Doar câteva start-up-uri din România au fost prezente la Viva Tehnology (Vivatech), cele mai mare târg de tehnologie din Europa, organizat în perioada 15-17 iunie la Paris, în care companiile se pot prezenta unui public select şi unde pot fi văzute tendinţele viitorului în materie de tehnologie. România a fost, însă, prezentă la târg şi prin intermediul unor companii multinaţionale precum Carrefour sau Orange, care au prezentat şi activităţile lor de pe piaţa românească.
Deschis oficial în somptuosul palat al Primăriei din Paris de către primarul Anne Hidalgo, înconjurată de crema managerilor de mari companii franceze şi internaţionale din sectorul tehnologiei, târgul s-a bucurat de o participare selectă, de la mari corporaţii multinaţionale până la start-up-uri ce încearcă să îşi facă un nume în lumea hiper-competitivă a tehnologiei.
Noul preşedinte al Franţei, Emmanuel Macron, a ţinut un discurs în prima zi a târgului, pentru a sublinia importanţa pe care o acordă tehnologiei şi start-up-urilor în modernizarea economică a ţării.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Din România, participarea s-a rezumat la doar câteva start-up-uri venite prin intermediul marilor companii.
Astfel, grupul Carrefour a adus la Vivatech două start-up-uri româneşti considerate cu potenţial. Primul dintre ele este Fullscreen Digital, o companie care motitorizează traseele clienţilor în suprafeţele de retail şi oferă date despre comportamentele de consum.
"Beneficiul soft-ului nostru este acela că oferă, într-o singură platformă, posibilitatea de a înţelege ceea ce fac oamenii în interiorul magazinelor sau mall-urilor, să-i profileze, ca să dea voie departamentului de marketing să retarget-eze, adică să arate advertising foarte relevant celor care au fost în mall-ul sau în magazinul respectiv sau să transmită, în timp ce oamenii sunt în magazin, un mesaj ca să-i cheme sau să îi facă mai atenţi la oferte", a declarat, pentru corespondentul News.ro la Vivatech, directorul general al Fullscreen Digital, Dan Mărculescu.
Este exact principiul încurajat şi căutat la astfel de târguri: creatorii de start-up-uri trebuie să aibă în minte, pe lângă idee, şi traseul prin care ideea se poate transforma în bani.
"Beneficiul mare pentru business este că îţi duce mai mulţi oameni în magazin, ţi-i aduce mai des şi îi face să cumpere mai mult şi produse mai relevante, fără să consume mult timp şi mulţi bani pentru marketing", a explicat Mărculescu.
Compania monitorizează în jur de 6 milioane de cumpărători unici, în mod anonim - fără a fi dezvăluită identitatea cumpărătorului -, şi are date privind circa 250 de milioane de ore de cumpărare.
Fullscreen Digital a ajuns deja cel mai mare furnizor de servicii de monitorizare a mall-urilor de cumpărături din România şi vrea să se extindă în Europa pe această piaţă, în condiţiile în care are parteneriate cu Orange, Carrefour şi alte companii mari.
Un alt start-up românesc prezent la Vivatech este Scoodit, gândit pentru a oferi soluţii de gătit acasă persoanelor în funcţie de ce alimente au la dispoziţie într-un anumit moment.
"Practic, am reinventat cooking-ul tradiţional, procedura aplicaţiei pleacă dinspre ingrediente înspre reţete: ce ingrediente ai acasă sau găseşti într-un supermarket, într-o piaţă, le adaugi în aplicaţie, iar aplicaţia îţi dă sugestii de reţete combnând ingredientele pe care le introduci", a afirmat, pentru News.ro, directorul de operaţiuni al Scoodit Inc, Răzvan Alexandru, prezent la Vivatech.
Astfel, consumatorului i se cere să facă fotografii ingredientelor de care dispune, care sunt recunoscute cu o aplicaţie specială integrată, apoi aplicaţia trimite sugestii de reţete.
Scoodit se află într-un stadiu incipient de dezvoltare şi caută parteneri printre reţelele de retail prin care să ajungă la consumatorii finali şi să transforme ideea în bani.
"Modelul de business este B to B to C (Business to Business to Consumer, n.r.)", a explicat Alexandru.
