aşteptările din perioada anterioară crizei sanitare, ceea ce indică faptul că investitorii şi lanţurile comerciale şi-au recâştigat optimismul şi că piaţa este pregătită să absoarbă noi spaţii de retail.
În schimb, studiul mai arată că nu există apetit pentru investiţii imobiliare în turism (hoteluri, alte unităţi de cazare sau facilităţi de relaxare) în perioada imediat următoare, iar interesul pentru zona de birouri este încă cu mult sub nivelul anterior pandemiei.
„Piaţa imobiliară din această regiune a Europei a demonstrat că are o capacitate ridicată de redresare în urma unor evenimente neprevăzute, precum pandemia de COVID-19. Totuşi, creşterea costului de construcţie este îngrijorătoare şi rămâne de văzut cine o va absorbi şi în ce măsură. Pe de altă parte, este încurajator faptul că, într-o perioadă dominată de numeroase incertitudini, dezvoltatorii şi investitorii continuă să îşi facă planuri de extindere (de exemplu în sectorul de retail) sau să urmărească pătrunderea pe noi pieţe. Vedem că România urmează trendul regional, cu dezvoltări în sectoarele rezidenţial şi industrial, care pot reprezenta şi o formă de protecţie împotriva inflaţiei – activele imobiliare îşi pot păstra sau chiar creşte valoarea în timp, spre deosebire de alte investiţii care sunt mai afectate de inflaţie”, a declarat Alexandra Smedoiu, partener Deloitte România, lider al Serviciilor de Consultanţă pentru sectorul imobiliar.
Deloitte derulează acest studiu începând din 2019 pentru a afla percepţia profesioniştilor din domeniu cu privire la evoluţia pieţei în regiune. În acest an, ca şi în 2020, anul izbucnirii pandemiei de COVID-19, sondajul a fost derulat în două runde, în primul şi în al doilea trimestru din 2022, pentru a surprinde şi impactul conflictului din Ucraina asupra pieţei imobiliare. La studiu participă trei categorii de respondenţi, respectiv dezvoltatori, investitori şi consultanţi specializaţi în domeniul imobiliar.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.