De altfel, la târg s-au prezentat multe start-up-uri focalizate pe comerţ. Compania franceză Angus.ai oferă un serviciu de monitorizare video completă a activităţii umane, putând detecta, de exemplu, emoţiile unui client dintr-un supermarket, în timp ce start-up-ul american Tracxpoint pretinde că a inventat coşul de cumpărături al viitorului: complet tehnologizat, care detectează produsele introduse şi calculează la final suma de plată.
Americanii au venit şi cu schema de finanţare a noului coş de cumpărături, mult mai scump decât unul clasic: coşul este închiriat lanţurilor de retail, care plătesc în funcţie de utilizarea sa şi îşi recuperează banii de la producătorii bunurilor cumpărate.
Coşul de cumpărături hi-tech va fi testat în supermarket, în versiunea prototip, în circa şase luni, potrivit reprezentanţilor Tracxpoint.
CUM ARATĂ COMERŢUL VIITORULUI TESTAT LA PARIS
Companiile de retail au, de altfel, tot interesul să se adapteze la avansul tehnologiei şi să îşi urmeze clienţii pe terenul pe care aceştia se simt bine, iar start-up-urile oferă soluţii utile, care se pot transforma rapid în bani.
În acest context, Carrefour a prezentat, la Vivatech, prin vocea directorului general al Carrefour România, Jean-Baptiste Dernoncourt, mai multe soluţii implementate la filiala din România: C4Connect, o platformă de lucru integrată în cloud, incubatorul de inovaţie "Am o idee" sau Carrefour Pay, o aplicaţie de plată lansată la finalul lui 2016 ce permite verificarea preţurilor produselor prin scanarea codului de bare şi plata cu telefonul mobil.
Însă inovarea nu se opreşte la introducerea tehnologiiilor hi-tech în retail, ci înseamnă şi transformarea substanţială a comerţului tradiţional, din magazinele clasice.
Carrefour a prezentat jurnaliştilor prezenţi la Vivatech modul în care evoluează comerţul tradiţional într-unul dintre cele mai sofisticate oraşe ale planetei: Paris.
Grupul de retail a lansat recent un magazin-pilot într-unul dintre cele mai chic cartiere pariziene, în care predomină tinerii cu o putere mare de cumpărare, echivalentul corporatiştilor din Bucureşti.
Magazinul vinde mai ales produse proaspete, de calitate superioară, dar mai scumpe, integrând calitatea micilor magazine specializate franţuzeşti în cadrul unui supermarket cu o suprafaţă generoasă pentru Paris, de circa 1.400 metri pătraţi.
Magazinul, considerat pe nişa premium-urban, face parte din strategia lanţului de retail de urmare a tendinţelor de consum ale clienţilor şi de spargere a pieţei de larg consum în nişe tot mai sofisticate.
Una dintre nişele cu mare potenţial în ţările dezvoltate este cea a magazinelor bio. Carrefour a lansat chiar o linie specială de supermarketuri pe acest segment, Carrefour Bio, care numără deja 14 magazine în Franţa, din care 12 în Paris, piaţa cu cea mai mare cerere.
Potrivit reprezentanţilor Carrefour, vânzările de produse bio ale reţelei din Franţa cresc cu 15-25% pe an, iar oferta de produse bio abia face faţă cererii foarte mari.
Un magazin Carrefour Bio are o suprafaţă de circa 250-300 mp şi vinde în jur de 5.000 de produse.
Şi magazinele clasice ale Carrefour suferă o transformare radicală în ultimii ani, iar prototipul supermarketului viitorului poate fi văzut tot la Paris.
Reţeaua de supermarketuri citadine ale Carrefour din Franţa, Carrefour City, a fost remodelată complet: în locul vitrinelor opace de supermarket cu care sunt obişnuiţi românii, conceptul City are vitrine largi de magazine urbane, în care interiorul magazinului se oferă privirii pietonilor.
Magazinul are un spaţiu de comuniune, în care oamenii din cartier sunt invitaţi în interiorul magazinului pentru a bea o cafea, a citi o carte sau a socializa, şi are rafturi prin care cetăţenii din zonă sunt invitaţi să facă schimb de cărţi în mod gratuit.
Astfel de magazine devin tot mai integrate în viaţa zonei în care sunt amplasate şi îşi invită clienţii să îl co-deţină, punându-le la dispoziţie spaţiul.
Iar conceptele testate acum în oraşe precum Paris vor deveni, peste câţiva ani, realităţi şi în pieţe secundare precum România, care au tendinţa să urmeze, cu o întârziere de câţiva ani, evoluţiile de pe pieţele mature, spun specialiştii din retail.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.